God "styrkekost".? HJÆLP


Søren16
 Share

Recommended Posts

Hey Alle..

Hvad er en god kost når man styrketræner? Udover over havregryn selvfølgelig :4thumbup:

Hvad er godt for musklerne osv...Kom gerne med en masse bud!! Er 16 år og styrketræner ca. 3 gange i ugen, og derudover er jeg på et hold, hvor der spinnes i 30 min inden man går videre til noget de kalder shapeup! Er ret ny inden for området, så det ville være skønt med nogle gode brugbare svar :smile:

Venlig hilsen Søren.

Link to comment
Share on other sites

hej søren

jeg er os selv 16 og ny i faget men af hvad mine undersøgelser viser er det godt med en masse proteiner men dog ikke for mange da det vil omdannes til fedt

og hvis du ikk gider sidde og spise mad i overdoser kan man købe protein pulver (tager det selv)

men har så os fundet ud af at der er delte meninger om det virker

det kommer også an på om du vil styrke træne for at blive stor eller for at kunne tage mange gentagelser

der er også nogen af mine venner der tager kreatin har læst om det og en undersøgelse viste at det hjalp bedst, men det er ikke alle der kan bruge det...

mit bedste råd er bare at tage det som det kommer

jeg har måske styrke trænet i 3-4mdr og det vigtige er jo at du sørger for at tage max vægt mellem 8-10 øvelser, hvis det gælder om at blive større

har os hørt og selv fundet ud af at det giver bedre med mange forskellige øvelser for de samme muskler og du skal huske at når du styrke træner er det vigtigt at du træner HELE overkroppen (mave, ryg, bryst og arme) for hvis du kun træner noget af det kan det skade dig på længere sigt...

ved der ikke var mange kost råd men mere trænings råd, men held og lykke med resultaterne

Hilsen Casper

Link to comment
Share on other sites

har os hørt og selv fundet ud af at det giver bedre med mange forskellige øvelser for de samme muskler og du skal huske at når du styrke træner er det vigtigt at du træner HELE overkroppen (mave, ryg, bryst og arme) for hvis du kun træner noget af det kan det skade dig på længere sigt...

ved der ikke var mange kost råd men mere trænings råd, men held og lykke med resultaterne

Hilsen Casper

Derudover skal du også træne HELE underkroppen! :w00t: Ej, husk ben for pokker...! Mænd skal ikke ligne storke! (små tynde ben med en kæmpe overkrop :crazy::nonono: )

Søg om kost, der er SÅ mange tråde om dette emne! Det vigtigste er kalorieOVERSKUD. Sørg derudover for at være dækket ind med sunde fedtkilder, protein, kulhydrat, vitaminer og mineraler.

Link to comment
Share on other sites

hej søren

jeg er os selv 16 og ny i faget men af hvad mine undersøgelser viser er det godt med en masse proteiner men dog ikke for mange da det vil omdannes til fedt

og hvis du ikk gider sidde og spise mad i overdoser kan man købe protein pulver (tager det selv)

men har så os fundet ud af at der er delte meninger om det virker

det kommer også an på om du vil styrke træne for at blive stor eller for at kunne tage mange gentagelser

der er også nogen af mine venner der tager kreatin har læst om det og en undersøgelse viste at det hjalp bedst, men det er ikke alle der kan bruge det...

mit bedste råd er bare at tage det som det kommer

jeg har måske styrke trænet i 3-4mdr og det vigtige er jo at du sørger for at tage max vægt mellem 8-10 øvelser, hvis det gælder om at blive større

har os hørt og selv fundet ud af at det giver bedre med mange forskellige øvelser for de samme muskler og du skal huske at når du styrke træner er det vigtigt at du træner HELE overkroppen (mave, ryg, bryst og arme) for hvis du kun træner noget af det kan det skade dig på længere sigt...

ved der ikke var mange kost råd men mere trænings råd, men held og lykke med resultaterne

Hilsen Casper

Det var en smule upræcist. :wink:

Protein omdannes ikke til fedt, før du ligger i et kalorieoverkud. Ydermere kan kroppen selv disponere optagelsen af proteinmængden. Dvs. at det ikke er nødvendigt at fordele dit protein indtag gennem hele dagen. I praksis kan du sagtens indtage 3/4 om morgenen og en 1/4 om aftenen. En god idé er dog at indtage protein efter træning, da man i dette tilfælde kan udnytte "window of oppertunity"

Hvis man har svært ved at opnå et kalorieoverkud er det langt mere effektivt at indtaget weightgainer fremfor almindelig proteinpulver. Det er to forskellige produkter til to forskellige formål. Man vil nok kun drage nytte af proteinpulver hvis man i forvejen får for lidt af dette.

Kreatin er noget helt andet end proteinpulver og weightgainer. Du kan læse mere om kreatin på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine. Der findes lignende artikler på dansk, men dem må du selv søge efter. :wink:

Til sidst men ikke mindst, gør du nok også klogt i at sætte dig ind i din træning. Dette er en vigtig faktor for at opnå optimale resultater.

Link to comment
Share on other sites

Protein omdannes ikke til fedt, før du ligger i et kalorieoverkud. Ydermere kan kroppen selv disponere optagelsen af proteinmængden. Dvs. at det ikke er nødvendigt at fordele dit protein indtag gennem hele dagen. I praksis kan du sagtens indtage 3/4 om morgenen og en 1/4 om aftenen. En god idé er dog at indtage protein efter træning, da man i dette tilfælde kan udnytte "window of oppertunity"

Hvordan gør kroppen det?

Og har du evt. en kilde på det?

Som jeg ser det har Søren16 ikke brug for den store guide i kosttilskud, han skal ganske enkelt lære at spise godt og tilstrækkeligt.

For at få et udgangspunkt kunne jeg godt tænke mig at høre Søren16 om hvad han mener der skal til for at sammensætte en komplet kost.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør kroppen det?

Og har du evt. en kilde på det?

Som jeg ser det har Søren16 ikke brug for den store guide i kosttilskud, han skal ganske enkelt lære at spise godt og tilstrækkeligt.

For at få et udgangspunkt kunne jeg godt tænke mig at høre Søren16 om hvad han mener der skal til for at sammensætte en komplet kost.

Én ting som jeg er ret sikker på er, at ris,pasta, groft brød osv. skulle være godt...Derudover har jeg hørt noget om, at fedtfattigt kød såsom kylling og kalkun, ligeledes skulle være en god ting? Men hvad med frugt og sådan? Syntes næsten aldrig man hører om det i forbindelse med styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør kroppen det?

Og har du evt. en kilde på det?

Som jeg ser det har Søren16 ikke brug for den store guide i kosttilskud, han skal ganske enkelt lære at spise godt og tilstrækkeligt.

For at få et udgangspunkt kunne jeg godt tænke mig at høre Søren16 om hvad han mener der skal til for at sammensætte en komplet kost.

Har ikke nogen specifik kilde, men jeg læste det på t-nation for et stykke tid siden da jeg bladrede deres arkiv igennem.

Link to comment
Share on other sites

Én ting som jeg er ret sikker på er, at ris,pasta, groft brød osv. skulle være godt...Derudover har jeg hørt noget om, at fedtfattigt kød såsom kylling og kalkun, ligeledes skulle være en god ting? Men hvad med frugt og sådan? Syntes næsten aldrig man hører om det i forbindelse med styrketræning?

Det helt basale er ikke svært og på dit niveau klarer du dig nok med det. Derfor skal du selvfølgelig søge at udvide din viden efterhånden som behovet viser sig.

De generelle anbefalinger for frugt (6 om dagen) gælder uanset om du løfter vægte eller ej.

Har ikke nogen specifik kilde, men jeg læste det på t-nation for et stykke tid siden da jeg bladrede deres arkiv igennem.

ikke godt nok :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det helt basale er ikke svært og på dit niveau klarer du dig nok med det. Derfor skal du selvfølgelig søge at udvide din viden efterhånden som behovet viser sig.

De generelle anbefalinger for frugt (6 om dagen) gælder uanset om du løfter vægte eller ej.

ikke godt nok :tongue:

Nej, skammer mig også. :wink:

Jeg er godt klar over at du ved meget mere end jeg gør, og kan godt høre på dig at du ikke er enig med mig. Så jeg må nok bøje mig i støvet og erkende at jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest ville det måske nok være en god ide, at læse nogle af artiklerne her på sitet om kost og kosttilskud.

For mit eget vedkommende kan jeg sige, at jeg fornyligt har droppet proteintilskuddet efter træning.

Til gengæld har jeg fået optimeret min kost, således at jeg skulle få dækket mit proteinbehov (+ resten selvfølgelig ;o)) via min normale kost.

Jeg kører efter en energifordeling der hedder ca. 30% fra protein (svarende til ca. 2 gram pr. kilo kropsvægt), ca. 20% fra fedt (det gode selvfølgelig ;o)) og ca. 50% fra kulhydrater (jo flere komplekse jo bedre).

Håber du kan bruge det til noget.

Jan

Link to comment
Share on other sites

Nej, skammer mig også. :wink:

Jeg er godt klar over at du ved meget mere end jeg gør, og kan godt høre på dig at du ikke er enig med mig. Så jeg må nok bøje mig i støvet og erkende at jeg tager fejl.

Du skal da ikke lade dig slå ud så let.

Jeg ved sgu' ikke specielt meget om kost og kroppens virkemåde sådan ned i detaljen, men at kroppen skulle kunne det du skriver havde jeg ikke hørt før, så derfor spørger jeg naturligvis kritisk efter kilder til din påstand.

Jeg ved dog at kroppen kan tage absurd mange "tæsk" sådan rent kostmæssigt, men der er meget stor forskel på hvad man kan slippe afsted med og hvad der er optimalt ift træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke vil ligge hele sin kost om, skal man bare koncentrerer sig om, som sagt at være i kalorieoverskud.. Spise varieret og sundt... Protin pulver er også en mulighed og jeg kan også godt forstå folk der tager det... Synes nemlig selv, det er ret svært at spise, hver gang man er sulten...

Jeg vejer ca 88 og er 2 meter høj.. vil gerne lige op på 90 kilo.. Så jeg æder løs :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share