KORSBÅND - rekonstruktion


c",)
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg er en pige på 20 der snart skal have lavet nyt korsbånd. Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har været igennem denne operation - især med henblik på hvilken bedøvelse i valgte, og hvorfor - da jeg er meget i tvivl på dette område...

Jeg vil ligeledes gerne høre om den første tid efter mht. smerter, mobilitet, genoptræning og arbejds genoptagelse.

Mvh. Rikke

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg er en pige på 20 der snart skal have lavet nyt korsbånd. Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har været igennem denne operation - især med henblik på hvilken bedøvelse i valgte, og hvorfor - da jeg er meget i tvivl på dette område...

Jeg vil ligeledes gerne høre om den første tid efter mht. smerter, mobilitet, genoptræning og arbejds genoptagelse.

Mvh. Rikke

Fik samme operation sidste år, og lægen holdte på det sidste at jeg skulle se operationen og overvære vidunderet. Men Ham der skulle bedøve var af en anden mening, og det var nu også ganske skønt bare at vågne op senere. Fik såmænd også en cd-rom hvor man kan se operationen inde i knæet.

Har du mulighed for det kan jeg MEGET stærkt anbefale at få Peter Faunø til det! Han befinder sig i Randers, og er vistnok skiftet til privathospital nu.

Fik selv operationen hos ham efter anbefalinger, og gennemførte her i weekenden www.evolutionrace.dk

Små 2 uger hjemme i sofaen med is og hvile også kunne jeg arbejde igen. Var selv aktiv indenfor genoptræning, og var med til sygehusets tilbud om genoptræning. startede på det 1 måned efter operationen og var godt kørende efter 3 måneder der. 6 måneder efter operationen spillede jeg tennis igen.

Link to comment
Share on other sites

:smile: Hej Rikke

jeg blev opereret af Uffe Jørgensen på Parkens Privathospital - han er kendt som "korsbåndsguruen" - fik lagt et "genoptræningsprogram" før operationen - styrketræning af læg, lår, baller, ankler, balance osv ! plus selvfølgelig konditionen. Trust me!!! det er vigtigt !!!!!!! at være fit !

Til operationen anbefalede anæstesilægen en rygmarvsbedøvelse det det øjensynligt skulle give mindre gener efter.. Og jeg måtte selv bestemme om jeg ville følge operationen på tv eller ej - og jeg fulgte den ... og ville ikke undvære det !hverken dengang eller nu! Har fået en cd med hjem som jeg har set et par gange - godtnok... ikke en fredags-aftens-underholdningsfilm ... men det sætter ting i perspektiv..når man ikke helt! forstår eller vil acceptere hvorfor man ikke lige kan dit og dat...Jeg vil varmt anbefale rygmarvs-bedøvelse, fordi du kan være med, og der var seriøst ingen smerter eller gener efterfølgende...hos mig i hvertfald... God musik i ørerne, du bestemmer selv hvad du vil se.. :bigsmile: perfekt løsning, når nu andre mennesker har kontrol over din krop...(kan jeg ikke lide)

Jeg har kontorjob med megen bevægelse, var sygemeldt 3 uger, men med en bærbar opkobling til firmaet så jeg ku' arbejde i det omfang der var muligt hjemmefra. Jeg har passet genoptræning EFTER operation 200% - og det ! er ret vigtigt, tro mig, ben muskler forsvinder meget meget meget! hurtigt...4-6 dage og de er pist væk ! jeg var chokeret!

Jeg har spist det smertestillende jeg fik med hjem (sårheling osv) , men ikke "de hårde" morfin ting - og igennem 6 mdr. spist 10 ipren.. men jeg har vist også været heldig........... :cool:

Husk hvis du har en fritids-ulykkesforsikring at melde det INDEN din operation for varig men (men der er ingen garanti for at du får erstatning) - jeg fik ingen erstatning...men til gengæld et knæ der fungerer 100% .... .og dyrker nu ...temmelig meget sport... :innocent::smile:

Jeg har..et eller andet sted i logbogsfora, en log om min træning op før operation - og en til efter! temmelig detaljeret. Kort sagt stod den på genoptræningsøvelser fra day one ! og det er hårdt arbejde ! det er røvsygt - men gør det ! svigt ikke ! resultatet i den anden ende afhænger meget af din egen indsats!

Ønsker dig al mulig held og lykke - og skriv en pm, hvis jeg kan gøre noget

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kontorjob med megen bevægelse, var sygemeldt 3 uger, men med en bærbar opkobling til firmaet så jeg ku' arbejde i det omfang der var muligt hjemmefra. Jeg har passet genoptræning EFTER operation 200% - og det ! er ret vigtigt, tro mig, ben muskler forsvinder meget meget meget! hurtigt...4-6 dage og de er pist væk ! jeg var chokeret!

Har ikke kompetence til at kommentere resten af dit indlæg, men vil dog obstruere stærkt mod din påstand om, at benmuskler ved fuldstændig inaktivitet forsvinder på 4-6 dage.. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. :nonono:

Dermed ikke sagt, at genoptræning ikke er vigtigt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske hvor hurtigt mit ben svandt ind - men det gik stærkt. Men jeg husker tilgengæld tydeligt glæden ved igen at kunne se 'dråben' titte frem på låret igen. Det var meget specielt :)

Jeg tror jeg var sygemeldt i et par uge - nok mindre i virkeligheden. Min arbejdsgiver var heldigvis rundhåndet med taxibonner, og så nåede jeg at blive god til at fise rundt med krykker. Jeg tog slet ikke smertestillende så længe som Vivsen, men tilgæld spiste jeg næsten alt det jeg fik med hjem efter operationen - også de stærke.

Jeg valgte iø fuld narkose, da jeg ikke var specielt vild med de oplevelser jeg havde ifb. med den forgående kikkertundersøgelse. Det gik lige rigeligt i hofteleddet, da de rodede rundt med deres 'tools'.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Tak for jeres svar :) jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvad jeg gør - hvor lang tid tager operationen ca.??!

Hej...

Jeg fik lavet mit korsbånd, da jeg var 19, det tog ca to timer. Til dit spørgsmål øverst... - Jeg valgte altså fuld narkose! Og det var jeg glad for! - selvom det skal siges at jeg havde det temmelig skidt i mange timer efter jeg vågnede op... Men hvis man kan holde ud at overvære sådan en operation, er det sikkert meget fascinerende, jeg var vist bare en kylling!

Good luck...

Link to comment
Share on other sites

Bedøvelsen kan som nævnt tidligere enten være en rygmarvsbedøvelse eller generel anæstesi (narkose) - begge dele er idag så godt som ufarligt og giver kun minimale gener efterfølgende.

Umiddelbart ville jeg dog selv foretrække en fuld anæstesi (narkose), er selv blevet artroskoperet i knæet tre gange og har set en hel del knæoperationer, og der er ikke umiddelbart så mange ting du selv kan, eller bør, være med i under operationen.

Ved en rygmarvsbedøvelse vil man typisk stikke en lille nål med et rør ind i rygsøjlens nederste del mellem to hvirvellegemer, herefter sprøjtes et stof ind der midlertidigt lammer de nerver der går til underlivet og benene. I forbindelse med insprøjtningen af stoffet sker der ofte et mindre blodtryksfald der skal reguleres, man anlægger derfor altid drop i armen eller lignende (en tilsvarende plastikslange ind i en blodåre) for at kunne indgive medikamenter direkte. Ydermere ligger man som regel et kateter i urinblæren da man mister den voluntære kontrol med blærerefleksen.

Der kan forekomme hovedpine i forbindelse med rygmarvsanæstesi (mener det opstår hos omkring 10-15%) men det kan med relativt simple midler behandles.

Ved fuld narkose indgiver man i et drop eller gennem en maske en række stoffer der får dig til at sove, som regel er det idag næsten uden bivirkninger når man vågner op, og de fleste finder det faktisk også behageligt at slumre ind i forbindelse med narkosen - hvis man ellers er nervøs for indgrebet slipper man også for at skulle ligge ned i 2 timer med diverse tanker om hvad der foregår.

Det er selvfølgelig op til dig selv - men jeg ville ikke være i tvivl om hvilken bedøvelsesform jeg ville vælge.

Med hensyn til korsbåndsrekonstruktioner er man idag nået rigtig langt - man kan mere eller mindre få et knæ der er lige så godt som før, dog er kunstige korsbånd mindre stabile og man kan forholdsvis også lettere komme til skade med dem igen da kroppen mister noget af den feeling med korsbåndenes position i forhold til knæet som den før havde.

Link to comment
Share on other sites

Og så lige en sidste ting :) hvor har I fået taget muskel fra - ydersiden af låret eller fra hasen??! Og har I haft nogle problemer med jeres valg?? Lægen sagde at man skulle forvente en bule på ydersiden af låret hvis man valgte det - har I oplevet det?? Han foreslog denne muskel... Og hvor tydeligt er jeres ar??

Link to comment
Share on other sites

Der blev i mit tilfælde brugt noget fra de muskler jeg har liggende på indersiden/bagsiden af låret ... Graften blev præparet, målte 8 mm i diameter..

Jeg havde ikke noget valg - tror lægerne tager beslutningen ud af hvor vedkommende forventer at finde den bedste graft til formålet :smile:

Og nej, jeg har ingen buler nogen steder - ikke fra det, i hvertfald :wink:

Jeg har ét ar - ca 2 cm under knæskallen - det er 3 cm langt og er ikke særlig tydeligt - og så har jeg en lille "prik"/et lille ar fra kikkerten - den anden "prik" er væk :w00t:

Pøj pøj med det :smile:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen... :)

Så er det overstået, og det er vist gået rigtig godt.. Jeg valgte fuld narkose da jeg var rimelig utryg ved det hele, og det gik fint - havde bare kvalme de næste to dage :/ men nu går det fremad, så det er rigtig rart.. Tak for jeres svar...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg fik foretaget en korsbåndsoperation for tre dage siden, altså i onsdags! Jeg lå i fuld nakose + lokalbedøvelse i det skadede ben, efter operationen havde jeg det fint, men da jeg kom hjem samme dag fik jeg det bare rigtig dårligt på grund af bedøvelsen i mit ben, andre der har haft det sådan? Nåh men altså fredag var jeg først rigtigt oppe at gå på benet, nogle ganske få meter mere kunne jeg ikke, hvor lang tid gik der før i var igang igen altså bare med at gå sådan nogenlunde normalt, selvfølgelig med krykker!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hej..

Jeg er en pige på 20 der snart skal have lavet nyt korsbånd. Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har været igennem denne operation - især med henblik på hvilken bedøvelse i valgte, og hvorfor - da jeg er meget i tvivl på dette område...

Jeg vil ligeledes gerne høre om den første tid efter mht. smerter, mobilitet, genoptræning og arbejds genoptagelse.

Mvh. Rikke

Hej..

Jeg har også hørt godt om Peter Faunø, men valgte Søren Kjeldsen i Viborg, som har stor erfaring med korsbåndsoperation på bl.a. håndboldspillere på internationalt niveau. Det var en super oplevelse, som jeg varmt kan anbefale andre !!!! Smerterne var værst de første dage, men allerede en uge efter operationen kunne jeg gå (med krykker) uden væsentlig hævelse eller smerte. Jeg arbejder i bank og begyndte på arbejde igen efter ca. 3 uger. Kunne nok have startet et par dage tidligere ...:-)

Vh. Henrik L.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share