Knæene hvisker!


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Her på det sidste er jeg begyndt at få en underlig fornemmelse i knæene, nærmest som om jeg er lidt øm i musklerne omkring knæskallen. Det føles som en slags blød varme...

Det er ikke fordi det på nogen måde gør ondt, men det irreterer mig en del, og jeg er bekymret for om at det kunne være en potentiel skade, som er ved at opstå?! :(

Hvad mener I?

(Redigeret af xax ved 4:48 pm på Nov. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Der kan være mange årsager til gener omkring knæene, og det behøver absolut ikke kun at være træningsrelateret.Overvej følgende:

1)Har du været ude for en skade?

2)Hæver dine knæ,er de "varme"?

3)Kan du finde distinkte ømme punkter i bløddelene  omkring knæskallerne, f.eks. nedenunder knæskallen?

4)Føles det som om du har "grus" i knæene?

5)Knager dine knæ, f.eks. når du rejser dig fra hug,om morgenen eller når du sidder med bøjede knæ og strækker dem ud?

6)Opstår generne i forbindelse med eller efter træning, og hvilken træning/øvelser?

(Redigeret af LBB ved 10:34 pm på Nov. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Her vil jeg egentlig også godt være med.

LBB, i dit punkt nr 5, skriver du noget om at knæene kan "knage". Det har jeg haft i ca. ½ års tid. Mine knæ "knaser" ligefrem. Jeg kan ihvert fald høre mine knæ knase, når jeg squatter eller kører benpres. I det hele taget hvis jeg laver en bøjning i knæet. Hvis jeg f.eks. sidder på hug, og rejser mig op, så kan jeg også nemt høre det.

Jeg har også taget den beslutning, at hvis det lige pludselig begynder at gøre ondt i knæene efter træning, så stopper jeg med at køre ben øvelser. Men jeg er aldrig øm i knæene efter træning, og jeg har aldrig før haft problemer med knæene, på trods af at jeg i en periode på ca. 3 mdr. løb flere gange om ugen.

Jeg har kørt squat og benpres i ca 1½ måned nu, og det er hverken blevet værre eller bedre, så så længe det ikke bliver værre eller gør ondt, så fortsætter jeg.

Jeg har tænkt på at gå til lægen med det, men så siger han sikkert bare, at jeg skal droppe styrketræningen i et godt stykke tid :smile:

Selv har jeg en teori om, at det kan være noget vokse fidelighejværk, da det kun har stået på i ca. et ½ år.

Hvad mener du LBB? Er det noget du har "erfaring" med?

Link to comment
Share on other sites

Det LYDER som om du blot har lidt træningsrelateret irritation omkring knæskallerne.Dette kan skyldes lidt ujævn brusk på bagsiderne af knæskallerne.Da en af knæskallens opgaver er at virke som en "pelotte" og få lårmusklens kraft til at trække i skinnebenet fra en lidt mere hensigtsmæssig måde end bare lige opad, er belastningen på knæskallen meget stor.Brusken er dog også meget tyk, nogen steder nævner litteraturen 5-8 mm, men belastes også meget.

Ujævn brusk på bagsiden af knæskallerne er en almindelig "lidelse" som man dog ikke behøver have de store gener af.Det er dog vigtigt at holde smidigheden god, især i hase- og knæstræk muskulaturen så knæskallen herved ikke presses for hårdt ind mod lårbenet.Dette pres er  iøvrigt også højt i knæsparkmaskinen.Endvidere er det vigtigt at knæskallen "sporer" hensigtsmæssigt, f.eks. passe på ikke at lade knæet gå indad i squats og ved trappegang(blive "kalveknæet") og lade være med at lave den klassiske, og helt misforståede fejl, at have hælene på et brædt når man kører squats.Dette gøres ofte fordi man kommer til at gå op på tå i squats(lær teknikken og stræk læggene!),vil "ramme"/bygge de forreste lårmuskler længere nede mod knæleddene(risikoen for overbelastning er større!) eller bedre kan holde lænden i neutral stilling under squats(løsningen er at arbejde med smidigheden af lænd,baller og lår for- og bagside!)

Vær også opmærksom på at når du er helt nede i squats og benpres skal du IKKE føle at du har hele vægten koncentreret ved tæerne eller ved fodballen, men helst ligelig fordelt.

Føl at du sætter dig "tilbage" i squats  istedet for at du føler du læner dig "frem" i squats.Knæenes vandring fremad bør ikke være VILDT stor.

Når alt dette er sagt så fortvivl ikke:Der er højest sansynlig intet i vejen med jeres knæ men

                                TAKE CARE

(Redigeret af LBB ved 11:38 pm på Nov. 6, 2001)

(Redigeret af LBB ved 11:50 pm på Nov. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hurtig kommentar til mit punkt nr. 5

Det er blot et klik, og ikke noget som knager. Det forekommer mest når jeg rejser mig op hvis jeg har siddet på hug, eller rejser mig fra sengen om morgen.

Kan måske skyldes at jeg her for 2 uger siden kørte en hurtig og hård omgang leg extension uden at varme op først. Jeg skulle lige vise øvelsen til et bekendt, som tog med til træning.

Og omkring squat: Her går jeg netop meget i op at teknikken er på plads, bruger ikke bræt, holder øje med knæenes vandring, etc.

Men jeg som sagt, så er jeg blot bekymret, og jeg vil nok prøve at tage den med ro her de næste par uger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share