At veje meget.....


henke
 Share

Recommended Posts

Hejsa, er i forbindelse med min træning og kost kommet op på de 114 kg, problemet er at en del af min famile mener det er direkte farligt at veje så meget......specielt min søde mama.....

Kan selvfølgelig godt se at min vægt gør at knæene alt andet lige får en større belastning, men ik noget jeg selv syntes er farligt, men hva med hjertet ??... kan godt mærke min kondi ik er så god som i gamle dage men det mener jeg selv udelukkende er pga. jeg ik dyrker kondition.......

Hører tit på at min vægt belaster mit hjerte og at jeg ligger lang over min idealvægt...men i mine øjne er idealvægt kun for personer der ik træner eller hva?

Håber nogen vil smide et par kommentare..

Henke

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vejer "for meget" pga. fedt er det vel ikke umidlbart farligt, men jeg har hørt at pro BB får dårligt hjerte når de bliver gamle og mister deres masse igen, fordi at deres hjerte er blevet for stort til deres krop når de bliver mindre igen. Men jeg må indrømme, jeg ved meget lidt om det

Link to comment
Share on other sites

BB'eres hjerter bliver smadret af hormoner, så det kan ikke rigtigt sammenlignes... Det afhænger mere af om du har en sund metabolisme... Og den afhænger primært af din fedtprocent og dit generelle aktivitetsniveau (og her tæller kredsløbstræning mere end vægttræning)

Link to comment
Share on other sites

BB'eres hjerter bliver smadret af hormoner, så det kan ikke rigtigt sammenlignes... Det afhænger mere af om du har en sund metabolisme... Og den afhænger primært af din fedtprocent og dit generelle aktivitetsniveau (og her tæller kredsløbstræning mere end vægttræning)

Eftersom hjertet også er en muskel, vil den så også vokse under et misbrug af vækst-fremmende midler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil meget nødigt udnævne mig selv til ekspert på området :P Men jeg mener nu også at folk, som aldrig har dopet sig får større hjerter. Der skal jo en del kraft til at pumpe blod rundt i sådan en 114kg banger som dig Henke :P

Edited by P.E.D.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil meget nødigt udnævne mig selv til ekspert på området :P Men jeg mener nu også at folk, som aldrig har dopet sig får større hjerter. Der skal jo en del kraft til at pumpe blod rundt i sådan en 114kg banger som dig Henke :P

Det er ikke kun hos steroide-misbrugere at der sker forandringer i hjertemuskulaturen. Alle som dyrker sport på et relativt hårdt plan vil få forskellige former for hypertrofi af hjertemuskulaturen. Der er bare en forskel på den hypertrofi man ser hos rene atleter og den man ser hos steroide-misbruger.

Hos rene atleter er graden af hypertrofi ikke så udtalt som hos steroide-misbrugere. Og den vigtigste pointe er at den hypertrofi der sker hos rene atleter sker i så langsomt et tempo, at kapillariseringen af hjertet kan følge med. Det er ikke altid tilfældet hos dem som tager medikamenter. Derudover er det jo et velkendt faktum, at anabolske steroider øger risikoen for åreforkalkning, da steroider øger kolesterol-tallet, og samtidig forskyder balancen mellem det gode og det dårlige kolesterol i negativ retning.

Så jo, hjertet vokser ved både styrketræning og konditionstræning (der er dog tale om 2 forskellige former for hypertrofi), uanset om man tager anabolske steroider eller ej. Anabolske steroider har bare en tendens til at forskubbe væksten et godt stykke ud over reference-rammen for hvad der anskues som normalt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kun hos steroide-misbrugere at der sker forandringer i hjertemuskulaturen. Alle som dyrker sport på et relativt hårdt plan vil få forskellige former for hypertrofi af hjertemuskulaturen. Der er bare en forskel på den hypertrofi man ser hos rene atleter og den man ser hos steroide-misbruger.

Hos rene atleter er graden af hypertrofi ikke så udtalt som hos steroide-misbrugere. Og den vigtigste pointe er at den hypertrofi der sker hos rene atleter sker i så langsomt et tempo, at kapillariseringen af hjertet kan følge med. Det er ikke altid tilfældet hos dem som tager medikamenter. Derudover er det jo et velkendt faktum, at anabolske steroider øger risikoen for åreforkalkning, da steroider øger kolesterol-tallet, og samtidig forskyder balancen mellem det gode og det dårlige kolesterol i negativ retning.

Så jo, hjertet vokser ved både styrketræning og konditionstræning (der er dog tale om 2 forskellige former for hypertrofi), uanset om man tager anabolske steroider eller ej. Anabolske steroider har bare en tendens til at forskubbe væksten et godt stykke ud over reference-rammen for hvad der anskues som normalt.

Thomas

Så det er altså positivt at hjertet vokser, såfremt det ikke ligger til grund i ulovlige vækstfremmende medikamenter?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er egentlig ikke at anabolika giver et større hjerte, så meget som at det påvirker ledningsevnen i hjertemuskulaturen. Dét er et væsenligt større problem. Hjertehypertrofi i forbindelse med træning og steroider kan ikke sammenlignes med den hjerteinsufficientes hjertehypertrofi...

Link to comment
Share on other sites

Problemet er egentlig ikke at anabolika giver et større hjerte, så meget som at det påvirker ledningsevnen i hjertemuskulaturen. Dét er et væsenligt større problem. Hjertehypertrofi i forbindelse med træning og steroider kan ikke sammenlignes med den hjerteinsufficientes hjertehypertrofi...

Må lige uddybe den første sætning ? :-)

Efter at have læst de forskellige svar sidder jeg tilbage med en funderen over om hjertehypertrofi i forbindelse med ren bodybuildning så er farligt eller ej, hvis man kan stille det så firkantet op?

Ellers kunne jeg godt tænke mig lidt svar på om det i sig selv er "usundt/farligt" at veje eksempelvis 114 kg?, tænker her på om det vil belaste eksempelvis hjerte og knæ for meget.. og spiller kondien ind her, er i ret ringe kondi efterhånden men har ik villet dyrke konditionstræning da jeg har skulle vold-æde iforevejen for at tage på, da min naturlige appetit ik er så stor....

Mvh.

Henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

hjertehypertrofi i forbindelse med vægttræning er ufarligt, ja.

Demografisk set forøger større vægt risikoen for hjertedød, men AFAIK er der ikke lavet tilfredsstillende undersøgelser, hvor der er normaliseret for muskel- hhv. fedtmasse, træningshistorie og så videre.

Hvis dit spørgsmål er om du har større risiko for at dø end en gut på 70 kilo som løber 30-40 km om ugen, så er svaret givetvis: "ja, en smule", hvis man ser isoleret på motionsvaner og metabolisme. Men er det i forhold til den gennemsnitlige sofakartoffel, så nej.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :-)

Ikke for at grave for meget, men hvis din mamma syntes du er for stor, og du skal voldæde for at tage på, hvad så med at cutte nogle kg af? Så ser der evt. bedre ud, er sundere for dine knæ + du for en glad mor :wub:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at grave for meget, men hvis din mamma syntes du er for stor, og du skal voldæde for at tage på, hvad så med at cutte nogle kg af? Så ser der evt. bedre ud, er sundere for dine knæ + du for en glad mor :wub:

Hvad er ideen i at cutte, hvis man vil løfte tunge vægte? :wink:

Jeff lewis frem for Brad Pitt formen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

fedtmasse kan gøre det sværere at øge fortsat i muskelmasse... Det har aldrig slået dig, hvor godt mange af fitness/BB folkene holder på styrken når de cutter? Jeg synes ret ofte at man ser at at når de så når tilbage til deres pre-cutting vægt har de øget i styrke...

Plus at det er usundt at have en høj fedtprocent... Jeg synes den der "spis dig bare tyk" attitude, som man ser hos nogle af styrkeløfterne stinker... Det er bare ikke ok at have en fedtprocent på over 20% og kalde sig sportsmand - hvis du spørger mig...

Link to comment
Share on other sites

fedtmasse kan gøre det sværere at øge fortsat i muskelmasse... Det har aldrig slået dig, hvor godt mange af fitness/BB folkene holder på styrken når de cutter? Jeg synes ret ofte at man ser at at når de så når tilbage til deres pre-cutting vægt har de øget i styrke...

Plus at det er usundt at have en høj fedtprocent... Jeg synes den der "spis dig bare tyk" attitude, som man ser hos nogle af styrkeløfterne stinker... Det er bare ikke ok at have en fedtprocent på over 20% og kalde sig sportsmand - hvis du spørger mig...

Jeg vil give dig ret, 20% virker også lidt lavt sat i mine øjne. 30% er straks bedre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share