DOMS = hvor meget skade musklen har lidt?


gvp
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg faldt lige over en artikel fra climbing.com hvor der bla.a bliver nævnt DOMS. Jeg synes da bestemt jeg har læst herinde at der ikke var en direkte linie fra skade(træning) på musklen til hvor øm man er.

Har jeg misforstået det, eller er det hun skriver i artiklen vås?

edit: fejl

Edited by gvp
Link to comment
Share on other sites

Den langt mest udbredte teori for DOMS er netop at muskelcellen lider væsentlig skade under og (specielt) efter træning ... bl.a. medfører mikrofrakturer at elektrolytbalancen i cellen forstyrres ... og desuden medfører de små revner også et kraftigt øget immunrespons igennem secenering af forskellige leukiner og andre parakrine immunoaktive signalstoffer.

Edit: artiklen er faktisk ganske udmærket :)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes da bestemt jeg har læst herinde at der ikke var en direkte linie fra skade(træning) på musklen til hvor øm man er

Upræcis formulering du har der.

Det er ikke en direkte linie mellem DOMS og muskelvækst. Tror også personligt jeg med min nuværende iltoptagelse/kondition ville få svær DOMS af at løbe et marathon. Men nok YDERST tvivlsomt om det gav muskelvækst i benene at løbe marathon.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Upræcis formulering du har der.

Det er ikke en direkte linie mellem DOMS og muskelvækst. Tror også personligt jeg med min nuværende iltoptagelse/kondition ville få svær DOMS af at løbe et marathon. Men nok YDERST tvivlsomt om det gav muskelvækst i benene at løbe marathon.

Jep, jeg har forstået at jeg tog fejl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share