tun og tungmetal?


Bo th
 Share

Recommended Posts

Det, som jeg ved om det, er at der rent faktisk er en del tungmetal i tun, dog er det sådan at det kommer ud efter et stykke tid og burde ikke skade nogen.

Indholdet af tungmetaller skyldes vulkanisk aktivitet på havbunden, der hvor tun bliver indfanget og den er særlig høj hos dem, sammenlignet med en del andre fisk, fordi de er højt oppe i fødekæden.

Paradoksalt nok, er det billigste dåsetun, det som indeholder mindst tungmetaller, fordi det er tunsorter som er relativt lavt i fødekæden og unge tun.

Tun-"bøffer" og lignende, som er en hel del dyrere, indeholder en meget mere af det. Det samme med dyrere dåsetun.

Næringsinholdet er nærmest det samme og jeg ser ikke nogen grund til at betale ekstra, fordi det smager lidt bedre, men på den anden side kan muligvis resultere i helbredsproblemer på langt sigt.

Af det, som jeg har forstået, skal man ikke være særlig bekymret for at spise tun. Jeg har læst uddrag (ca. 20 siders læsning) af en 650+ sider lang undersøgelse af emnet og udfra det, ser det virkelig ikke så farligt ud, som får det til at være.

For at være på den helt sikre side, kan man tage N-Acetyl Cystein-holdige præparater for at fremskynde processen af at de stoffer, som indtagelse af kviksølv (det hovedsagelige tungmetal i tun) skaber.

Dog, bør man man altid kun gradvist øge intagelsen af tun, hvis man planlægger at få den op på høje mængder, sådan at ens nyrer kan blive vant til at producere tilstrækkelige mængder modstoffer (eller noget lignende), for at stort set eliminere muligheden for forgiftning/skade.

Edited by roc
Link to comment
Share on other sites

tusinde tak roc, det var et virkeligt godt svar. og super indformerende.

jeg startede for 2 mdr. siden, med 1ds. om dagen i pastaen, men holdt op, efter en usagligt råd. Men nu tror jeg bare jeg begynder igen, med en dåse tun i min pasta hver dag. ( spiser ca. 250g pasta (før kogningen) om natten, på arbejdet).

tak tak

Bo Th

Link to comment
Share on other sites

De tungmetaller der er i tunen, kommer bl.a. fordi, som roc siger, de er højt i fødekæden. Undersøgelser har vist at en del af disse tungmetaller bliver ophobet i den menneskelige organisme. Derfor bør tun ikke spises alt for ofte. Men det siger sig selv, at jo mindre fisken er på fangst tidspunktet, jo færre tungmetaller indeholder den.

Bare lige en sidekommentar om tun. Lad være med at spise det råt før kødet har været frosset i 24 timer. I ekstremt sjældne tilfælde kan man faktisk dø af det. Det samme gælder for øvrigt laks.

Link to comment
Share on other sites

Af det, som jeg har forstået, skal man ikke være særlig bekymret for at spise tun. Jeg har læst uddrag (ca. 20 siders læsning) af en 650+ sider lang undersøgelse af emnet og udfra det, ser det virkelig ikke så farligt ud, som får det til at være.

For at være på den helt sikre side, kan man tage N-Acetyl Cystein-holdige præparater for at fremskynde processen af at de stoffer, som indtagelse af kviksølv (det hovedsagelige tungmetal i tun) skaber.

Dog, bør man man altid kun gradvist øge intagelsen af tun, hvis man planlægger at få den op på høje mængder, sådan at ens nyrer kan blive vant til at producere tilstrækkelige mængder modstoffer (eller noget lignende), for at stort set eliminere muligheden for forgiftning/skade.

Jeg forstår ikke helt det med NAC. NAC anvendes som slimløsende middel (hvor der er MEGET sparsom dokumentation for effektetn) og som modgift mod paracetamolforgiftning, fordi NAC dels styrker kroppens eget forsvar mod giftige paracetamolmetabolitter, dels binder disse direkte. NAC arbejdet sker i leveren, ikke nyren, og det er også leversvigt man dør af ved PCM forgiftning.

Det er primært kviksølv der er problemet i tun.

Metylkviksølv udskilles i øvrigt i galden mens uorganisk kviksølv udskilles i urinen direkte (ubearbejdet). Bearbejdningen af de fleste giftige stoffer sker i leveren, således de kan udskilles i urinen.

Jeg har ikke kunnet finde nogen anden anvendelse af NAC end de ovenfor beskrevne - kan du fortælle hvor du har fra at NAC bruges mod tungmetaller - og i givet fald, hvilke metaller, da tungmetaller er en noget vagt defineret kategori.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share