Billedfremstilling kontra Artroskopi


Gribben
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Affødt af et par andre tråde så tænkte jeg at vi måske kunne få en debat op at stå omkring fordele og ulemper ved hhv Billedfremstilling og Artroskopi. Her tænker jeg på de eksempler hvor nogle har anbefalet brugere enten at blive arthroskoperet eller få en MR scanning eller lign.

Lad os få argumenterne for hvorfor nogle er tilbage holdende med at gå direkte til en artroskopi i de tilfælde hvor der er større ledskavanker som ikke umiddelbart lader sig diagnosticere.

Vi har hørt et par tilfælde herinde på det seneste hvor MR ikke har vist noget abnormt men en artroskopi så senere har afsløret alvorlige skader på enten brusk eller labrum. Jeg har selv oplevet jævnt med tilfælde i klinikken og har især på det seneste lagt mærke til dette fænomen.

Det er en kendt sag at der er risiko forbundet med alle invasive procedurer, men er disse risici store nok til at lade folk vente (synes jeg) meget længe på at komme igennem systemet?

Hvorlænge er det normalt at gå og vente på at blive hhv scannet eller artroskoperet?

Og er det rimeligt?

Hvad skal man gøre hvis ventetiden er uacceptabel? Er det betal hvis du kan ellers vent?

Hvor skal man gå hen? Skadestuen/Egen læge?

Hvad kan man forvente sig af hhv en scanning eller en artroskopi?

Dette var bare et oplæg til diskussion og debat hvis andre kan udvide diskussionen så velkommen.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv på vej igennem møllen med ventetid på ventetid. Og ja, det er noget af en tålmodighed man skal opbygge. Som almindelig skatteborger i landet kan jeg dog godt se, at samfundet først og fremmest skal tage af af de meget syge og døende, og så må folk med skader i bevægeapparatet have lidt mere tålmodighed med det offentlige system og evt. supplere med egenbetaling. Det finder jeg for så vidt ikke urimeligt.

Omvendt kan man sagtens argumentere for at man risikerer at forværre skaden ved at trække forløbet i langdrag. Nu er jeg akademiker og er ikke direkte forhindret i at arbejde pga. dårligt knæ. Jeg ville muligvis have en anden holdning, hvis jeg var håndværker og var blevet fyret eller sendt på revalidering. Så ville der jo reelt var tale om et produktionstab for samfundet jo længere tid jeg var skadet..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share