Ny læskedrik man kan tabe sig af!


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Man kan stadig forundres. Nu lancerer Coca Cola en ny læskedrik (Enviga), der sætter så meget gang i forbrændingen at man bruger mere energi end der er i drikken. Måske det næste skud på stammen af mirakelmidler. Døm selv.

http://epn.dk/international/article4313.ece

http://www2.coca-cola.com/presscenter/nr_2...cas_enviga.html

Link to comment
Share on other sites

Overvægtige der begynder at drikke koffeinrige drikke for at tabe sig, wonderful :unhappy: ... er der desuden ikke noget med at de termogeniske og kardiovaskulære effekter ved koffein hurtigt aftager ved dagligt indtag?

jo, jeg mener også det har været skrevet i en anden tråd hvor et eksperiment blev citeret. jeg kan desværre ikke lige finde tråden. men det var overraskende hurtigt man vendte sig til koffeinens effekt.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

jo, jeg mener også det har været skrevet i en anden tråd hvor et eksperiment blev citeret. jeg kan desværre ikke lige finde tråden. men det var overraskende hurtigt man vendte sig til koffeinens effekt.

Jeg fatter ikke hvorfor man skulle bruge penge på den slags! Hvis man vil tabe sig, er det sgu ikke et eller andet vidundermiddel der er løsningen, men kostomlægning og motion.

Men idéen om at man drikker noget og taber sig, er alligevel ret sjov

Link to comment
Share on other sites

Der findes jo fødevarer der ender med at bidrage med negativ energi pga de er så kaloriefattige at kroppen bruger flere kcal på at forbrænde dem end de indeholder, hvidkål og agurk mener jeg vist?.. Typisk amerikansk at lave sådan en drik :laugh: Men det er da ret spændende at læse om!

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Ved at indtage grøn te kan man øge sin forbrænding - typisk en 3-4% der rapporteres selv om andre tal også er set. Typisk regner man med en øget forbrænding med 70 kilokalorier svarende til 293 kJ. Forbrændingen øges via en kombination med polyfenoler, især EGCG som regnes for aktivt, og koffein. Der er endnu kun vist øget forbrændning - vægttab er endnu ikke vist.

Cola'en kan umuligt være på sukker for at regnskabet går op, men må være på kunstige sødestoffer.

Link to comment
Share on other sites

Overvægtige der begynder at drikke koffeinrige drikke for at tabe sig, wonderful :unhappy: ... er der desuden ikke noget med at de termogeniske og kardiovaskulære effekter ved koffein hurtigt aftager ved dagligt indtag?

Astrup forskede i koffein og fandt ud af at det kunne øge forbrændingen, men også at det ikke havde effekt på vægten. Hvorfor han lavede et sammensat produkt - det blev jo så senere forbudt.

I grøn te er det dog især polyfenolerne der regnes med at udgøre effekten - koffeinen er forholdvis begrænset selv om det bestemt er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Astrup forskede i koffein og fandt ud af at det kunne øge forbrændingen, men også at det ikke havde effekt på vægten. Hvorfor han lavede et sammensat produkt - det blev jo så senere forbudt.

I grøn te er det dog især polyfenolerne der regnes med at udgøre effekten - koffeinen er forholdvis begrænset selv om det bestemt er tilstede.

Jeg ku godt tænke mig at smage den :4mewantfood: Håber den kommer til DK

Link to comment
Share on other sites

Astrup forskede i koffein og fandt ud af at det kunne øge forbrændingen, men også at det ikke havde effekt på vægten. Hvorfor han lavede et sammensat produkt - det blev jo så senere forbudt.

I grøn te er det dog især polyfenolerne der regnes med at udgøre effekten - koffeinen er forholdvis begrænset selv om det bestemt er tilstede.

Har du nogle studier der beskriver at effekten skyldes polyphenolerne? I så fald er det f.eks. næsten "gratis" at drikke rødvin.
Link to comment
Share on other sites

Har du nogle studier der beskriver at effekten skyldes polyphenolerne? I så fald er det f.eks. næsten "gratis" at drikke rødvin.

Det skulle jeg nok mene jeg har et eller andet sted - men det må lige vente til jeg får tid (har dem ikke her). Det var dog stadig en kombination, men som jeg husker det blev det især tilegnet polyfenolerne og især EGCG.

Rødvin indeholder ikke EGCG i store mængder og har stadig en del kJ skjult i sig - så pas lige på med at lave den (over)fortolkning inden du begynder at drikke løs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er delte meninger om effekten af grøn te 1, 2, 3, så man skal nok også passe på med at (over)fortolke at grøn te fører til vægttab :tongue:

Ps. du behøver ikke lede efter kilder - jeg har fundet det jeg søgte.

Meningerne er delte ja, men den grønne te skader ikke. Måske hæmmer den nedgangen i REE, måske ikke. Under alle omstændigheder er den grønne te sund og kan kun anbefales. Jeg selv foretrækker den økologiske da jeg ikke helt stoler på de konventionelle dyrkningsmetoder i Kina hvor det meste grønne te kommer fra. Jeg må så håbe at de økologiske retningslinier overholdes.

Link to comment
Share on other sites

Meningerne er delte ja, men den grønne te skader ikke. Måske hæmmer den nedgangen i REE, måske ikke. Under alle omstændigheder er den grønne te sund og kan kun anbefales. Jeg selv foretrækker den økologiske da jeg ikke helt stoler på de konventionelle dyrkningsmetoder i Kina hvor det meste grønne te kommer fra. Jeg må så håbe at de økologiske retningslinier overholdes.
Man skal selvfølgelig kun anbefale en fødevare når der er stærk evidens på det, hvilket jeg blot kommenterede at det ikke ser ud til med grøn te i forhold til vægttab som det er nu.

Urtete, sort te, grøn te og kaffe kan alle have positive effekter, så hvorfor fremhæve grøn te når det bedste råd som altid er variation ? Der er også forskel på grønt og frugt. Her aner man heller ikke hvad der er bedst og hvorfor, så ganske fornuftigt vælger man at anbefale hele gruppen.

ps. af samme grund vil man jo heller ikke anbefale denne cola som vægttabsstrategi før det i kliniske studier har vist sig at virke.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Der er delte meninger om effekten af grøn te 1, 2, 3, så man skal nok også passe på med at (over)fortolke at grøn te fører til vægttab :tongue:

Ps. du behøver ikke lede efter kilder - jeg har fundet det jeg søgte.

Fint så slipper jeg for det. Har set de referencer du linker til før - men der er jo flere end dem.

Men enig i at man ikke endnu ikke kan konkludere at grøn te fører til vægttab - men man forstår dem der laver det link idet øget forbrænding teoretisk burde føre til dette.

Sort te, grøn te, hvid te og Oolong te kommer alle fra samme plante. Det er hvordan de behandles og hvilke skud der plukkes der udgør forskellen. Min kollega har lige købt en masse forskellige grønne teer på Tea.dk. Det er noget HELT ANDET end det man normalt får. Smagte noget rigtig grøn japansk, ret dyr, ceromoni-te (Matcha) - smags- og konsistensmæssigt ligner det slet ikke det man normalt får - smagte meget friskt - næsten lidt spinat, frisk græs agtigt og man kunne "næsten" se polyfenolerne flyde rundt (lidt suppe-agtigt) - meget speciel smag - men jeg syntes godt om det. De almindelige grønne teer har heller ikke den bitre smag som vi normalt kender - jeg synes ret godt om den der hedder - Formosa Gunpowder. Den almindelige Gunpowder er også ret god og ligner meget og så er den meget billigere (79 kr/350 g - der skal kun bruges nogle få gram per kop). De har endvidere økologisk te også. Det gode er at man har lov til at bestille 3 gratis smagsprøver hver gang - på den måde får man virkelig smagt en masse forskellige og finder derved ud af hvad man synes bedste om - de allerdyreste (og de er dyre) kan man dog ikke få smagsprøver af.

Arbejder på at få sekretæren til at bestille nogle af disse teer istedet for vores sædvanlige brev-te.

Litteraturen for grøn te bliver i øvrigt bedre og bedre - bliver godt når de engang får lavet de rigtig store interventions-undersøgelser - indtil da må man jo selv tage stilling ud fra hvad der er tilgængeligt. I de forsøg bør man nok også holde sig for øje at grøn te ikke bare er grøn te - som med alt muligt andet så er der stoffer man bør standardisere på for at få noget effektivt - herudover er der så smagen - den er jo så meget individuel.

Edit: læste engang et eller andet sted at 3 kopper i Japan svarede til 5-8 kopper i Europa afhængigt af kvaliteten - muligvis på tea.dk - men om det har noget videnskabeligt holdbart over sig har jeg ikke undersøgt.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tråden trænger vist til et bump..

Enviga har fået en del medieomtale de sidste par dage, men skyldes det bare en ny pressemedelelse fra Coca-cola, eller er det rent faktisk blevet et salgshit i USA? Har ikke kunne finde nogle oplysninger om salg af produktet i udlandet nemlig...

Link to comment
Share on other sites

Tråden trænger vist til et bump..

Enviga har fået en del medieomtale de sidste par dage, men skyldes det bare en ny pressemedelelse fra Coca-cola, eller er det rent faktisk blevet et salgshit i USA? Har ikke kunne finde nogle oplysninger om salg af produktet i udlandet nemlig...

Grøn te ekstrakter til fødevarer og kosttilskud smager typisk ret dårligt - bliver spændende om Coca Cola har formået at kamuflere smagen så det stadig smager godt eller de bare har kommet så lidt i at det ikke har effekt og derfor heller ikke kan smages.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share