Frugt ?!


Sabbe
 Share

Recommended Posts

Jeg har som diabetiker fået strenge ordre af min diætist og hun siger at jeg højst må spise 3 stykker frugt (hvert stykke på størrelse med en tennisbold) om dagen på grund af det høje indhold af frugtsukker, så helt sundt kan det ikk være hvis man KUN skulle leve af frugt....?

Og i det lange løb ville man så ikke få store fordøjelses problemer når man stort set ingen kostfiber får...? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ang proteiner og vegetar-kost, så kræver det uden tvivl mere omtanke under kostsammensætningen for at få dækket sine behov, bl.a. mht proteiner.

Men hvis det uden skyggen af tvivl var umuligt for en vegetar eller veganer at få nok protein, så har jeg svært ved at forstå at disse mennesker så vidt vides kan blive gamle som os kødædere, og mig bekendt ikke lider af en række mangelsygdomme, som man vel måtte forvente.

Godt link, bord :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som diabetiker fået strenge ordre af min diætist og hun siger at jeg højst må spise 3 stykker frugt (hvert stykke på størrelse med en tennisbold) om dagen på grund af det høje indhold af frugtsukker, så helt sundt kan det ikk være hvis man KUN skulle leve af frugt....?

Og i det lange løb ville man så ikke få store fordøjelses problemer når man stort set ingen kostfiber får...? :blink:

1 diabetikere må ikke få så meget sukker, så du kan ikke rigtig sammenligne det med andre. Jeg har selv spist som om jeg var en diabetiker, og jeg blev tynd og spinkel.

2 Der er skam kostfibre i frugt, men du har nok ret i man vil få en del forstoppelse :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ang proteiner og vegetar-kost, så kræver det uden tvivl mere omtanke under kostsammensætningen for at få dækket sine behov, bl.a. mht proteiner.

Men hvis det uden skyggen af tvivl var umuligt for en vegetar eller veganer at få nok protein, så har jeg svært ved at forstå at disse mennesker så vidt vides kan blive gamle som os kødædere, og mig bekendt ikke lider af en række mangelsygdomme, som man vel måtte forvente.

Godt link, bord :bigsmile:

Så vidt jeg er orienteret er problemet ikke så meget at få nok protein på en vegetar eller veganerkost, men at tilført alle de essentielle aminosyrer. De fleste animalske proteinkilder er komplette, hvilket vil sige at de indeholder alle de essentielle aminosyrer i modsætning til de fleste vegetabilske proteinkilder. Soyaprotein er en undtagelse. Men man kan kombinere sig til en komplet aminosyreprofil ad vegetabilsk vej ved at kombinere forskellige fødevarer i samme måltid. Jeg har en vegetarisk kogebog, hvor der er eksempler - fx linser+ris.

Jeg så i øvrigt en udsendelse om en frugtspiser engang, og de spiser helt enorme mængder mad for at dække deres behov. Det er noget med 12 bananer til frokost og i den størrelsesorden. Der er tale om mange kilo mad om dagen. For mig lød det ikke udpræget sundt for man må alt andet lige få tilført enorme mængder frugtsukker på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Ang proteiner og vegetar-kost, så kræver det uden tvivl mere omtanke under kostsammensætningen for at få dækket sine behov, bl.a. mht proteiner.

Men hvis det uden skyggen af tvivl var umuligt for en vegetar eller veganer at få nok protein, så har jeg svært ved at forstå at disse mennesker så vidt vides kan blive gamle som os kødædere, og mig bekendt ikke lider af en række mangelsygdomme, som man vel måtte forvente.

Godt link, bord :bigsmile:

Ja man kan sikkert leve et mindst lige så langt og sundt liv som en vegetar/veganer (dog med diverse tilskud), men man skal også lige difinere hvad frugt er. Mener man ting som pærer, bananer, ananas og æbler eller gælder ris, bønner og soya og den slags med under frugt?

Jeg ved godt at man kan "skabe" et helt protein, ved at blande fx bønner med pasta, men diskutionen gik på om man kunne leve udelukkende af frugt, hvilket jeg tror vil skabe flere problemer end fordele.

Link to comment
Share on other sites

Frugtspiser: Kun frugt og evt nødder

Veganer: Kun vegetabilske fødeemner (ingen æg, gær, honning*,kød,fisk ect)

Striks Vegetar: Kun vegetabilske fødeemner dog gær og honning

Lakto-ovo vegetar: Supplerer med æg og mejeriprodukter

Lakto-vegetar: Supplerer med mejeriprodukter

Vegetarisk rå-spiser: Opvarmer ikke maden til over 42 grader. Nogle få spiser rå æg og drikker ikke-varmebehandlet mælk, men de fleste lever som veganere.

*honning spises ikke da man undgår alle produkter, der stammer fra dyr. Nogle kalder sig dog veganere selv om de spiser honning.

Som lakto-ovo vegetar er tilskud ikke nødvendige. En del mener heller ikke de er nødvendige hvis man er veganer/striks vegetar, men som før nævnt kan b-12 være et problem.

Link to comment
Share on other sites

1 diabetikere må ikke få så meget sukker, så du kan ikke rigtig sammenligne det med andre. Jeg har selv spist som om jeg var en diabetiker, og jeg blev tynd og spinkel.

Jeg ved ikke hvad det er for en kost der har gjort at du er blevet tynd og spinkel, men en velreguleret type 1 diabetiker må få kulhydrater på lige fod med andre "normale" mennesker, det er blot et spørgsmål om den rette dosis insulin, så jeg vil mene at de kostråd jeg har fået er lige gældende for mig som ikke diabetikere ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad det er for en kost der har gjort at du er blevet tynd og spinkel, men en velreguleret type 1 diabetiker må få kulhydrater på lige fod med andre "normale" mennesker, det er blot et spørgsmål om den rette dosis insulin, så jeg vil mene at de kostråd jeg har fået er lige gældende for mig som ikke diabetikere ....

Jeg i hvert fald en person, som nemt kan spise 5-6 frugter dagligt uden at personen overhovedet er overvægtig. Personen er faktisk i ret god form.

Link to comment
Share on other sites

Jeg i hvert fald en person, som nemt kan spise 5-6 frugter dagligt uden at personen overhovedet er overvægtig. Personen er faktisk i ret god form.

Jamen der er jo heller ikk noget i vejen for at spise meget frugt, hvis man forbrænder kulhydraterne igen...

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er du ikke :blink:

Nu kommer proteinindholdet vældigmeget an på *hvilken* frugt vi taler om, og 1 stk frugt er temmelig relativt. Taler vi om en vandmelon eller en vindrue? Problemet med udelukkende at spise frugter er *ikke* vitaminmangel men generelt manglen på proteiner, og især nogle bestemte, som kun findes i animalske produkter. Det gælder i øvrigt al vegetabilsk mad.

Ark .. Vås. Du kan ikke udrense giftstoffer, og hvilke giftstoffer skulle det i øvrigt være? Vis mig bare en undersøgelse, der underbygger det du siger. Og den skal ikke komme fra Moder-Gaia's Aura Hjemmeside. :nonono:

Hr. K

Mht giftstoffer, så er jeg delvist enig. Tror ikke på at man kan fjerne ukendte giftstoffer med en frugtkur, tarmskylning eller krystalhealing, men en del kemikalier er fedtopløselige og bliver deponeret i ens fedtlager, så hvis man cutter ned, vil de blive frigivet igen og du har en chance for at komme af med dem. Problemstillingen ses bla. hos større rovfisk, der ophober større mængder giftstoffer. Her er lidt om ophobning af kemikalier i fedtvæv hos mennesker fra en hurtig google søgning: miljøministeriet

Og et par gode artikler fra t-nation: xenoestrogens lidt om det med at tabe sig og få frigivet kemikalier fra fedtlagre

Resten af hvad greven har skrevet er langt ude i hampen...

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Som det er sagt flere gange, er der en del forskellige vitaminer, mineraler, proteiner, fedtstoffer, mm. som man skal have for at fungere optimalt. Spiser man kun frugt, kan der være en risiko for, at man ikke får alle de ting, man har brug for.

I det hele taget er der mange gode argumenter for at spise så varieret som overhovedet muligt (inkl. groft brød, brune ris, grovpasta, kartofler, sunde fedtstoffer, kød, fisk): Forskellige fødevarer indeholder forskellige næringsstoffer, nogle vitaminer kan kun optages hvis de spises sammen med fedtstoffer, de farvestoffer, der findes i frugt og grønt er kraftige antioxidanter, så det gælder om at få så mange forskellige farver i maden som muligt (forenklet sagt), for meget af én ting kan være skadeligt, da de fleste vitaminer mm. er usunde i for store mængder.

Desværre er der også ofte pesticidrester i frugt, så med mindre man spiser økofrugt kunne der være risiko for lidt for høje mængder gifstoffer i kroppen (altså hvis man spiser flere kilo om dagen, fordi man ikke spiser andet.

Mht. vægtøgning, så gælder det samme med frugt som med alt andet: Indtager man flere kalorier end man forbrænder, tager man på. Og jeg vil sige, at for de fleste menneskers vedkommende vil der nok være en del andre ting, man bør undgå, før man begrænser sit frugtindtag. Det er da ærgerligt at holde igen med frugten hvis man så spiser noget andet og mindre sundt istedet. For selvom der er frugtsukker i frugt, så er der også fibre, vitaminer, mm. som man har brug for.

Det med udrensning er jeg lidt skeptisk overfor, men hvis nogen kan finde noget lødigt videnskabeligt om det, læser jeg det gerne. Er det ikke sådan, at hvis nyrer, lever og væskebalance er i orden, at så bliver man tilstrækkeligt udrenset? Hvis man har spist noget junk, handler det vel i virkeligheden mere om at få fyldt nogle gode ting på - de næringstoffer man er kommet i underskud af - istedet for at rense noget ud - undtagen hvis man har forstoppelse, selvfølgelig?

Edited by Kirsten
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Blivger man da tyk af at spise æbler ?

Nogle dage kan jeg sagtens spise 800 g. frugt.. Er det mEGET usundt? hvis jeg løber 45 min. om aftenen hver dag=

Det kommer igen an på, hvad du ellers spiser igennem dagen/ugen, din træningsmængde, vægt, højde alder osv. Men nej umiddelbart er det ikke usundt, men hvis det forhindrer dig i at spise andre sunde fødevarer som din krop har brug for, kan det blive usundt. Teoretisk kan du blive fed af at spise agurk, men det kræver bare at du spiser tonsvis af den og ikke laver noget Læs: bevæger dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share