compartment syndrom


Powel
 Share

Recommended Posts

Jeg lider af compartment syndrom i underbenene. En tanke der har slået mig er, hvorfor man skal holde benene i bevægelse, når musklen har vokset sig for stor? For mig giver det bedre mening, hvis man holder benene i ro i et godt stykke tid, og derved falder musklerne vel tilbage, hvilket giver plads til blodgennemstrømningen igen. Eller er jeg helt på herrens mark?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, skal man holde sig i bevægelse pga. kredsløbet -> når du bruger musklen, strømmer der blod til.

Du vil vel ikke have musklen til at svinde ind igen? :blink:

Det omkringliggende væv vil efter en tid udvide sig, så der igen er "plads nok" og du kan træne på fuld kraft!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, skal man holde sig i bevægelse pga. kredsløbet -> når du bruger musklen, strømmer der blod til.

Du vil vel ikke have musklen til at svinde ind igen? :blink:

Det omkringliggende væv vil efter en tid udvide sig, så der igen er "plads nok" og du kan træne på fuld kraft!

Mange tak for svar!

Vil det sige at forskellige strækøvelser, cykling og svømning ved lav intensitet kan holde blodomløbet lidt igang samtidig med at musklen svinder ind? Og kan man derved undgå at blive opereret?

Link to comment
Share on other sites

Operation er, så vidt jeg ved, temmelig sjældent, og absolut sidste udvej!

Behandlingen er normalt RICE. Dvs. Rest, Ice, Compression, Elevation. Evt. antiinflamatorisk behandling, f.eks. ibuprofen.

Edit: glemte lige at skrive, at massage selvfølgelig kan tilføjes.

Selvom man anbefaler ro, er en form for rolig træning, som f.eks. cykling eller svømning at foretrække, netop for at holde gang i kredsløbet - idet der med ro menes ro fra øvelser som belaster musklen - jeg går her ud fra, at det er de klassiske skinneben som er problemet?

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, skal man holde sig i bevægelse pga. kredsløbet -> når du bruger musklen, strømmer der blod til.

Du vil vel ikke have musklen til at svinde ind igen? :blink:

Det omkringliggende væv vil efter en tid udvide sig, så der igen er "plads nok" og du kan træne på fuld kraft!

Hvad er det lige du svarer på? Ved compartment, det være sig akut som kronisk, er der netop ikke "plads nok". Kronisk compartment er kendetegnet ved at fascien, typisk i underbenet, er for stram og dette forværes derfor når blodgennemstrømning hæves.

Operation er, så vidt jeg ved, temmelig sjældent, og absolut sidste udvej!

Behandlingen er normalt RICE. Dvs. Rest, Ice, Compression, Elevation. Evt. antiinflamatorisk behandling, f.eks. ibuprofen.

Edit: glemte lige at skrive, at massage selvfølgelig kan tilføjes.

Selvom man anbefaler ro, er en form for rolig træning, som f.eks. cykling eller svømning at foretrække, netop for at holde gang i kredsløbet - idet der med ro menes ro fra øvelser som belaster musklen - jeg går her ud fra, at det er de klassiske skinneben som er problemet?

Operation er ikke sjælden men er den eneste udvej ved kronisk compartment. Hvorfor vil du give ibuprofen? compartment har intet med inflamation at gøre.
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det lige du svarer på? Ved compartment, det være sig akut som kronisk, er der netop ikke "plads nok". Kronisk compartment er kendetegnet ved at fascien, typisk i underbenet, er for stram og dette forværes derfor når blodgennemstrømning hæves.

Operation er ikke sjælden men er den eneste udvej ved kronisk compartment. Hvorfor vil du give ibuprofen? compartment har intet med inflamation at gøre.

De løbere jeg har kendskab til, som har fået stillet denne diagnose (som følge af skinnebensbetændelse), er blevet hjulpet på den måde jeg har beskrevet. Der er her tale om kronisk compartment.

Det omkringliggende væv, kan give sig, så der igen er plads nok. Oftest er det nok, som topicstarter selv skriver, musklen der bliver mindre, og dermed igen muliggør optimal blodgennemstrømning. Det sker selvfølgelig ikke fra dag til dag! Og selvfølgelig kun såfremt, det omkringliggende væv stadig er i stand til at give sig.

Jeg vil stadig fastholde, at det er vigtigt, at holde kredsløbet igang ved at træne ANDRE muskler! Det siger flere kilder - bl.a. nedenstående!

Ibuprofen er normal behandling ved denne type lidelser, OGSÅ compartment. bl.a. fordi det virker smertestillende. Ved compartment er der yderligere risiko for inflamation i området. IKKE dermed sagt, at tilstanden er kommet pga. inflamation.

Se evt. dette link for yderligere info. Sports injury Clinic

Sluttetligt skal jeg sige, at jeg hverken er læge eller lign. og at jeg kun kan vejlede ud fra de erfaringer jeg har gjort mig. Linket viser, at jeg ikke tager helt fejl?

Jeg har ikke kunnet finde kilder, som modsiger dette?

Link to comment
Share on other sites

De løbere jeg har kendskab til, som har fået stillet denne diagnose (som følge af skinnebensbetændelse), er blevet hjulpet på den måde jeg har beskrevet. Der er her tale om kronisk compartment.

Det omkringliggende væv, kan give sig, så der igen er plads nok. Oftest er det nok, som topicstarter selv skriver, musklen der bliver mindre, og dermed igen muliggør optimal blodgennemstrømning. Det sker selvfølgelig ikke fra dag til dag! Og selvfølgelig kun såfremt, det omkringliggende væv stadig er i stand til at give sig.

Jeg vil stadig fastholde, at det er vigtigt, at holde kredsløbet igang ved at træne ANDRE muskler! Det siger flere kilder - bl.a. nedenstående!

Ibuprofen er normal behandling ved denne type lidelser, OGSÅ compartment. bl.a. fordi det virker smertestillende. Ved compartment er der yderligere risiko for inflamation i området. IKKE dermed sagt, at tilstanden er kommet pga. inflamation.

Se evt. dette link for yderligere info. Sports injury Clinic

Sluttetligt skal jeg sige, at jeg hverken er læge eller lign. og at jeg kun kan vejlede ud fra de erfaringer jeg har gjort mig. Linket viser, at jeg ikke tager helt fejl?

Jeg har ikke kunnet finde kilder, som modsiger dette?

mange tak for information!

Link to comment
Share on other sites

Nskou er både medicinstuderende og selv blevet opereret for syndromet :smile:(hvilket beviser at musklerne ikke nødvendigvis skal være særlige store før problemet opstår....)

Jeg har selv haft alle symptomerne i en 3 måneders periode, hvorefter de langsomt forsvandt ... men kunne forstå på lægen at det ikke var alle der var så heldige :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom lige forbi og kommer her med mit bidrag til denne debat:

"The compartment syndrome is defined as a condition in which high pressure within a closed fasial space (muchle compartment) reduces capillary blood perfusion belov the level necessary for tissue viability" Mubarak et al 1989

Dvs. muskellogens perfusionstryk afhænger af middeltrykket i blodkarrene minus det onmkringliggende tryk i muskellogen

Jeg kan anbefale evt interesserede at læse artikel "kronisk department syndrom" af svend erik christensen. Dansk Sportsmedicin nr 3 9 årgang september 2005.

Jeg har den desværre ikke elektronisk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg lider desværre også af dette compartment syndrom. Det kommer groft sagt ved løbetræning mere end to gange om ugen i mere end en måned.

På et tidspunkt havde jeg skåret løbetræning ned til et minimum som direkte følge af denne irriterende lidelse, men så opdagede jeg, at forfodsløb i et vist omfang kan reducere generne fra compartment syndrom. Det er nemlig i bevægelsen fremad fra hælen mod forfoden, at problemet med musklen i underbenet opstår, så man kan i vid udstrækning begrænse problemet ved ikke at lande så tungt på hælen.

Jeg siger ikke, at det virker for alle - men det har reddet lidt af min "løbekarriere". Når det er sagt, så løber jeg kun i standard motionisttempo. Hvis jeg havde højere ambitioner end det, ville generne fra syndromet nok være for overvældende. :-(

J

Link to comment
Share on other sites

Jeg lider desværre også af dette compartment syndrom. Det kommer groft sagt ved løbetræning mere end to gange om ugen i mere end en måned.

På et tidspunkt havde jeg skåret løbetræning ned til et minimum som direkte følge af denne irriterende lidelse, men så opdagede jeg, at forfodsløb i et vist omfang kan reducere generne fra compartment syndrom. Det er nemlig i bevægelsen fremad fra hælen mod forfoden, at problemet med musklen i underbenet opstår, så man kan i vid udstrækning begrænse problemet ved ikke at lande så tungt på hælen.

Jeg siger ikke, at det virker for alle - men det har reddet lidt af min "løbekarriere". Når det er sagt, så løber jeg kun i standard motionisttempo. Hvis jeg havde højere ambitioner end det, ville generne fra syndromet nok være for overvældende. :-(

J

Ja, det er bestemt ikke rart. Ved du om det går væk af sig selv, eller er du nødt til at leve med det? Og ved du forresten om compartment syndromet forårsager en konstant stram lægmuskel (i hvile)?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bestemt ikke rart. Ved du om det går væk af sig selv, eller er du nødt til at leve med det? Og ved du forresten om compartment syndromet forårsager en konstant stram lægmuskel (i hvile)?

Hvis der er noget, der er positivt ved det bøvl, så er det, at det kun er løberelateret. Det forsvinder så at sige i det øjeblik man holder op med at løbe - og jeg har aldrig haft følgevirkninger à la betændelse. Jeg har heller ingen problemer med syndromet i forbindelse med andre idrætsgrene. Jeg kunne dog forestille mig, at det kan dukke op ved f.eks. fodbold (det er vel derfor Preben Elkjær (efter sigende) blev opereret for det.

Det er mit indtryk, at kendskabet til compartment syndrom er ret lille, også i f.eks. sportsbutikker. Her bliver man nemt spist af med, at man skal finde nogle bedre løbesko, eller at det er skinnebensbetændelse. Er det ikke sandsynligt, at mange, der tror de har skinnebensbetændelse, i virkeligheden lider af dette syndrom?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share