Styrketræning med maskiner hver dag?


henne
 Share

Recommended Posts

:crazy:

Hej

Er ret ny i forum, men syntes jeg kan fornemme det ikke er ideelt at træne hver dag, er det rigtigt forstået ?

Bruger daglig maskiner i Fitness center.

Bruger de samme maskiner hver dag Man-Tors, generelt kun træning af arme, bryst og ryg.

Ved siden af ( aften ) løbetræner jeg 3 X uge, samt cykler 2-3 ugentligt ( 30 km )

Er dette helt i skoven

Henne

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at få resultater, ved at træne hver eneste dag, men det afhænger i høj grad af din trænings volume, frekvens, intensitet ect.

Du bør nok istedet reevaluere dit øvelsesvalg. Det er langt mere effektivt og funktionelt at træne med frivægte fremfor maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom emnet er placeret i Maksimal Muskelvækst går jeg også udfra at hypertrofi er dit mål med din træning. Et fullbody program, baseret på basisøvelser, tre gange ugentlig vil nok være hensigtsmæssigt ifølge dit mål.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder på dig til at du er nybegynder... Så jeg vil specielt ikke anbefale træning hver dag... Vil max sige styrketræning en dag og så løbetræning.. F.eks.

Mandag (styrketræning), tirsdag (løbetræning), onsdag (styrketræning), torsdag (løbetræning), fredag styrketræning og så pause i weekenden

Evt hård bentræning fredag, og let mandag og onsdag, da der skal være lidt kræfter til at løbe

Link to comment
Share on other sites

Må vi se dit program?

- Og kan vi få en uddybning af (for)målet med din styrketræning? :smile: Deruover ville generelle facts være en god ting, alder, køn, træningserfaring og hvad der ellers kunne være relevant i denne sammenhæng.

Umiddelbart ville jeg sige at du skal splitte dit program op eller træne fullbody, gerne med en hviledag i mellem hvert pas. (Gælder ikke for split-programmet hvor man ofte træner flere dage i træk - fidusen er så ikke at træne de samme muskelgrupper to dage i træk :smile: ).

Fullbody: Du træner hele kroppen igennem hver gang (3 gange om ugen).

Ps. Hvorfor træner du ikke frie vægte i stedet for maskiner? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mht alder er jeg 46 og mand.

Vejer ca 30 kg for meget :devil:

Syntes bare Fullbody vil tage alt for lang tid.

Er lidt svært at nå når man er sent hjemme, ligeledes umuligt at nå om morgenen.

Træner: Triceps, Pectoralis major , Biceps ( håndvægte ), den brede rygmuskel, skulder muskel.

Det er lidt svært at sætte navn på øvelserne, dem kender jeg ikke. :sneaky2:

Syntes umiddelbart det er nemmere med en maskine da det ikke er lige nemt

at finde en tilsvarende øvelse med vægte.

Laver 3 X 15 af hver øvelse det tager ca 30 min +/-

Link to comment
Share on other sites

Uden at forsøge sig som ekspert på området er idéen i frie vægte og øvelser med kroopsvægt vel at man får styrket en del "balance-muskler" som man ikke ville få brugt i en maskine.

Hvis du finder det svært at fine alternativer til dine maskin-øvelser vil jeg foreslå et smut omkring ExRx, der har en glimrende database. Til sidst lige et par forslag på øvelser til muskelgrupper du selv nævner i din træning, som jeg sev har haft gode resultater med som begynder. Ikke dermed sagt det er begynderøvelser, men at jeg hurtigt fik synlige resultater med dem da jeg startede :superman:

Bryst

Benchpress

Chestdip

Triceps

Triceps Extension

"Skullcrusher"

Bicpes

Curl

Ryg

Chinup

Link to comment
Share on other sites

Mener selv at maskiner er for gamle folk og folk der vil træne isoleret. Forstået på den måde at når man træner med maskiner undgår man bruge de før omtalte "balancemuskler". Maskiner kan være godt til gamle mennesker eller folk med sportsskader da man her har større mulighed for at træne mere kontrolleret!

Men hvis man er en mand på 46, uden skader ville jeg da mene at man med klar fordel kan vælge fri vægt. Desuden vil jeg foreslå dig at træne ryg-mave, triceps-biceps, bryst-vinger sådan at man ender op med en harmonisk udseende krop.

Ellers vil mit råd til dig være, siden du træner i motionscenter, spørg instruktørerne, forklar dem hvad du vil, vægttab, trimming, eller pumpning! Da de nok af alle er dem der kan hjælpe dig bedst...

Link to comment
Share on other sites

Ellers vil mit råd til dig være, siden du træner i motionscenter, spørg instruktørerne, forklar dem hvad du vil, vægttab, trimming, eller pumpning! Da de nok af alle er dem der kan hjælpe dig bedst...

Det skal du nok ikke regne med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syntes umiddelbart det er nemmere med en maskine da det ikke er lige nemt

at finde en tilsvarende øvelse med vægte.

Nemmere betyder ikke bedrer lav nogle søgninger her på sitet om forskellige øvelser frie vægte er videnskabeligt bevist den bedste form for vægttræning.

God træning! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nemmere betyder ikke bedrer lav nogle søgninger her på sitet om forskellige øvelser frie vægte er videnskabeligt bevist den bedste form for vægttræning.

God træning! :smile:

Det var godt nok noget af en påstand!!

Det er ganske let bare at råbe "frie vægte" efter folk der styrketræner, og især på MOL bifaldes det i allerhøjeste grad.

Hvis ønsket er at styrke muskulaturen, samt opnå en række helbredsmæssige fordele er et velstruktureret maskineprogram glimrende til formålet.

Et fint nybegynder program kunne være:

Benpres

brystpres

træk øvelse med ryggen (rows af en art evt.)

maveøvelse

øvelse for lænde-ryg.

2-3 sæt af hver øvelse med 8-12 gentagelser i disse.

Øvelserne kan fint køres efter kaos princippet, hvorved du ikke behøver holde lang pause mellem sættene. Derved får du pludselig også en kredsløbskomponent med i spillet.

Dette program kan du med fordel køre hver gang, med 1 dags pause imellem træningsdagene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hellere starte med:

-squat

-bænkpress

-en "rigtig" row øvelse eller kropshævninger

-dødløft

-mave

Du vil simpelthen sætte en hvilken som helst 40+årig overvægtig til at køre dødløft og squat 3 gange pr uge lige fra første træningsgang uden du aner noget om vedkommendes træningstilstand, helbredsmæssige tilstand (ex. hypertension, aterosklerose, ledproblemer mv.). Det er efter MIN mening mildest talt tåbeligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske let bare at råbe "frie vægte" efter folk der styrketræner, og især på MOL bifaldes det i allerhøjeste grad.

Hvis ønsket er at styrke muskulaturen, samt opnå en række helbredsmæssige fordele er et velstruktureret maskineprogram glimrende til formålet.

Hvorfor træner du så ikke selv på den måde?!?

Hvorfor skal "henne" "spises" af med et dårligt program og hvorfor skal f.eks. baglårene ikke trænes?

Er det et program du selv har trænet og som har givet dig en flot fysik og gjort dig stærk og i stand til at løfte tungt?

Dette program kan du med fordel køre hver gang, med 1 dags pause imellem træningsdagene
Øhhh hvorfor?

Det er da "forrykt" at se at en der læser idræt anbefaler en dags pause mellem træning for en nybegynder. Altså op til 4 gange om ugen. Programmet er faktisk så dårligt at det bedre kan svare sig for "henne" at træne som han nu har lyst til :laugh: HST som er et helt andet program end det du foreslår men som også kører med hyppig træning kan med lidt god vilje bruges på en nybegynder fordi der i HST er taget hensyn til gradvist at øge vægten så man også løfter relativt lette vægte som en del af programmet.

Øvelserne kan fint køres efter kaos princippet, hvorved du ikke behøver holde lang pause mellem sættene. Derved får du pludselig også en kredsløbskomponent med i spillet.
Aha kaos er vist en meget god betegnelse :laugh:
Link to comment
Share on other sites

Hvis målet primært er hurtig reduktion af fedtmassen skal fokus være på konditionstræning på ro-ergometer, cykel, stepper, gå/løbeture på løbebånd. Det er ikke noget du bør bruge styrketræningsmaskinerne til som foreslået af -Elvirus-.

Du vil simpelthen sætte en hvilken som helst 40+årig overvægtig til at køre dødløft og squat 3 gange pr uge lige fra første træningsgang uden du aner noget om vedkommendes træningstilstand, helbredsmæssige tilstand (ex. hypertension, aterosklerose, ledproblemer mv.). Det er efter MIN mening mildest talt tåbeligt.
Uden at jeg skal gøre mig til dommer over hvilke øvelser der skal indgå i programmet så synes du skulle tage at stoppe med at "sygeliggøre" Henne.
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor træner du så ikke selv på den måde?!?

Hvorfor skal "henne" "spises" af med et dårligt program og hvorfor skal f.eks. baglårene ikke trænes?

Er det et program du selv har trænet og som har givet dig en flot fysik og gjort dig stærk og i stand til at løfte tungt?

Det er underordnet hvordan jeg selv træner.

Jeg synes dog på ingen måde det er et dårligt program. Derimod finder jeg det ganske anbefalelsesværdigt for en begynder der ønsker at vægttræne og ikke bruge oceaner af tid i centeret, og/eller bekymre sig (unødigt?) om mere eller mindre avancerede måder at strukturere sin vægttræning på.

Jeg skriver jo ingen steder at det skal være med enten frie vægte eller maskiner, blot at dokumentationen for at det ene er mere effektivt end det andet er ikke eksisterende.

MZ foreslår selvsamme øvelser som de jeg nævnte ovenfor, se nedenstående links

HER og HER

Her er lidt mere omkring for og imod frie vægte og maskiner HER

Øhhh hvorfor?

Det er da "forrykt" at se at en der læser idræt anbefaler en dags pause mellem træning for en nybegynder. Altså op til 4 gange om ugen. Programmet er faktisk så dårligt at det bedre kan svare sig for "henne" at træne som han nu har lyst til HST som er et helt andet program end det du foreslår men som også kører med hyppig træning kan med lidt god vilje bruges på en nybegynder fordi der i HST er taget hensyn til gradvist at øge vægten så man også løfter relativt lette vægte som en del af programmet.

Der bliver skrevet i første indlæg at der på nuværende tidspunkt trænes 4 gange styrketræning om ugen, sågar 4 dage i træk. Jeg mener i den sammenhæng ikke det er forrykt at jeg foreslår manden at holde pause mellem sine træningsdage. Derudover har jeg ingen steder angivet noget omkring intensitet, så din latterliggørelse at de foreslåede øvelser og dit foreslag af HST med indbygget progression som et "HELT ANDET" program synes jeg er malplaceret.

Aha kaos er vist en meget god betegnelse
Tjaaa :sleeping:
Hvis målet primært er hurtig reduktion af fedtmassen skal fokus være på konditionstræning på ro-ergometer, cykel, stepper, gå/løbeture på løbebånd. Det er ikke noget du bør bruge styrketræningsmaskinerne til som foreslået af -Elvirus-.

Hvor skriver jeg at øvelserne hurtigt reducerer fedtmassen ??? :blink:

Uden at jeg skal gøre mig til dommer over hvilke øvelser der skal indgå i programmet så synes du skulle tage at stoppe med at "sygeliggøre" Henne.

Henne 46år og ifølge sig selv +30kg for meget. Overvægtige/fede er nu engang i høj risikogruppen mht at udvikle andre livsstilssygdomme, heriblandt nogle af de tidligere nævnte. Jeg forsøger skam ikke at "sygeliggøre" Henne, påpeger blot at der trods alt er en række aspekter at tage højde for i forbindelse med at anbefale andre folk et træningsprogram (over nettet især). Der er, som en række af de links jeg henviser til, en RÆKKE ting at tage højde for når man hjælper andre med deres træning. Et sted at starte kunne være at at bruge de informationer trådstarteren giver om sig selv, fremfor blot at "råbe" frie vægte er det eneste der virker - det er for unuanceret.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Du vil simpelthen sætte en hvilken som helst 40+årig overvægtig til at køre dødløft og squat 3 gange pr uge lige fra første træningsgang uden du aner noget om vedkommendes træningstilstand, helbredsmæssige tilstand (ex. hypertension, aterosklerose, ledproblemer mv.). Det er efter MIN mening mildest talt tåbeligt.

1) Jeg skrev intet om hvor ofte programmet skulle udføres!

2) Jeg gav et bud på fri-øvelser som alternativ til de maskiner du havde anvist

3) Hvis personen intet fejler ser jeg intet galt i at udføre det omtalte program 2-3 gange pr. ugen, hvis belastningen tilpasses dette.

4) Jeg har taget udgangspunkt i at personen er sund og rask, kan ikke se hvorfor moderat overvægt skulle andre på voldsomt på øvelsesvalget.

Hvis du finder ovenstående tåbeligt, så kan jeg blot konkludere at vi ikke bliver enige.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

1) Jeg skrev intet om hvor ofte programmet skulle udføres!

2) Jeg gav et bud på fri-øvelser som alternativ til de maskiner du havde anvist

3) Hvis personen intet fejler ser jeg intet galt i at udføre det omtalte program 2-3 gange pr. ugen, hvis belastningen tilpasses dette.

4) Jeg har taget udgangspunkt i at personen er sund og rask, kan ikke se hvorfor moderat overvægt skulle andre på voldsomt på øvelsesvalget.

Hvis du finder ovenstående tåbeligt, så kan jeg blot konkludere at vi ikke bliver enige.

Jamen vi er slet ikke uenige. Min oprindelige tanke med indlæget var at komme med et bud på få, men effektive øvelser til at nå omkring størstedelen af kroppens muskulatur - med valgfrihed til at benytte både maskiner og vægte. Ser da gerne en naturlig progression mod at benytte vægtstænger, i nogle øvelser,fremfor at blive ved med maskinerne, ønskede blot at pointere at der eksisterer et alternativ til "MOL-dogmet", samt at dette faktisk måske ikke er så dårligt at benytte sig af.

Link to comment
Share on other sites

Derudover har jeg ingen steder angivet noget omkring intensitet, så din latterliggørelse at de foreslåede øvelser og dit foreslag af HST med indbygget progression som et "HELT ANDET" program synes jeg er malplaceret.
Det er også derfor dit program er lige til skraldespanden. Med hyppig træning som du foreslår er det essentielle netop progressionen - som du undlader helt at omtale. Synes du sagde du ville lægge et enkelt program til en nybegynder? Men nybegynderen skal til at rode med progression og RM'er :laugh: for at få dit program til virke. Hvorfor så køre dit program og ikke et HST? Hvad angår nybegyndere så er det da nemmere at gøre som de fleste gør; nemlig til at starte med at vælge et program med flere dages pause mellem at den samme muskelgruppe rammes igen så kroppen kan få tid til genopbygning/undgå ovetræning.
Der bliver skrevet i første indlæg at der på nuværende tidspunkt trænes 4 gange styrketræning om ugen, sågar 4 dage i træk. Jeg mener i den sammenhæng ikke det er forrykt at jeg foreslår manden at holde pause mellem sine træningsdage.
Ok, du giver altså lidt råd ala: det er bedre at ryge 20 cigaretter end 40 cigaretter om dagen. Fair nok.
Jeg skriver jo ingen steder at det skal være med enten frie vægte eller maskiner, blot at dokumentationen for at det ene er mere effektivt end det andet er ikke eksisterende.
"Effektivt" hvad snakker du om? Hvordan kan du i øvrigt bare sådan anbefale maskiner? Du aner jo ikke om hvad det er for noget maskiner der trænes i. En håndvægt er en håndvægt, og en vægtstang en vægtstang. I øvrigt har jeg hørt fra flere ansat i Nautilus der underviser i deres træningskoncept fortælle at deres maskiner kan føles bekvemme for nogen at træne i men at du hvad de fleste øvelser angår er bedre tjent at tage fat i håndvægtene/stænger/kabeltræk hvis du vil forøge muskelmassen/funktionelle styrke. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share