29x3 chin-ups + 87x3 armstrækkere


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Hey! Jeg blev jo inspireret af "one arm pull up"-tråden og læste artiklen om ham, der kunne tage 80 chin-ups i træk. Så derfor har jeg sat det mål godt at ville kunne lave 29x3 chin-ups + 87x3 armstrækkere i et træningspas. Men hvordan skal det gøres? Tallene ser sådan ud, fordi:

Dag 1: 5x3 chin-ups + 15x3 armstrækkere

Dag 2: (løB)

Dag 3: 6x3 chin-ups + 18x3 armstrækkere

Dag 4: (løB)

Dag 5: 7x3 chin-ups + 21x3 armstrækkere

Dag 6: (løB)

Dag 7: 8x3 chin-ups + 24x3 armstrækkere

Dag 8: (løB)

Dag 9: 9x3 chin-ups + 27x3 armstrækkere

Dag 10: (løB)

Dag 11: 10x3 chin-ups + 30x3 armstrækkere

Dag 12: (løB)

Dag 13: 11x3 chin-ups + 33x3 armstrækkere

Dag 14: (løB)

osv...

Dag x: 29x3 chin-ups + 87x3 armstrækkere

Mine spørgsmål:

- Er det muligt at have den fremgang uden pludselig ikke at kunne tage det?

- Er der forslag til forbedringer/smartere måder at gøre det på?

Det endelige mål (hvis jeg overhovedet når så langt) er selvfølgelig at kunne lave 80x3 chin-ups + 240x3 armstrækkere...

Tak på forhånd :smile:

Edited by joergen
Link to comment
Share on other sites

Er det muligt at have den fremgang uden pludselig ikke at kunne tage det?

Progressionscyklusser der basere sig på et allerede opnået max i enten volumen eller intensitet er det ingen problemer at lave.

Når du derimod laver en progression der hele tiden øger det du skal løfte, så er der ingen naturlov der siger at kroppen bare følger med.

Link to comment
Share on other sites

Hey! Jeg blev jo inspireret af "one arm pull up"-tråden og læste artiklen om ham, der kunne tage 80 chin-ups i træk. Så derfor har jeg sat det mål godt at ville kunne lave 29x3 chin-ups + 87x3 armstrækkere i et træningspas. Men hvordan skal det gøres? Tallene ser sådan ud, fordi:

Dag 1: 5x3 chin-ups + 15x3 armstrækkere

Dag 2: (løB)

Dag 3: 6x3 chin-ups + 18x3 armstrækkere

Dag 4: (løB)

Dag 5: 7x3 chin-ups + 21x3 armstrækkere

Dag 6: (løB)

Dag 7: 8x3 chin-ups + 24x3 armstrækkere

Dag 8: (løB)

Dag 9: 9x3 chin-ups + 27x3 armstrækkere

Dag 10: (løB)

Dag 11: 10x3 chin-ups + 30x3 armstrækkere

Dag 12: (løB)

Dag 13: 11x3 chin-ups + 33x3 armstrækkere

Dag 14: (løB)

osv...

Dag x: 29x3 chin-ups + 87x3 armstrækkere

Mine spørgsmål:

- Er det muligt at have den fremgang uden pludselig ikke at kunne tage det?

- Er der forslag til forbedringer/smartere måder at gøre det på?

Det endelige mål (hvis jeg overhovedet når så langt) er selvfølgelig at kunne lave 80x3 chin-ups + 240x3 armstrækkere...

Tak på forhånd :smile:

Må nok indrømme at jeg synes det lyder lidt vildt at gå fra 15*3 til 33*3 på 2 uger, hvis ikke man da kunne tage langt mere end 15 den første dag. Med den der form for progression kunne man jo nemt komme i rekordbogen efter et par måneder, selvom man som udgangspunk kun kunne tage 3 :blink:

Link to comment
Share on other sites

Progressionscyklusser der basere sig på et allerede opnået max i enten volumen eller intensitet er det ingen problemer at lave.

Når du derimod laver en progression der hele tiden øger det du skal løfte, så er der ingen naturlov der siger at kroppen bare følger med.

Hey MaxPower!

Så det du siger er, at hvis jeg ikke gør mine armstrækkere og chin-ups sværere ved fx at sætte mere vægt på, så burde der ikke være nogen problemer i hver gang at øge antal reps?

Link to comment
Share on other sites

Må nok indrømme at jeg synes det lyder lidt vildt at gå fra 15*3 til 33*3 på 2 uger, hvis ikke man da kunne tage langt mere end 15 den første dag. Med den der form for progression kunne man jo nemt komme i rekordbogen efter et par måneder, selvom man som udgangspunk kun kunne tage 3 :blink:

Exactly! Det lyder næsten for godt til at være sandt ik :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Forresten et hurtigt tillægsspørgsmål:

Hvis man kan lave 80x3 chin-ups afføder det ikke automatisk man kan lave 1 one-arm pull-up vel? :bigsmile:

Jeg går ud fra der skal et langt større styrkemæssigt element ind i stedet for kun konditionsmæssigt?

Men ellers vil jeg prøve at se hvordan det går, eventuelt redigere programmet undervejs. Jeg kan jo føre log over det.

Fik engang at vide af TJ, at jeg skulle passe på ikke at få for stort et workload på "forkroppen" i forhold til ryggen. Fx at jeg skulle kompensere de mange armstrækkere med chin-ups. Tror I det er tilfældet med dette program, selvom jeg laver flere armstrækkere? Chin-ups er trods alt langt mere krævende..

Edited by joergen
Link to comment
Share on other sites

Hey MaxPower!

Så det du siger er, at hvis jeg ikke gør mine armstrækkere og chin-ups sværere ved fx at sætte mere vægt på, så burde der ikke være nogen problemer i hver gang at øge antal reps?

nej nej :wink:

volumen = sæt x reps

intensitet (i procent) = (løftet vægt / bedste løft ) * 100

Dit forslag bygger på progression i volumen til en mængde du ikke har lavet før. Progression kan jo både komme af flere sæt, flere reps, mere vægt eller kortere pauser.

Kan du lave 3 chinups kan du naturligvis også lave 100 sæt, hvis du fordeler dem over tilstrækkelig lang tid (dage eller uger), men tager du dem med intervaller på måske 1 minut vil du højst sandsynligt opbygge en lille smule træthed efter hvert sæt. Akkumuleret på mange sæt er det uundgåelige resultat at du på et tidspunkt ikke kan tage de 3 reps mere.

Men prøv det foreslåede og se hvor langt du kommer. Når du så nærmer dig max kører du deload en uges tid (kraftigt sænket volumen) for derefter at starte igen, bare lidt højere end da du startede første "runde"

Hvis man kan lave 80x3 chin-ups afføder det ikke automatisk man kan lave 1 one-arm pull-up vel?

naturligvis gør det ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at nogle af jer taler forbi hinanden. 29x3 betyder 29 SÆT a 3 REPS, som Maxpower også er inde på i et indlæg. Om træningsprogrammet kan lade sig gøre, og i det hele talet er fornuftigt afhænger derfor i høj grad af, hvorledes pauserne mellem disse sæt fastlægges, og det er derfor dette, der er interessant at diskutere.

Hvis joergen mener 3x29 og ikke 29x3, så er snakken en fuldkommen anden.

Link to comment
Share on other sites

Ok takker MaxPower...er jo ikke lige inde i terminologien :innocent:

Hvis nogen har andre forslag til hvordan det kan gøres er de meget velkomne :smile:

Du har trods alt været medlem herinde i 5 år og har 1500 indlæg under bæltet - helt ny i gamet kan du da forhåbentlig ikke være :wink:

Jeg tror, at nogle af jer taler forbi hinanden. 29x3 betyder 29 SÆT a 3 REPS, som Maxpower også er inde på i et indlæg. Om træningsprogrammet kan lade sig gøre, og i det hele talet er fornuftigt afhænger derfor i høj grad af, hvorledes pauserne mellem disse sæt fastlægges, og det er derfor dette, der er interessant at diskutere.

Hvis joergen mener 3x29 og ikke 29x3, så er snakken en fuldkommen anden.

Muligvis har trådstarteren også byttet lidt rundt på begreberne.

Der snakkes om et mål på 80 chins i træk (X antal sæt x 80 chins), men trådstarteren snakker så om 80x3 chins (80 sæt x 3 chins) og det hænger jo ikke sammen. Mon ikke der menes 3x80?

:laugh: Det plejer jeg også at kommentere, når jeg er i tvivl, men det er bare røget helt hen over hovedet på mig i denne tråd - på trods af henvisningen til de 80 reps i første indlæg.

Triples er nu sådan et godt antal, og så kan man jo lige så godt lave mange sæt af dem :innocent:

Men skal det læses som 3 sæt af op til hhv 27 chins og 83 strækkere, så er det bare endnu mere umuligt end den anden vej rundt.

Princippet kan bruges på kortere cyklusser, men du kan ikke forvente bare at stige i det uendelige

Link to comment
Share on other sites

Trådstarteren har i mellemtiden undergået navneforandring... :smile:

Hehe jeg mener ikke 29 sæt af 3 chins, men 3 sæt af 29 chins....

Ja jeg vil gerne kunne lave 29 chins i træk og 87 armstrækkere i træk :devil:

Ved godt det nok bliver svært, men ellers må jeg bare gøre som MaxPower skrev tidligere...

Du har trods alt været medlem herinde i 5 år og har 1500 indlæg under bæltet - helt ny i gamet kan du da forhåbentlig ikke være

Kender du det der off-topic? :blush:

Ej, meget fordi jeg mest har læst om konditionstræning... :innocent: og så tæller min tidligere log for en pæn del af indlægene....

Og ku sku ikke lige huske hvordan I skriver det med sættene og reps'ne ...jeg er ved at blive gammel :laugh:

Edited by Mutual
Link to comment
Share on other sites

Trådstarteren har i mellemtiden undergået navneforandring... :smile:

Hehe jeg mener ikke 29 sæt af 3 chins, men 3 sæt af 29 chins....

Ja jeg vil gerne kunne lave 29 chins i træk og 87 armstrækkere i træk :devil:

Ved godt det nok bliver svært, men ellers må jeg bare gøre som MaxPower skrev tidligere...

Kender du det der off-topic? :blush:

Ej, meget fordi jeg mest har læst om konditionstræning... :innocent: og så tæller min tidligere log for en pæn del af indlægene....

Og ku sku ikke lige huske hvordan I skriver det med sættene og reps'ne ...jeg er ved at blive gammel :laugh:

Må man være så fræk at spørge, hvorfor du nu har valgt at skifte navn? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share