Hvorfor får man store lår af at spinne?


Christian B
 Share

Recommended Posts

Ja overskriften siger jo det hele: Hvordan kan det være at man får store lår hvis man spinner meget, det passer jo ikke så godt med hvad der ellers siges om hypertrofi!

Det skal jeg fortælle dig: Det gør man ikke.

Der vil selvfølgelig ske en forøgelse i muskelmassen hvis man går fra at sidde på den flade, til at begynde og spinne. Men du opnår ikke megen hypertrofi pga. spinning.

Definer også lige stort. For hvis Michael Rasmussens lår er store, kan man jo godt forstå den lettere forvirrede situation :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg fortælle dig: Det gør man ikke.

Der vil selvfølgelig ske en forøgelse i muskelmassen hvis man går fra at sidde på den flade, til at begynde og spinne. Men du opnår ikke megen hypertrofi pga. spinning.

Definer også lige stort. For hvis Michael Rasmussens lår er store, kan man jo godt forstå den lettere forvirrede situation :cool:

Ha ha! Forstår hvad du mener! Men vi kan vel godt blive enige om at en mand som Cippolini havde gode køller ikke?

Mange af de piger jeg kender som i forvejen trænede har sgu fået nogen ordentlige lårbasser af hyppig spinning! Har også læst om et par stykker herinde der kendte til det, men kan desværre ikke lige linke til noget!

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Sprintere har selvfølgelig større lår end klatrere, men de har vel også fået deres masse af højt antal reps? Går da ikke ud fra at de squatter og dødløfter eller hvad?

Kan huske en dansk mester i sprint på bane som have kæmpelår (ikke coleman size :wink: men alligevel)

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Sprintere har selvfølgelig større lår end klatrere, men de har vel også fået deres masse af højt antal reps? Går da ikke ud fra at de squatter og dødløfter eller hvad?

Kan huske en dansk mester i sprint på bane som have kæmpelår (ikke coleman size :wink: men alligevel)

Mener da bestemt sprintere squatter, for at øge deres eksplosivitet.

Link to comment
Share on other sites

Sprintere har selvfølgelig større lår end klatrere, men de har vel også fået deres masse af højt antal reps? Går da ikke ud fra at de squatter og dødløfter eller hvad?

Kan huske en dansk mester i sprint på bane som have kæmpelår (ikke coleman size :wink: men alligevel)

Som nævnt er det langt fra alle der forøger muskelmassen i lårene ved spinning, men der er jo også nogen som udvikler lidt ekstra dernede.

Artiklen Hvad får muskler til at vokse fremfører en mængde hyprertrofistimuli. Blandt disse er der nogen stykker som du vil opleve på en spinningtime:

-Nervesignal -specielt ved spurter vil mange motoriske enheder aktiveres.

-Calcium -som følge af aktionspotentialet (nervesignalet) når cellemembranen frigives calcium i den enkelte muskelfiber. I korte træk: mere nervesignal = mere calcium. Ved spurter/høj belastning vil der være være meget nervesignal og derfor stort Ca-release.

-Stræk -Det er nok ikke her vi skal søge hypertrofi i forhold til spinning

-Affaldsstoffer -Specielt ved arbejde omkring og over den anaerobe tærskel vil der være mange affaldsstoffer i muskulaturen. Igen skal vi kigge mod spurter/ høj belastning i spinningtimen.

-Mikrooverrivninger -Dem finder vi nok ikke så mange af ved spinning, da det i forhold til vægttræning er begrænset hvor stort et mekanisk stress der er på de enkelte muskelfibre. Der kører dog teorier på, at ved længerevarende arbejde kan forhøjede Ca niveauer aktivere såkaldte proteaser (calpainer), der efterfølgende nedbryder og potentielt laver mikrorupturer i cellemembranen. Om der kan skelnes mellem forskellige former for rupturer ved jeg dog ikke...

-Hormoner -Ved intenst muskelarbejde med store muskelgrupper vil der komme det såkaldte "hormonrespons". Dette kan være en medvirkende faktor til muskelvækst ved spinning -Igen spurt og høj belastning.

-Næringsstoffer og Restitution har ikke noget med spinningtimen i sig selv at gøre, men har selvfølgelig noget at gøre med træningstilstand, individuelle levevaner, gener og alder på samme måde som de andre faktorer er influeret heraf.

Som udgangspunkt burde spinning ikke umiddelbart føre den store hypertrofi med sig, men såfremt man ser muskelvækst vil spurter og høj belastning formentlig være "synderen" :blush:

Edited by Baron Bandit
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg har ikke stor viden omkring træning og hypertrofi men da jeg udelukkende svømmede og spinnede voksede jeg over det hele så måske er der 2 måder man kan opbygge muskler på men det går selvfølgeligt langsommere end maksimal vægt og få rep.

Maksimal vægt og få reps er heller ikke optimalt for hypertrofi..

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Jeg har ikke stor viden omkring træning og hypertrofi men da jeg udelukkende svømmede og spinnede voksede jeg over det hele så måske er der 2 måder man kan opbygge muskler på men det går selvfølgeligt langsommere end maksimal vægt og få rep.

Jae jeg fik under dødløft session smadret mit baglår godt og grundigt med meget kraftige fibersprængninger i baglåret til følge. Farvel til seriøs vægttræning. Farvel til en fysik på 100 kg. Op på spinning cyklen, og træde i pedalerne. Goddag til en krop på 80 kg og nogle punkterede hjul (Læs relativt 'tynde ben').

Spinning stinker sammenlignet med styrketræning når det kommer til muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share