Har jeg skinnebensbetændelse?


Kirsten
 Share

Recommended Posts

Jeg troede egentlig, at jeg var øm i lægmusklerne, men nu er jeg ikke sikker - smerten er lidt diffus. Det er ikke den forreste kant af skinnebenene, der gør ondt - det føles mere som indersiden af lægmusklerne eller måske skinnebenene. Når jeg løber, er jeg først noget stivbenet - det bliver bedre, men ømheden forsvinder ikke.

Jeg løber i København, så jeg er vant til et hårdt underlag, men kan det alligevel være det? Jeg begyndte at løbe efter et begynderprogram i februar og nu er jeg næsten ved enden af et 5-10 km program - eller rettere jeg skal op og løbe 60 minutter i træk, men jeg løber meget langsomt, så jeg når slet ikke op på 10 km på 60 minutter. Hvis det er underlaget ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for der er ikke mange alternativer her i byen.

Mine sko er også lidt gamle i det. Jeg fik ellers hjælp til at vælge de helt rigtige - jeg overpronerer og er kalveknæet. Passer symptomerne med det?

Hvis det er skinnebensbetændelse, hvad gør jeg så? Jeg kan næsten ikke overskue at skulle holde løbepause. Jeg har aldrig være den store atlet, men nu var det begyndt at blive sjovt at løbe, og det var også begyndt at føles lettere. Nogen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tale fra egen erfaring. Jeg havde skinnebensbetændelse og det betød fuldt stop fra løbetræningen i en måned eller to. Mine smerter var også på siderne af skinnebenene (eller indersiderne af lægmusklerne). Symptomerne var, at jeg slet ikke kunne løbe. Så snart jeg forsøgte (fik måske løbet 30-40 meter), så gjorde det ondt og jeg kunne ikke fortsætte.

For mig hjalp det, efter vejledning et sted på MOL, at massere HÅRDT med en vandflaske (0,5 liters - fyldt, selvfølgelig...) op af benet (ikke ned, blodet skal masseres op mod hjertet, så det kommer i omløB). Få eventuelt en veninde til at gøre det for dig, hvis du ikke selv kan massere hårdt nok (bid smerten i dig) :smile:

Men altså: hvis der er den mindste start på skinnebensbetændelse, så lad for guds skyld være med, at ignorere det, blot fordi du "ikke kan overskue at skulle holde løbepause". Det er trods alt bedre end at få kronisk skindebensbetændelse, for så skal du få løbepause for alle pengene :blink:

Se mere her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ski...betaendelse.htm

Link to comment
Share on other sites

For mig hjalp det, efter vejledning et sted på MOL, at massere HÅRDT med en vandflaske (0,5 liters - fyldt, selvfølgelig...) op af benet (ikke ned, blodet skal masseres op mod hjertet, så det kommer i omløB).

Gør absolut ingen forskel. Op eller ned er det samme. Alt blod er i omløb. Hele tiden. Og omløbet har kun en retning.

Link to comment
Share on other sites

Nå, okay. Sagde min mor ellers, at hun havde fået at vide af en læge.

Nå ja, argumentet kunne være veneklapperne i benet- blodet løber jo principielt kun opad. Men det er jo ikke blodkarrene man masserer men muskel og bindevæv - og der gør det ingen forskel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg er noget frem til den konklusion, at det må være pga. af at mine sko er blevet for gamle og slidte og ikke længere kompenserer for min overpronation. Men hvis jeg så holder løbepause, hvad gør jeg så når det ikke så længere gør ondt - hvor meget må jeg løbe? Skal jeg starte helt forfra på mit løbeprogram, eller kan jeg gå et par uger tilbage i det - altså hvis jeg kun behøver at holde et par ugers pause? På Netdoktor står der at man skal 'nedsætte træningsmængden' - hvad betyder det? Som det er nu, kan jeg godt løbe, det er bare ikke specielt rart, så jeg går ud fra, at jeg ikke er så hårdt ramt som jeg kunne være...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg er noget frem til den konklusion, at det må være pga. af at mine sko er blevet for gamle og slidte og ikke længere kompenserer for min overpronation. Men hvis jeg så holder løbepause, hvad gør jeg så når det ikke så længere gør ondt - hvor meget må jeg løbe? Skal jeg starte helt forfra på mit løbeprogram, eller kan jeg gå et par uger tilbage i det - altså hvis jeg kun behøver at holde et par ugers pause? På Netdoktor står der at man skal 'nedsætte træningsmængden' - hvad betyder det? Som det er nu, kan jeg godt løbe, det er bare ikke specielt rart, så jeg går ud fra, at jeg ikke er så hårdt ramt som jeg kunne være...

Det behøver ikke være skinnebensbetændelse du har. Hvis du er forholdsvis ny løber er det ikke usædvanligt at blive øm omkring skinnebenene, men det kan sagtens gå i sig selv igen. Nu skriver du ikke noget om hvor længe ømheden har varet?

Folk der har erfaring med skinnebensbetændelse beskriver det ofte sådan, at det er ligesom det 'knitrer' når de masserer det ømme område. Du kan eventuelt besøge en sportsmassør for at få lidt behandling og hjælp. Som du beskriver det - at du stadig godt kan løbe - vil jeg ikke tro du har betændelse.

Du kan eventuelt prøve at nedsætte træningsmængden med 50% for at se om det hjælper. Jeg mener som udgangspunkt godt du bare kan springe et par uger tilbage i dit program og starte der, hvis du vælger at holde pause. Men prøv da først og nedsætte træningsmængden lidt og se om det ikke hjælper.

Link to comment
Share on other sites

2 gode råd :-) Jeg har nemlig de samme problemer.

1.: Du skal have nye løbesko - kør en tur til Kaiser Sport i Brønshøj og får den løbesko som passer dig 100 %.

2.: Hvis dine lægmuskler er hårde - skal du i gang med at strække dem ud 2 - 3 gange dagligt evt. kombineret med noget massage.

Link to comment
Share on other sites

2 gode råd :-) Jeg har nemlig de samme problemer.

1.: Du skal have nye løbesko - kør en tur til Kaiser Sport i Brønshøj og får den løbesko som passer dig 100 %.

2.: Hvis dine lægmuskler er hårde - skal du i gang med at strække dem ud 2 - 3 gange dagligt evt. kombineret med noget massage.

Jeg plejer at bruge Marathonsport - er de ikke meget gode? De plejer i hvert fald at være grundige. Jeg vil ikke sige, at mine lægmuskler er hårde.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke være skinnebensbetændelse du har. Hvis du er forholdsvis ny løber er det ikke usædvanligt at blive øm omkring skinnebenene, men det kan sagtens gå i sig selv igen. Nu skriver du ikke noget om hvor længe ømheden har varet?

Folk der har erfaring med skinnebensbetændelse beskriver det ofte sådan, at det er ligesom det 'knitrer' når de masserer det ømme område. Du kan eventuelt besøge en sportsmassør for at få lidt behandling og hjælp. Som du beskriver det - at du stadig godt kan løbe - vil jeg ikke tro du har betændelse.

Du kan eventuelt prøve at nedsætte træningsmængden med 50% for at se om det hjælper. Jeg mener som udgangspunkt godt du bare kan springe et par uger tilbage i dit program og starte der, hvis du vælger at holde pause. Men prøv da først og nedsætte træningsmængden lidt og se om det ikke hjælper.

Det har nok varet et par uger, vil jeg tro. Til at begynde med blev det bedre, når jeg havde løbet lidt - nu synes jeg, at det påvirker mit løbetempe hele vejen. Og jeg føler mit stivbenet. Jeg kan også føle mit stivbenet og øm når jeg står op om morgenen, men jeg synes ellers ikke det giver mig problemer når jeg skal op og ned af trapper eller bare går rundt. Altså - jeg kan godt mærke det, men det er ikke så slemt.

Link to comment
Share on other sites

I Gyldendals løbebog har jeg læst om musklen tibialis posterior, der styrer og nedbremser fodens pronationsbevægelse, som kan blive overbelastet - især ved senetilhæftningen på knoglen op langs bagsiden af skinnebenet. Det kunne godt være det der er mit problem. Om det er tilfældet eller ej, så slipper jeg nok ikke uden om at skulle have nye sko...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Nå, okay. Sagde min mor ellers, at hun havde fået at vide af en læge.

Det er altid en god ide at lytte til hvad lægerne siger! Det bliver insunieret at det ikke gør nogen forskel på om der masseres op eller ned. Det er en fejl!! Selvom det er muskulatur der masseres på, vil det altid påvirke blodkarene i benet. Masseres der hårdt væk fra hjertet kan blodet der er i benet og det blod der hele tiden er på vej tilbage til hjertet, blive forhindret i tilbageløb til hjertet. Dette vil ikke påvirke noget normalt, for lige så snart man slipper trykket med flasken, vil blodet presses tilbage da trykket i blodårerne er vokset fordi tilbageløbet har været forhindret. Men har man skrøbelige veneklapper eller dårligt kredsløb i forvejen, så er det en meget dum ide og kan have et rigtig dårligt udfald. Derfor kan jeg kun på det stærkeste opfordre til at al massage, især hård massage med en vandflaske, bliver udført mod hjertet!!

mvh Fys. stud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share