Hakkebøf


laura
 Share

Recommended Posts

Jeg lavede hakkebøffer i går af slagsen 10-12%. De blev tilberedt i ovnen - altså uden noget ekstra fedtstof.

I rå tilstand var der 225 g - efter ovnturen var vi nede på 150 g.

Så er det, jeg spørger: hvad hulen skal jeg taste ind i mit excelark af gram og næringsfordeling?? :unsure:

Har fundet værdier på råt kød, der siger (ca.) 180 kcal, 20 g protein, 10 g fedt, 0,5 g kulhydrat/100 g, men det må da være en helt anden energifordeling efter tilberedning, eller??

Håber, I kan hjælpe lidt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at energifordelingen er anderledes efter tilberedning. Ved stegningen er der afsmeltet fedt og vand er fordampet. Du er altså nødt til at finde frem til en kalorietabel, der indeholder værdier for tilberedt kød eller invester i et kostberegningsprogram, der tager højde for tilberedning. Fx Dankost.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo også overveje, hvor meget de 5-10 gram fedt, der er forsvundet betyder.

Hvis der ligger sådan noget mærkeligt skumagtigt på pladen, så er det protein, der er kommet ud, det kan du jo veje, men du kan jo også droppe fanatismen.

Det meste af det der mangler er helt sikkert vand.

Husk iøvrigt, at en paneret skinkesnitzel stegt i smør indeholder samme mængde fedt som en 6% hakkebøf, der er tørstegt ifølge Noes i et Rene ord for pengene program.

Link to comment
Share on other sites

... men du kan jo også droppe fanatismen.

Det er nu ikke fordi, jeg er fanatisk, men når man nu kun har 1500 kcal at gøre godt med om dagen, tænker man da over, hvordan - og på hvad - man vil fordele dem ;)

Hmm... tror bare jeg holder mig fra hakkebøffer indtil videre så... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Laura> Kunne du ikke gøre mig en tjeneste og prøve at poste hvordan en "normal" kostdag ser ud for dig... altså hvilken slags mad og hvor meget og hvornår på dagen. Min pige er nemlig ved at designe sit eget og skal også ligge omkring det samme kalorieindtag som dig og jeg tror hun mangler lidt indspiration.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mit indtryk, at kalorietabelllerne kan være så præcise, at du kan ramme indenfor 50-100 kalorier for 225 gram kød med mindre det er afpudset schnitzel (af gris/kalkun/okse) eller lignende.

Hvis der overhovedet er fedt på/i kødet, så er 5 gram meget lidt.

Du kan dog købe oksefars med mindre end 6 % fedt, hvis du kommer ud på landet efter det.

Link to comment
Share on other sites

Jcq >> Jo, det skal jeg gerne gøre - det bliver dog nok først i aften, og så bliver det højst sandsynligt i min logbog :)

Indtil da, så synes jeg, det ville være en god idé at downloade følgende:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=368

Det er et excelark, hvor man kan taste sin kost ind og derved udregne kalorier, proteiner, osv. Man kan faktisk godt blive lidt bidt af det, når man først kommer i gang... :rolleyes:

xjyden >> jeg er enig - og spiser normalt også skært kød. Og så kan man altså også godt få 3-6% hakket oksekød i storbyen - det er bare en del dyrere... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share