John Berradi's diæt?


SilentB
 Share

Recommended Posts

John Berradi fremsætter i sine artikler Massive Eating and Don't Diet. Nogle grundprincipper, som går ud på, at måltiderne bør bestå af P+F eller P+C; altså er et måltid hvor der er 50g P, 25g K og 25 F ikke optimalt. Han mener at den generelle energifordeling bør fordele sig således, at 50% af energien stammer fra proteiner og 25% fra hver især fedt og kulhydrater. Det var et nogenlunde kort resume af hans principper. For mere info kan læses på T-nation:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459917

Jeg forsøger selv, at efterleve hans diæt og min kost plan ser således ud:

Havregryn 85 11.2 58.0 5.5 326.5

Skummetmælk 200 7.0 9.6 0.2 68.2

Viking ren whey protein 20 16.0 1.0 1.2 78.8

Sum for måltid 1 34.2 68.6 6.9 473.5

Fiberkost m fromage frais 3% 1 22.7 15.6 1.5 166.7

Sum for måltid 2 22.7 15.6 1.5 166.7

Leverpostej 3% 25 2.5 3.8 0.8 31.8

Rugbrød, grovbrød, Hercules 50 3.0 16.5 0.8 84.8

Fiberkost m fromage frais 3% 1 22.7 15.6 1.5 166.7

Viking ren whey protein 40 32.0 2.0 2.4 157.6

Sum for måltid 3 60.2 37.9 5.4 440.8

Spinat hakket! 350 7.0 3.5 3.5 73.5

Olivenolie 10 0.0 0.0 10.0 90.0

Kylling fillet 250 57.5 0.0 7.5 297.5

Sum for måltid 4 64.5 3.5 21.0 461.0

Makrel i tomat (125g SAEBY) 1 13.0 3.5 12.0 174.0

Fiskeolie 3 0.0 0.0 3.0 27.0

Viking ren whey protein 30 24.0 1.5 1.8 118.2

Sum for måltid 5 37.0 5.0 16.8 319.2

Tun i vand 125 31.5 0.0 1.3 137.3

Sum for måltid 6 31.5 0.0 1.3 137.3

Sum for måltid 7 0.0 0.0 0.0 0.0

Daglig total: [g] , [g] , [g] and [Kcal.] 250 131 53 1998

Energifordeling [%] 50 26 24 100

Hvad synes i om hans kostråd? Hvad synes i om min diæt? Er der nogen som har ført log fil over deres kostplan :), i så fald vil jeg gerne have et link, til inspiration. :) Skal lige siges jeg er 175cm høj og har et ligevægtsindtag beregnet til 2500Kcal

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er ret begrænset hvor meget energi der er i grøntsager, så et par 100 g rykker ikke det store, du kan evt. fjerne noget "fiberkost", så kulhydraterne passer. Prøv at kig i AndersL log, han har ihvertfald fulgt principperne med gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke komme på ET enesteste fornuftigt argument for at følge denne såkaldte "diæt", al tilgængelig viden omkring ernæring, samt almindelig sund fornuft taler imod denne direkte tåbelige energifordeling.

Det er mig en gåde hvorledes fitness industrien har formået at promovere proteins rolle som værende så vigtig i forbindelse med hypertrofi fremfor et tilstrækkeligt højt indtag af kulhydrat. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke komme på ET enesteste fornuftigt argument for at følge denne såkaldte "diæt", al tilgængelig viden omkring ernæring, samt almindelig sund fornuft taler imod denne direkte tåbelige energifordeling.

Det er mig en gåde hvorledes fitness industrien har formået at promovere proteins rolle som værende så vigtig i forbindelse med hypertrofi fremfor et tilstrækkeligt højt indtag af kulhydrat. :nonono:

Fremfor? Det kunne jeg godt tænke mig en forklaring på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke komme på ET enesteste fornuftigt argument for at følge denne såkaldte "diæt", al tilgængelig viden omkring ernæring, samt almindelig sund fornuft taler imod denne direkte tåbelige energifordeling.

Det er mig en gåde hvorledes fitness industrien har formået at promovere proteins rolle som værende så vigtig i forbindelse med hypertrofi fremfor et tilstrækkeligt højt indtag af kulhydrat. :nonono:

nu er det jo Dr. John Berardi med ph.d. og det hele... så der er nok en fornuftig baggrund for det i den artikel han har skrevet det. Den viden der er omkring ernæring er vel ikke blevet anskaffet i trænings øjemed?!

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv oplevet glimrende resultater med Massive Eating. Pointen med det er ikke at begrænse indtaget af kulhydrater, men at time indtaget af kulhydrater. At få insulin niveauet til at peake når kroppen har mest brug for det - efter træning, evt. også om morgenen hvor man er i en katabolsk tilstand - fremfor at det peaker flere gange i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

nu er det jo Dr. John Berardi med ph.d. og det hele... så der er nok en fornuftig baggrund for det i den artikel han har skrevet det. Den viden der er omkring ernæring er vel ikke blevet anskaffet i trænings øjemed?!
Der er masser af personer med fine titler som Dr. og ph.d., som skriver noget lort - eks. Atkins, Blodtypediæten, Fit for life konceptet. Titlen er på ingen måde nogen garanti for at det er fornuftigt. Jeg er overbevist om at Elvirus hentyder til den ernæringsviden der foreligger ved fysisk aktivitet, som dog ikke er så langt fra den alm. ernæringsviden. Det er imidlertid nemt at få folk til at tro på, at hvis de hører til en "speciel"gruppe kræves der også "speciel"ernæring - I dette tilfælde behøves BB'er "selvfølgelig" en ernæring der adskiller sig markant fra "normalbefolkningen".
Link to comment
Share on other sites

Der er masser af personer med fine titler som Dr. og ph.d., som skriver noget lort - eks. Atkins, Blodtypediæten, Fit for life konceptet. Titlen er på ingen måde nogen garanti for at det er fornuftigt. Jeg er overbevist om at Elvirus hentyder til den ernæringsviden der foreligger ved fysisk aktivitet, som dog ikke er så langt fra den alm. ernæringsviden. Det er imidlertid nemt at få folk til at tro på, at hvis de hører til en "speciel"gruppe kræves der også "speciel"ernæring - I dette tilfælde behøves BB'er "selvfølgelig" en ernæring der adskiller sig markant fra "normalbefolkningen".

Skal jeg udfra dit udlæg tolke, at du syntes John Berardi skriver noget lort?

Skal jeg ud fra dit udlæg tolke det som om du mener, at BB'ere kan klare sig på den kost vi andre også spiser?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke svare på stubbe, men alt hvad jeg har lært og læst siger også mig, at indtaget af kulhydrater for maksimal vægtøgning skal være meget højt, kan desværre ikke huske min kilde :unhappy: Men et eller andet forsøg + diskussions opbakning.

Desuden, BB'ere skal jo ikke spise så meget anderledes end alle os andre, hvis "vi andre" altså har en forholdsvis fornuftig kost. Evt skal timingen og mængden være henholdsvis bedre og større...

Og uden at kende noget til den her dr. Så er der virkelig mange med de finde titler der skriver alt muligt lort...

Og, et så stort indtag af protein fører jo også til et massivt energitab under fordøjelsen, det er besværligt, dyrt, og så har jeg også set forsøg hvor et fald i dirv. hormon niveauer er faldet ved abnormt stort protein indtag, hvilket der her er tale om.

I det hele taget synes jeg at kulhydraterne nærmest har overtaget "fyfy" rollen som fedt havde før i tiden. Ved at spise de rigtige kulhydrater og træne samtidig vil langt størstedelen af kulhydraterne aldrig blive omdannet til fedt...

En kcalorie er altså ikke bare en kcalorie... selvom man indtager flere kcalorier end man forbrænder er det i visse tilfælde ikke sådan at man tager på, og omvendt. Alt afhænger af hvilken type energi, hvordan og hvornår og kroppens tilstand...

Det var et lille sidespor :blush:

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg udfra dit udlæg tolke, at du syntes John Berardi skriver noget lort?

Skal jeg ud fra dit udlæg tolke det som om du mener, at BB'ere kan klare sig på den kost vi andre også spiser?

:smile:

Jeg synes ellers begge dele fremstår ret klart i mit indlæg.

- Jeg vurderer ikke om JB skriver noget lort eller ej. Jeg kommenterer blot at det ikke nødvendigvis er godt fordi han har nogle titler. Når det er sagt har jeg da før set nogle knapt så gode (for at sige det pænt) artikler af JB, hvor jeg har kommenteret hvorfor. F.eks mangles der fornuftig evidens bag det der siges, der er f.eks. overvejende brugt dyrestudier eller de refererede studier siger noget helt andet.

- Det kommer jo an på hvad "vi andre spiser". I forhold til den kost vi andre "bør" spise er der ikke nogen stor forskel.

:smile:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg udfra dit udlæg tolke, at du syntes John Berardi skriver noget lort?

Skal jeg ud fra dit udlæg tolke det som om du mener, at BB'ere kan klare sig på den kost vi andre også spiser?

:smile:

Det er ikke ved siden af, at idrætsfolk (heriblandt seriøse BB'ere) kan klare sig med den diæt der anbefales til den "almindelige" dansker. Mængderne skal såmænd blot indstilles så de lever op til energikravet, men energifordeling skal der nødvendigvis ikke justeres sønderligt meget på. Ved at øge det samlede indtag opnås der f.eks. hurtigt de anbefalede proteinmængder.

Hivs ønsket er hypertrofi giver det i hvert fald ingen mening at skære i kulhydraterne.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ved siden af, at idrætsfolk (heriblandt seriøse BB'ere) kan klare sig med den diæt der anbefales til den "almindelige" dansker. Mængderne skal såmænd blot indstilles så de lever op til energikravet, men energifordeling skal der nødvendigvis ikke justeres sønderligt meget på. Ved at øge det samlede indtag opnås der f.eks. hurtigt de anbefalede proteinmængder.

Hivs ønsket er hypertrofi giver det i hvert fald ingen mening at skære i kulhydraterne.

Jamen jeg er fuldstændig enig. :smile:

@ Stubbe: Du har ret i at der måske ikke er videnskabelig evidens for en del af det han skriver, men fakta er jo at det faktisk virker for dem der har prøvet at efterleve det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg er fuldstændig enig. :smile:

@ Stubbe: Du har ret i at der måske ikke er videnskabelig evidens for en del af det han skriver, men fakta er jo at det faktisk virker for dem der har prøvet at efterleve det. :smile:

Det kan jeg sagtens følge dig i, men at noget virker betyder ikke at det er sundt, fornuftigt eller optimalt. Uden tvivl det virker, men der kan være bedre metoder. NUPO virker f.eks. også men er ikke nødvendigvis det bedste valg.

Jeg har ikke nærlæst denne diæt og her derfor ingen intentioner om at kommentere mere konkret på dens indhold andet end makronæringsstoffordelingen, som elvirus sagde, ikke er det bedste valg i forhold til den nuværende viden på området.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg har læst er hans anbefaling nu heller ikke 50/25/25, men 30/40/30?

Hans anbefaling kommer an på bla. den enkeltes kropssammensætning, insulinsesitivitet, aktivitetsniveau og idræt. For blot at nævne nogle af faktorerne der spiller ind når han regulerer indtaget af de forskellige næringsstoffer for det enkelte individ.

Det er ikke en one size fits all diæt, det er et autoregulerende system.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg både er nysgerrig og ekstremt skeptisk samtidigt. Nysgerrig fordi mange skriver om gode resultater og jeg selv har svært ved at få spækket på maven af. Skeptisk fordi at man grundlæggende ikke aner om det er noget pis han fyrer af, hvilket virker pga. folks generelle ukritiske tilgang samt hans renome.

Lidt ligesom syre/base-balancen, hans teorier kan jo med stor sandsynlighed være lige så fucked som den. Jeg ville til enhver tid stole mere på Stubbe og Laush end JB, i det de ikke har noget at sælge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg både er nysgerrig og ekstremt skeptisk samtidigt. Nysgerrig fordi mange skriver om gode resultater og jeg selv har svært ved at få spækket på maven af. Skeptisk fordi at man grundlæggende ikke aner om det er noget pis han fyrer af, hvilket virker pga. folks generelle ukritiske tilgang samt hans renome.

Lidt ligesom syre/base-balancen, hans teorier kan jo med stor sandsynlighed være lige så fucked som den. Jeg ville til enhver tid stole mere på Stubbe og Laush end JB, i det de ikke har noget at sælge. :wink:

Så må du jo bare prøve det af TF :wink:

Stubbe og Lausch er muligvis ikke kommercielle, men tilgengæld har de mig bekendt heller ikke noget renomme - udenfor Mol that is :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker fik vi slået på plads at kroppen regulerer syre/base balancen helt af sig selv. Men nu skriver JB at man bør regne en hel masse ud og spise decideret efter det:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/bases.htm

Er der noget jeg har overset, eller kan vi sige at JB er ude i et gråt område..

Link to comment
Share on other sites

Så må du jo bare prøve det af TF :wink:

Stubbe og Lausch er muligvis ikke kommercielle, men tilgengæld har de mig bekendt heller ikke noget renomme - udenfor Mol that is :smile:

Om jeg har et renomme eller ej har ikke så meget med sagen at gøre. Det er jo ikke noget jeg har fundet på. Jeg gentager mere eller mindre blot hvad en række af de førende eksperter siger, så spørgsmålet er ikke om folk tror på det jeg siger, men om de tror på hvad der er konsensus på området.

Jeg har jo heller ikke et renomme som Lene Hansson, alligevel, synes jeg i hvertfald selv, har jeg mere faglig evidens for det jeg siger.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har et renomme eller ej har ikke så meget med sagen at gøre. Det er jo ikke noget jeg har fundet på. Jeg gentager mere eller mindre blot hvad en række af de førende eksperter siger, så spørgsmålet er ikke om folk tror på det jeg siger, men om de tror på hvad der er konsensus på området.

Jeg har jo heller ikke et renomme som Lene Hansson, alligevel, synes jeg i hvertfald selv, har jeg mere faglig evidens for det jeg siger.

Lavt skud - my bad.

Jeg tror bare at jeg i virkeligheden gerne ville opfordre TF, til at komme igang med noget JB-diæt.

Om JB er en phoney plastikdoktor, skal jeg ikke kunne sige, men det lader til at hans diæter både er velfungerende (smider fedt og bevarer masse)og sundhedsmæssigt hensigtsmæssige på både kortere og længere sigt (sundt fedt, masser af grønt, lav animalsk fedt, slow carbs, grøn the...) Muligvis ikke 100% optimalt, men helt galt kan det vel ikke være.

Nogle gange kan jeg få indtrykket at folk kan sidde her på mol og kloge sig på tabeller og satser, i timevis, for så efterfølgende at glide direkte ned i ParadIs.

"jaaamen Stubbe siger jo, at så'en og såd'en...." yeah yeah yeah, hvem fanden er Stubbe!?! kom nu bare igang du - IDAG!

Så det var som sådan ikke for at 'disse' dig :smile:

Du nævner at han skrevet nogle uheldige artikler. Gider du nævne nogen af dem?

Link to comment
Share on other sites

Lavt skud - my bad.

Jeg tror bare at jeg i virkeligheden gerne ville opfordre TF, til at komme igang med noget JB-diæt.

Om JB er en phoney plastikdoktor, skal jeg ikke kunne sige, men det lader til at hans diæter både er velfungerende (smider fedt og bevarer masse)og sundhedsmæssigt hensigtsmæssige på både kortere og længere sigt (sundt fedt, masser af grønt, lav animalsk fedt, slow carbs, grøn the...) Muligvis ikke 100% optimalt, men helt galt kan det vel ikke være.

Nogle gange kan jeg få indtrykket at folk kan sidde her på mol og kloge sig på tabeller og satser, i timevis, for så efterfølgende at glide direkte ned i ParadIs.

"jaaamen Stubbe siger jo, at så'en og såd'en...." yeah yeah yeah, hvem fanden er Stubbe!?! kom nu bare igang du - IDAG!

Så det var som sådan ikke for at 'disse' dig :smile:

Du nævner at han skrevet nogle uheldige artikler. Gider du nævne nogen af dem?

Tal for dig selv, Jens :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lavt skud - my bad.

Jeg tror bare at jeg i virkeligheden gerne ville opfordre TF, til at komme igang med noget JB-diæt.

Om JB er en phoney plastikdoktor, skal jeg ikke kunne sige, men det lader til at hans diæter både er velfungerende (smider fedt og bevarer masse)og sundhedsmæssigt hensigtsmæssige på både kortere og længere sigt (sundt fedt, masser af grønt, lav animalsk fedt, slow carbs, grøn the...) Muligvis ikke 100% optimalt, men helt galt kan det vel ikke være.

Nogle gange kan jeg få indtrykket at folk kan sidde her på mol og kloge sig på tabeller og satser, i timevis, for så efterfølgende at glide direkte ned i ParadIs.

"jaaamen Stubbe siger jo, at så'en og såd'en...." yeah yeah yeah, hvem fanden er Stubbe!?! kom nu bare igang du - IDAG!

Så det var som sådan ikke for at 'disse' dig :smile:

Du nævner at han skrevet nogle uheldige artikler. Gider du nævne nogen af dem?

Jeg forstår bare ikke at diæter skal have mærkelige procentsatser og/eller indeholde eller udelukke "særlige" fødevarer for at man kan tage sig sammen til at gøre noget ved det (uanset om vi snakker vægttab, muskelopbygning, osv.). Især når man gang på gang ser at disse diæter ikke er optimale. Jeg har ikke noget imod at folk gør det, hvis de synes det er det de vil, jeg har noget imod at det ofte gøres på falske løfter.

Gider ikke pt. bruge tid på at finde og analysere dårlige artikler, men skal prøve med lidt søgning i mine gamle indlæg og se om jeg kan finde noget.

Link to comment
Share on other sites

Lavt skud - my bad.

Jeg tror bare at jeg i virkeligheden gerne ville opfordre TF, til at komme igang med noget JB-diæt.

Om JB er en phoney plastikdoktor, skal jeg ikke kunne sige, men det lader til at hans diæter både er velfungerende (smider fedt og bevarer masse)og sundhedsmæssigt hensigtsmæssige på både kortere og længere sigt (sundt fedt, masser af grønt, lav animalsk fedt, slow carbs, grøn the...) Muligvis ikke 100% optimalt, men helt galt kan det vel ikke være.

Nogle gange kan jeg få indtrykket at folk kan sidde her på mol og kloge sig på tabeller og satser, i timevis, for så efterfølgende at glide direkte ned i ParadIs.

"jaaamen Stubbe siger jo, at så'en og såd'en...." yeah yeah yeah, hvem fanden er Stubbe!?! kom nu bare igang du - IDAG!

Så det var som sådan ikke for at 'disse' dig :smile:

Du nævner at han skrevet nogle uheldige artikler. Gider du nævne nogen af dem?

Synes sq du slipper lidt for let!!

Hvis du indsatte Lene Hanson i dit indlæg, var du jo kommet til samme konklusion og er det ikke også på høje tid at du for skyllet tarmene? :p

Og igen, så er JB tilhænger af at spise efter syre/base balancen, hvilket er noget forvrøvlet sludder. Det ved han ganske givet godt, så derfor anser jeg ham for at være en små-fusker.

At han så har opnået gode resultater er selvfølgelig ok. Men mon ikke at andre ernærings-eksperter kunne have opnået det samme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share