Farceagtig kuglestødsfinale!


ShotPut2012
 Share

Recommended Posts

Hvis man håbede på spænding i mændenes kuglestød, så fik hvad man hvad man kom efter!

Mikker tager føringen tidligt i konkurrencen, Joachim støder to centimeter fra og Bartels overhaler Mikker i sidste runde og bliver europamester! MEN...

Find tre fejl:

1. Joachims stød, som endte med at være hans længste bliver målt fra et helt forkert sted! Kuglen lander tydeligt forbi der hvor Mikkers kugle landede da denne stødte 21,11, men opmålerne giver ham 21,09?!?

2. Pavel Lyzhyn fra Hviderusland støder i omegnen af 20,50 i sit tredje forsøg. Dommerne begår en eller anden form for fejl og Lyzhyn støder om. 19,49. Lyzhyn kommer dermed ikke blandt de otte, som får et ekstra forsøg.

3. Joachims sidste forsøg er langt! Kuglen lander igen omkring 21,15-21,20, men kuglen triller tilbage, da jorden er våd. Dommerne måler fejlagtigt fra der hvor kuglen triller tilbage til, ikke der hvor den lander!

Så kan man sige: Tre fejl er da ikke så meget! Men det er det eddermanme på det niveau. Der er altså forskel på om man kan kalde sig europamester eller bronzemedaljevinder!

DM i atletik var ikke den store succes. Dommerne stod i vejen for mig og Nick i kugle, og ville ikke flytte sig, da overdommeren havde blevet bedt hende om at stå der! INGENTING sammenlignet med hvad der foregik i Göteborg her til aften!

Arrangørerne skal tage sig gevaldigt sammen, for uanset om der kommer noget ud af den protest, som er blevet indgivet, så håber jeg ikke for andre at de kommer ud for det samme!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke undgå at tænke: Gad vide om det er fordi de genbruger de dommere som allerede var for gamle for 11 år siden, da der var VM!?!

At stå SÅ langt fra hvor kuglen rammer, det er bare ikke godt nok. Det er ret nemt at se, hvad retning kuglen kommer i, og dermed stå der med det samme, når den er landet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke så nøje efter at jeg opdagede de nævnte fejl, men det skal nok passe.

Det der dog undrede mig (m.fl) er hvor H******* de kaster på græs?

Det kan da umuligt være særlig nøjagtigt uanset om dommeren så finder det rigtige sted at måle fra.

Hvorfor ikke lave en sandgrav ligesom til længdespring, der kan gøres dejlig plan og nem at aflæse?

Link to comment
Share on other sites

MaxP----> jeg deler din undren over at græs er et godkendt nedslagsområde i kuglestød. Specielt fordi kuglens ve den meget godt vandet plæne har en tendens til at springe tilbage, plus at de øvrige deltagers nedslag kan skabe en del forvirring for dommerne.

Det var åbenbart ikke en kuglestødbane af jord/sand på det stadion. FOrdelen ved denne belægning er at kuglen ikke synker flere cm ned og at man kan udligne nedslaget så det ikke kan ses og dermed ikke forveksles med andres.

For dem der ikke er klar over det så aflæser man til nærmeste cm i atletikkens verdens,

dvs et stød på 21m 4cm og 9mm aflæses som 21,04m. dvs 1mm kan i virkeligheden betyde 1 hel cm i aflæsningen.

Men en ting skal man lige huske, man kan ikke regne 100% med den buede streg som markerer de 21m.

facit drop græs som nedslagsområde DET VED ALLE!!!!

Link to comment
Share on other sites

så fandt jeg det lige i reglerne:

Kuglestød og vægtkast

Begge discipliner udføres fra samme kastering og på samme nedslagsområde.

Nedslagsområdet kan være stenmel, cinders eller græs.

Kastering monteres med optagelig stopplanke for kuglestød.

Stopplanken fjernes ved udførelse af vægtkast.

det er sgu marginaler i altletik, jeg ved da selv at de forskellige målebåndsprducenter ikke laver ens målebånd, de fleste har en ring el. lign. i starten af målebåndet, nogle bånd starter så bare ik ved en ring men 2cm længere inde :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ang. målebånd, så er der kun tre fabrikater, som er godkendt. Ang. de buede streger, så så de ud til at passe meget fint, men svensk tv viste åbenbart Joachims kugle lande igen og igen fra en anden vinkel, hvor det var tydeligt at se at nedslaget var et andet end der hvor der blev målt fra.

Hvorfor blev protesten så afvist? Fordi det ville føre til uoverskuelige konsekvenser, hvis den var blevet taget til følge:

Dommerne skulle hives ind og forklare hvorfor de målte derfra hvor de gjorde, støddet skulle måles op igen (højest usandsynligt!), eller i værste fald, konkurrencen skulle startes forfra!

Forestil jer at Joachim endte udenfor medaljeskamlen. Eller at Bartels gjorde det!

Græs er at foretrække til de internationale konkurrencer. Det er mest skånsomt for kuglerne (Det lød lidt suspekt!), Det giver det mest præcise billede, hvis græsset er tørt. I stenmel falder der gerne lidt ned bag kuglen og hvis det har været tørt i længere tid kan det betyde en forskel på helt op til otte-ni centimeter alt efter hvor dybt et lag stenmel der ligger. I cinders er det fuldstændigt umuligt at se hvor kuglen lander, hvis det har været tørt i et stykke tid og Cinderen har fået nogle tæsk.

Det er dybt beklageligt at den slags skal ske, men vi kan vel trods alt trøste os med at det efterhånden er over 355 dage siden Joachim sidst stødte UNDER 21 meter i en konkurrence! Det er helt uhørt på det niveau. En træningslejr med Cantwell kan måske give ham det fornødne push, så han får lagt de ekstra 30-40 centimeter på, så det bliver rigtigt sjovt.

Link to comment
Share on other sites

forresten: til din fejl nr. 2 kan jeg oplyse at de på tysk tv sagde at begrundelse ar at de der markering kvindfolk havde fjernet måleenheden for tidlig så der ikke nåede at blive aflæst, total idioter...

hør hans kommentar her: http://www.dr.dk/Sporten/Oevrig_sport/Atle...625.htm?sporten

men svensk tv viste åbenbart Joachims kugle lande igen og igen fra en anden vinkel, hvor det var tydeligt at se at nedslaget var et andet end der hvor der blev målt fra.
det gad jeg godt have set...

Thomas ud fra det du siger så har DR da vist misforstået noget her:

http://www.dr.dk/Sporten/Oevrig_sport/Atle...625.htm?sporten

de mener det var jbo's sidste forsøg der var målt forkert... :blink:

Hvorfor blev protesten så afvist? Fordi det ville føre til uoverskuelige konsekvenser, hvis den var blevet taget til følge:

Fordi de sikker var pattestive.....

Dommerne skulle hives ind og forklare hvorfor de målte derfra hvor de gjorde, støddet skulle måles op igen (højest usandsynligt!), eller i værste fald, konkurrencen skulle startes forfra!

Det har været nogle koner til nogle højstående atletik bestyrelses tosser i sverige som får gratis entre under hele ugen hvis de hjalp til under kuglestød, de havde da tydeligt ikke en skid ide om hvad de lavede, den ene gang viste dommeren klar rødt flag og så går du igang med at markeret forsøget alligevel :blink:

Hvis tv optagelser kan afsløre at joachim stød er målt forkert læs for kort, så har de da seriøst et problem :blink:

Link to comment
Share on other sites

Der var en del som undrede sig over de opmålinger som blev gjort på jbo's stöd. Her oppe (finland) undrede både de svensk 0g finsk sprogede kommentatore sig over det... og lidt efter bemärkede de i svensk TV at dommerne godt nok stod langt fra nedslags stederne.

Link to comment
Share on other sites

Sidste nyt i sagen:

Dansk Atletik Forbund arbejder på at få en grafiker til at lave en nøjagtig 3D animation af hele forløbet, så man kan se præcis hvor den landede.

Lyder som en god idé, så kan man måske få rusket op i et foräldet måle system.

Det har altid undret mig at i löbe disciplinerne er tids målingerne en videnskab men at i kast render gamle mänd/koner rundt og stikker käppe i grässet. Man sku synes at det må väre muligt at (i det mindste til kulestöd) komme med noget mere präcist.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god idé, så kan man måske få rusket op i et foräldet måle system.

Det har altid undret mig at i löbe disciplinerne er tids målingerne en videnskab men at i kast render gamle mänd/koner rundt og stikker käppe i grässet. Man sku synes at det må väre muligt at (i det mindste til kulestöd) komme med noget mere präcist.

Ha ha ha ha ha ha Det har jeg også tænkt nogen gange..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share