Vædske og kulhydrater ved cykelløb


Lianna
 Share

Recommended Posts

I det jeg cykler en del og er med i forskellige cykelløb har jeg spørgsmål omkring blanding af vædske ( salt, sukker osv. ) og hvile kulhydrater der er bedst optagelige før/under og efter et løb. Jeg har i perioder store udsving i mine præstationer hvor jeg i 10-15 mins. perioder køre helt død hvorefter jeg igen kommer op på ca.80-90%. Ved strækninger over 70 km begynder ydeevnen at falde meget markant og der forekommer hyppige kramper.

Link to comment
Share on other sites

Meget generelt:

Før træning/løb: Pasta, brød etc. ikke noget mad de sidste to timer inden (træning) løb.

Under træning: drik noget sportsdrik eller saftevand (ikke for koncentreret), min 1/2 liter i timen - mere, hvis det er varmt.

Under løb: Rent vand i flaskerne, en karton extran i timen, eller en mars/snickers/twix i timen - gerne mere, hvis maven kan klare det.

Efter træning/løb: bananer og vand, pasta o.l. når man kommer hjem.

Det er i hvert flad min opskrift.

Du er ikke i tvivl når du går sukkerkold - det du beskriver lyder mere som om du kører for hårdt, så du er nød til at hvile ind i mellem. Kramperne kan stamme fra væskemangel, men kan også blot være træthed. Træning er også en god ting ;-)

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar Mikkel.

Jeg synes selv jeg lever meget sund med varieret kost som - grøntsager, frugt, müsli mm.  men det jeg er ude efter er nok en nærmere beskrivelse eller en lille liste  over produkter med et stort indhold af kulhydrater / fibre eller sammensætningen af madvare med højest opnåelige virkning.

Vædske:

Jeg har indenfor de sidste 14 dage gået til behandling for en fiberskade i min ene lægmuskel hvor fysioterapeuten var overbevist om at det skydltes underskud i muskeldepoterne og at jeg derfor skulle drikke meget. Det var vigtigt at salt / sukkerindholdet var afstemt af hinanden da saftevand med sukker uden salt kun optages meget langsomt og derfor skvulper rundt i maven.

Jeg ved godt der findes dyre produkter på markedet, men det må kunne lade sig gøre at blande noget selv.

Venlig hilsen

Hans Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. lave din egen hjemmeblandet sportsdrik indeholdende ca 6 % kulhydrat (svarende til 60 g glukose, druesukker eller maltodextrin) samt en kvivspids salt i 1 liter vand!

HUSK at tørst er en dårlig indikator for hvornår du mangler væske. Fornemmelsen er "bagefter" væskebehovet hvilket vil sige, at når du føler tørst er din ydeevne allerede nedsat! Drik derfor FØR du bliver tørstig, og helst lidt mere end du føler du har behov for! (dog uden at blive tung i maven!) Dette er også en god grund til at lave en drik som du synes smager godt.... ellers kan det være svært at få nok væske!!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share