Peanutbutter?


Stan.
 Share

Recommended Posts

kan ikke forstå hvorfor der er så megen polemik omkring peanutbutter på denne side. transfedt eller ikke. kig på indholdsfortegnelsen og hvis du ikke tror på den så åben krukken/spanden og kig. Er indholdet helt fast er fedtet blevet hærdet. Hvis der derimod ligger en flydende hinde i toppen(som der iøvrigt gør i bl.a den økologiske) er det ikke hærdet. Its as simple as that......

Link to comment
Share on other sites

kan ikke forstå hvorfor der er så megen polemik omkring peanutbutter på denne side. transfedt eller ikke. kig på indholdsfortegnelsen og hvis du ikke tror på den så åben krukken/spanden og kig. Er indholdet helt fast er fedtet blevet hærdet. Hvis der derimod ligger en flydende hinde i toppen(som der iøvrigt gør i bl.a den økologiske) er det ikke hærdet. Its as simple as that......
Nej, det er netop ikke så simpelt længere. Læs tråden igennem.
Link to comment
Share on other sites

igen. kig ned i bøtten med peanutbutter for at se om fedtet er hærdet. sværere er det ikke.
Man kan jo for pokker ikke se transfedtsyre indholdet på om det er hårdt eller blødt, det kan godt være blødt og alligevel indeholde spor af transfedt. Ovenstående link viser at det er fuldstændigt irrelevant selv om man kunne da der stort set ikke er transfedt i.
Link to comment
Share on other sites

Seneste undersøgelse der foreligger er mig bekendt 2003 men så vidt jeg husker var der noget i Nyhederne for nogle måneder tilbage om at mange fødevarer stadigvæk ikke indeholdte under de 2%...

Om det er test fra Fødevarerstyrelsen eller om det var de aktive forbruger / Tænk & Test som havde lavet undersøgelsen mindes jeg ikke....

Og du har ret i at der er en chance men jeg er så heller ikke så naiv at jeg tror på at mange producenter som fremstiller til andre lande end DK vælger at omlægge hele deres produktion for at nå under den lovlige grænse.. specielt da denne jo inden for EU ikke er fastsat og DK som den enste vælger at stå på sine <2% (Heldigvis for det :smile: )

At vælge økologisk peanutbutter som er produceret efter fast standard indikerer jo netop at produktet ikke er behandlet på en sådan måde at der dannes transfedtsyrer fra peanutolien ej heller at der tilsættes andre typer af hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk olie ...

Hej Angle .... det er helt korrekt det du har skrevet :)

... Jeg så en amerikansk hjertelæge (i en "Ophra" som handlede om sund kost) snakke om peanutbuttet var sundt eller ej ....

... det var det ... man skulle bare undgå dem med hærdet fedt ... dvs hærdede olier (transfedt)

... han viste hvad transfedt er .... det er vegetabilsk olie hvor der er "skudt" brindt ind i ... for et olien kan holde sig mens den er i produktet på butikshylden samt at hærdet fedt er med til holde fx småkager sammen så de ikke falder fra hinanden ....

... og i USA hvor transfedt er tilladt var det kun .. mener jeg .... 1 ud af 10 "peanut-butter" som var sunde ....

Link to comment
Share on other sites

Hej Angle .... det er helt korrekt det du har skrevet :)

... Jeg så en amerikansk hjertelæge (i en "Ophra" som handlede om sund kost) snakke om peanutbuttet var sundt eller ej ....

... det var det ... man skulle bare undgå dem med hærdet fedt ... dvs hærdede olier (transfedt)

... han viste hvad transfedt er .... det er vegetabilsk olie hvor der er "skudt" brindt ind i ... for et olien kan holde sig mens den er i produktet på butikshylden samt at hærdet fedt er med til holde fx småkager sammen så de ikke falder fra hinanden ....

... og i USA hvor transfedt er tilladt var det kun .. mener jeg .... 1 ud af 10 "peanut-butter" som var sunde ....

gad vide om ham Stubbe ikke snart er overbevist :4thumbup: . Spis den økologiske for f..... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

gad vide om ham Stubbe ikke snart er overbevist :4thumbup: . Spis den økologiske for f..... :laugh:

Sku du ikke hellere bruge din tid på at tage ind på hospitalet og yde dit bidrag til at nulstille hjernescanneren istedet for at skrive her?

Du fatter jo tydeligvis ikke hvad Stubbe skriver.

Link to comment
Share on other sites

Hej Angle .... det er helt korrekt det du har skrevet :)

... Jeg så en amerikansk hjertelæge (i en "Ophra" som handlede om sund kost) snakke om peanutbuttet var sundt eller ej ....

... det var det ... man skulle bare undgå dem med hærdet fedt ... dvs hærdede olier (transfedt)

... han viste hvad transfedt er .... det er vegetabilsk olie hvor der er "skudt" brindt ind i ... for et olien kan holde sig mens den er i produktet på butikshylden samt at hærdet fedt er med til holde fx småkager sammen så de ikke falder fra hinanden ....

... og i USA hvor transfedt er tilladt var det kun .. mener jeg .... 1 ud af 10 "peanut-butter" som var sunde ....

Det studie jeg linkede til sidst viser jo netop at det du siger ikke er tilfældet. Prøv for guds skyld at læs den faglige evidens der er postet i stedet for at videregive forkerte oplysninger baseret på et Ophra show.
Link to comment
Share on other sites

Ok, super diskussion.

Er der nogen som vil være flink at opsummere, hvordan man kan se hvorvidt der er transfedtsyrer i det peanutbutter, som man køber?

Det er tilsyneladende ikke nok, at det er økologisk. Og man kan heller ikke kigge på, om det er flydende eller fast.

Jeg køber den fra Fotex til ca 24kr, men der står ikke noget om transfedtsyrer på varedeklarationen.

Skal det tolkes, som at den er fri for transfedtsyrer?

Link to comment
Share on other sites

Ok, super diskussion.

Er der nogen som vil være flink at opsummere, hvordan man kan se hvorvidt der er transfedtsyrer i det peanutbutter, som man køber?

Det er tilsyneladende ikke nok, at det er økologisk. Og man kan heller ikke kigge på, om det er flydende eller fast.

Jeg køber den fra Fotex til ca 24kr, men der står ikke noget om transfedtsyrer på varedeklarationen.

Skal det tolkes, som at den er fri for transfedtsyrer?

Nix. Du skal se efter "delvist hydrogenerede fedtsyrer". "Hydrogenerede fedtsyrer" er vist helt okay.

Link to comment
Share on other sites

Sku du ikke hellere bruge din tid på at tage ind på hospitalet og yde dit bidrag til at nulstille hjernescanneren istedet for at skrive her?

Du fatter jo tydeligvis ikke hvad Stubbe skriver.

super konstruktivt der!! jeg gætter på du ikke har mange lys i lagkagen?

Link to comment
Share on other sites

Det studie jeg linkede til sidst viser jo netop at det du siger ikke er tilfældet. Prøv for guds skyld at læs den faglige evidens der er postet i stedet for at videregive forkerte oplysninger baseret på et Ophra show.

heh. jeg tænkte også at hvis det er noget der kommer fra et talk show kan det da umuligt være sandt! det er nok en af de promoveringsteder hvor der er mest skjult reklame.

super konstruktivt der!! jeg gætter på du ikke har mange lys i lagkagen?

hmm og med dine indlæg skal vi tro du har eller hvorledes skal dit indlæg tolkes? umiddelbart ser jeg ikke den store fokusering på at løse problemet. hvis du nu kom med nogle dokumenterede test (husk referenser!!!) ville du nok blive taget lidt mere seriøst...

hvis vi antager (hvilket jeg gør) at stubbe har ret kan vi jo se på hvad der ellers gør peanutbutter en god ingredient i hverdagens mad:

http://www.peanutsusa.com/index.cfm?fuseac...page&pid=17

sandsynlivis lettere partisk men viser stadig peanuts fordele

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share