Jeg har brug for noget hjælp


Doqqet
 Share

Recommended Posts

Jeg er 15 år, og har besluttet mig for, at begynde at træne.

Jeg er ret høj - 178 så jeg vil ikke sige at jeg har de største muskler - så der skal gøres en del.

Jeg kunne godt tænke mig hvis en kunne fremsætte et træningsprogram for mig.

Det må gerne være hårdt, og jeg vil gerne kunne se resultater efter kort tid - hvis det kan lade sig gøre.

Jeg har ikke mulighed for at komme i motions/trænings -center, så det skal være noget, som jeg kan gøre hjemme hos mig selv.

Jeg har nogle håndvågte med vægte på (2x1,25 og 2x2kg + 2 stænger) - dem regner jeg med at kunne benyttte i træningen.

Det må gerne være noget som jeg skal gøre hver dag eller flere gange om dagen (for eksempel morgen og aften)

Jeg vil primært træne; mave, arme, lår, ben og rygmuskler.

Det gør ikke noget at programmet bliver lidt hårdt. Jeg er indstillet på at knokle.

Jeg vil blive glad hvis I vil komme med nogle forslag til hvordan jeg får den optimale træning samt tydelige resultater.

Hvis der er mere I vil spørge om er I velkommen.

Jeg kan også kontaktes på min mail: [email protected]

På forhånd tak

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Artikler og øvelsesforslag her

Her er en masse forslag til øvelser du kan lave hjemme uden udstyr eller med meget begrænsede hjælpemidler.

Dine håndvægte vil til langt det meste være for lette.

Synlige resultater kommer ikke på kort tid.

Grundlæggende bevægelser et program bør inkludere:

Pres foran kroppen / pres over hovedet - f.eks. armstrækkere eller stående skulderpres

Træk til kroppen - kropshævninger hvis du har et sted til dette eller foroverbøjet roning med håndvægt

Benbøj - squat, dødløft, lunges, et-bens squat m.fl.

Brug artiklerne til at få sammensat et program.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke, at jeg kan finde særlig meget hjælp det.

Kan du ikke sammensætte et program for mig?

Jeg skal gennegå det 2 gange pr. dag

Jeg har 2x2kg og 2x1,25kg lodder til rådighed.

Jeg kan også lave mave og armbøjninger.

Det må godt være ting som du for eksempel kører igennem 2 eller 3 gange med korte pauser.

Det gør ikke noget at det er hårdt.

Jeg kan da se at du har rimelig meget forstand på det udfra din profil, så du burde da kunne lave et program udfra de ting jeg har fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Som Rommel siger, kommer du slet ingen vejne med de vægte.... Du kommer hurtigt til at ramme et loft, og det for du ikke meget ud af... Køb en masse vægt skiver... Evt. en bænk med squatstativ..

Var en mulighed...

Vil du ikke træne bryst??? Nok den første jeg har set som ikke nævner bryst

Link to comment
Share on other sites

789: Tak

Pumpekongen: Jo, selvfølgelig vil jeg træne bryst – jeg glemte bare lige at skrive det.

Er det ikke en mulighed hvis jeg for eksempel sætter 8kg på vægten og så tage dem skiftevis med hver arm?

Nogle der har andre muligheder?

Jeg vil helst ikke købe noget udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

1. De vægte du har er for lette og kan ikke bruges til noget, uanset hvilke øvelser du køre, om du køre det med 1 arm eller what ever

2. Køb noget mere udstyr eller køb medlemsskab til et center

Link to comment
Share on other sites

Du skal vide at du skal spise en del protein når du træner.

disse skal du helst spise efter træning og for optagelsens skyld gerne sammen med lidt kulhydrat.

valleprotein skulle være den bedste form for protein.

Du skal helst træne sådan at du tager få gentagelser af hver øvelse med så mange kg som muligt.

Find ud af hvor meget vægt du kan klare til een gentagelse, og ta så 85 procent af denne vægt og kør det 5 gange 5 gange.

Husk at lave bevægelsen langsomt især når du holder igen med vægten (eksentrisk træning) da det er den træningsform der giver dig mest udbytte, og hvor du er stærkest modsat koncentrisk, hvor du trækker musklerne sammen.

Du skal starte i motionscenter, de vægte du har er mindre ned hvad jeg som tøs på 155/47 træner med.

Du skal ikke træne morgen og aften, du skal træne hårdt og tungt og så holde to dages pause (restitution) da det er i denne opbygningsfase du bliver stærkere.

Og så var det 15 år du var ikk'? :)

Ta' ned i et center, de vil kunne forklare dig alle træningsprincipperne, og vejlede dig omkring om du egentligt er for ung til at begynde på hård træning.

Hvis du ikke er færdig udviklet kan det skade din vækst at træne.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Du skal vide at du skal spise en del protein når du træner.

disse skal du helst spise efter træning og for optagelsens skyld gerne sammen med lidt kulhydrat.

valleprotein skulle være den bedste form for protein.

Du skal helst træne sådan at du tager få gentagelser af hver øvelse med så mange kg som muligt.

Find ud af hvor meget vægt du kan klare til een gentagelse, og ta så 85 procent af denne vægt og kør det 5 gange 5 gange.

Husk at lave bevægelsen langsomt især når du holder igen med vægten (eksentrisk træning) da det er den træningsform der giver dig mest udbytte, og hvor du er stærkest modsat koncentrisk, hvor du trækker musklerne sammen.

Du skal starte i motionscenter, de vægte du har er mindre ned hvad jeg som tøs på 155/47 træner med.

Du skal ikke træne morgen og aften, du skal træne hårdt og tungt og så holde to dages pause (restitution) da det er i denne opbygningsfase du bliver stærkere.

Og så var det 15 år du var ikk'? :)

Ta' ned i et center, de vil kunne forklare dig alle træningsprincipperne, og vejlede dig omkring om du egentligt er for ung til at begynde på hård træning.

Hvis du ikke er færdig udviklet kan det skade din vækst at træne.

held og lykke

Fra start til slut er alt dette ikke mindre end en omgang sludder. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Du skal helst træne sådan at du tager få gentagelser af hver øvelse med så mange kg som muligt.
Nu kommer det jo helt an på hvilket mål man vil opnå.
Find ud af hvor meget vægt du kan klare til een gentagelse, og ta så 85 procent af denne vægt og kør det 5 gange 5 gange.

Som helt ny, inden for styrketræning, bør man måske lige starte lidt lettere ud. Derudover er 5x5 metoden ingen facit når vi snakker styrketræning. 5x5 bør også helst holdes til basisøvelserne.

Husk at lave bevægelsen langsomt især når du holder igen med vægten (eksentrisk træning) da det er den træningsform der giver dig mest udbytte, og hvor du er stærkest modsat koncentrisk, hvor du trækker musklerne sammen.
Hvor laaaangsomt skal det gå? :smile:

Sørg bare for at vægten bliver sænket kontrolleret og løft så stangen så eksplosivt, som det nu er muligt.

Du skal ikke træne morgen og aften, du skal træne hårdt og tungt og så holde to dages pause (restitution) da det er i denne opbygningsfase du bliver stærkere.

Det er ikke nødvendigt at holde to dages pause før man løfter vægte i centeret igen. Man kan sagtens løfte vægte hver eneste dag, endda både morgen og aften. At en deload så hurtigere kommer på tale, er en helt anden sag.

Men du har ret i at 2 dages mellemrum for en ny, nok vil være på sin plads. :wink:

Og så var det 15 år du var ikk'? :)

Ta' ned i et center, de vil kunne forklare dig alle træningsprincipperne, og vejlede dig omkring om du egentligt er for ung til at begynde på hård træning.

Hvis du ikke er færdig udviklet kan det skade din vækst at træne.

Pladder. Det skader ikke væksten, selvom man end ikke er ældre end femten. Hurtigheden af din vækst kan dog reduceres, men det er dog minimalt, og det er noget du med garanti vil indhente senere.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det jo helt an på hvilket mål man vil opnå.

Som helt ny, inden for styrketræning, bør man måske lige starte lidt lettere ud. Derudover er 5x5 metoden ingen facit når vi snakker styrketræning. 5x5 bør også helst holdes til basisøvelserne.

Hvor laaaangsomt skal det gå? :smile:

Sørg bare for at vægten bliver sænket kontrolleret og løft så stangen så eksplosivt, som det nu er muligt.

Det er ikke nødvendigt at holde to dages pause før man løfter vægte i centeret igen. Man kan sagtens løfte vægte hver eneste dag, endda både morgen og aften. At en deload så hurtigere kommer på tale, er en helt anden sag.

Men du har ret i at 2 dages mellemrum for en ny, nok vil være på sin plads. :wink:

Pladder. Det skader ikke væksten, selvom man end ikke er ældre end femten. Hurtigheden af din vækst kan dog reduceres, men det er dog minimalt, og det er noget du med garanti vil indhente senere.

Link to comment
Share on other sites

Nej, pointerne var meget gode, men syntes bare det var lidt overfladisk. :cool:

De der fejl du nævner kan jeg leve med.

Hans mål er jo at vokse

Hvor laaangsomt det skal gå, nok hellere for langsomt

restitution får man ikke som nybegynder ved at træne hver dag, men der gav du mig vel egentlig ret?

Jo det kan skade væksten at træne hårdt når man er teenager, derfor må man ofte først træne i fitnesscentrene fra man er 15 år, 8jaja nu ved jeg godt han er 15)

var der mer'...

Link to comment
Share on other sites

De der fejl du nævner kan jeg leve med.

Hans mål er jo at vokse

Hvor laaangsomt det skal gå, nok hellere for langsomt

restitution får man ikke som nybegynder ved at træne hver dag, men der gav du mig vel egentlig ret?

Jo det kan skade væksten at træne hårdt når man er teenager, derfor må man ofte først træne i fitnesscentrene fra man er 15 år, 8jaja nu ved jeg godt han er 15)

var der mer'...

Det gør ikke noget at jeg måske ikke vokser så hurtigt. Jeg er allerede 178

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share