Doping blandt motionister


Stubbe
 Share

Recommended Posts

Fra seneste "ugeskrift for læger" 11 september 2006

Flere motionister end eliteidrætsudøvere bruger doping.

95% af dopingtestene foretages på eliteidrætsudøvere, men 67% af de positive dopingtest findes blandt motionister. Flest motionister (især mænd under 40 år) tager anabolske steroider. Mere end halvdelen af dem, der tager anabolske steroider får bivirkninger i form af bumser, forhøjet blodtryk, søvnløshed, ændret psyke og ændret sexlyst, symptomer, som ofte medfører kontakt til egen læge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tallene er vel ikke så overraskende. Som motionist vil folk nok ikke tænke så meget på at blive 'taget' og vil derfor ikke gøre det store for at skjule deres misbrug.

Men det er da bekymrende, at der er så mange motionister, der tager doping. Mange motionister kan jo også gå hen og blive eliteidrætsudøvere på et tidspunkt.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

For nogle år siden boede jeg i Aalborg og trænede derfor i AK Jyden på Skydebanevej. En dag stod antidopingdanmark der og udvalgte mig og to andre motionister til doping test. En venlig pige fulgtes med mig rundt indtil jeg følte trang til at lade vandet, selvfølgelig med hende som tilskuer til showet :blink: ... Et par måneder efter kom resultatet i brevkassen, negativ selvfølgelig! Men ud af tre testede var der faktisk en som blev testet positiv for AS... Selvfølgelig en lille stikprøve, men alligevel tankevækkende. Han var ikke en gang særlig voldsom, dog noget af en narrøv :nonono: .

Link to comment
Share on other sites

Overrasker mig ikke synderligt, men bidrager blot til min irritiation over at der er så mange der tager anaboler.

Selvfølgelig skal jeg da ikke lege dommer over hvad folk udsætter deres egen krop for. Men når så stort et antal bruger dem, giver det resten af omverden et forvrænget billede af hvad der er opnåeligt uden brug af anaboler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share