Inflammation


Cache
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem to-tre år døjet med skuldersmerter, hvilket har resulteret i noget nær et stop med træningen. Det stammer fra en overbelastning. :nonono:

Et besøg hos en fysioterapeut bekræftede min mistanke om en inflammation - ultralydsbehandling hjalp ikke og behandlingen er stoppet.

Jeg har efterhånden prøvet talrige episoder med 2-3 ugers god træning - let træning med progression selvfølgelig - for at ende med en øm skulder og en tvungen periode med ro på.

Er det urealistisk at tro, at en så gammel inflammation forsvinder af sig selv?

(Overvejer nemlig en injektion med binyrebarkhormon, da jeg har fået grønt lys fra min læge, efter konsultation med fysioterapeuten.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem to-tre år døjet med skuldersmerter, hvilket har resulteret i noget nær et stop med træningen. Det stammer fra en overbelastning. :nonono:

Et besøg hos en fysioterapeut bekræftede min mistanke om en inflammation - ultralydsbehandling hjalp ikke og behandlingen er stoppet.

Jeg har efterhånden prøvet talrige episoder med 2-3 ugers god træning - let træning med progression selvfølgelig - for at ende med en øm skulder og en tvungen periode med ro på.

Er det urealistisk at tro, at en så gammel inflammation forsvinder af sig selv?

(Overvejer nemlig en injektion med binyrebarkhormon, da jeg har fået grønt lys fra min læge, efter konsultation med fysioterapeuten.)

Der er lige et par ting der skal tages højde for. Hvad træner du? Rep, set, antal trænigspas i ugen osv. Binyrebark vil ikke hjælpe dig et hak, da det er tydeligt at du irriterer noget væv/muskel/sene etc hele tiden. Hvordan træner du skulder og bryst? Problemet ligger givet vis i din udførelse af øvelser i dette område.

Link to comment
Share on other sites

...Binyrebark vil ikke hjælpe dig et hak, da det er tydeligt at du irriterer noget væv/muskel/sene etc hele tiden....

Det er nu ikke helt rigtigt. En del patienter behandles med succes med binyrebarkhormonindsprøjtninger ved en kronisk inflammation, der ikke vil gå væk ved længerevarende restitution og genoptræning - i de tilfælde hvor der er tale om "simpel" vævsirritation.

Det er værd at prøve, såfremt der ikke er konstateret specifikke skader i leddet - i første omgang. Hvis det ikke hjælper, så er der andre, mere alvorlige skader i leddet og så må du udredes mere grundigt.

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke helt rigtigt. En del patienter behandles med succes med binyrebarkhormonindsprøjtninger ved en kronisk inflammation, der ikke vil gå væk ved længerevarende restitution og genoptræning - i de tilfælde hvor der er tale om "simpel" vævsirritation.

Det er værd at prøve, såfremt der ikke er konstateret specifikke skader i leddet - i første omgang. Hvis det ikke hjælper, så er der andre, mere alvorlige skader i leddet og så må du udredes mere grundigt.

God bedring.

Jeg mener nu stadig at det er urealistisk at tro at inflammationen forsvinder ved binyrebarkinjektioner når vedkommende fortsætter sin træning. Jeg har snart et utal af gange set personer, som har fået injektioner og derefter klør på igen med det resultat at de forværrer problemet bare fordi de føler at skaden er blevet væsentlig bedre pga. smertelindring. Der er jo megen forskel på at styre en professionel athlets træning og så Hr og Fru Danmark hvor man ikke kan se hvad de går og laver efter at de har fået injektionbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem to-tre år døjet med skuldersmerter, hvilket har resulteret i noget nær et stop med træningen. Det stammer fra en overbelastning. :nonono:

Et besøg hos en fysioterapeut bekræftede min mistanke om en inflammation - ultralydsbehandling hjalp ikke og behandlingen er stoppet.

Jeg har efterhånden prøvet talrige episoder med 2-3 ugers god træning - let træning med progression selvfølgelig - for at ende med en øm skulder og en tvungen periode med ro på.

Er det urealistisk at tro, at en så gammel inflammation forsvinder af sig selv?

(Overvejer nemlig en injektion med binyrebarkhormon, da jeg har fået grønt lys fra min læge, efter konsultation med fysioterapeuten.)

Har du fået din skulder scannet?? Det kunne meget vel være ledkapselproblemer eller lign. Min pointe med det jeg har skrevet tidligere i denne tråd er, at en så gammel "skade" bør undersøges mere grundigt for at udelukke ovenstående problematik og det er derfor jeg er så skeptisk med denne injektion.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har ikke fået min skulder scannet. Smerterne er ikke konstante - nogle træningspas kører uden smerter, andre med. Kommer der smerter stopper jeg træningen, men smerterne er der selvfølgelig stadig i op til flere dage. I et sådant tilfælde er smerterne også mærkbare ved wide grip pulldowns.

Brysttræningen består af icline db og incline bb press - en øvelse per træningspas. Load er omkrnig 30% af antaget max - perioder med 2x8-10 og 5x5. Skuldertræningen består af lidt laterals, front raises samt rotator cuff træning. Igen med meget lette vægte. 3 gange ugentligt.

Fysioterapeuten kunne mærke inflammationen ved massage og hvis jeg selv masserer med langefingeren kan jeg ret nøjagtigt "pinpointe" hvor smerten opstår.

Vælger jeg behandling med binyrebarkhormon håber jeg at lægen kan foreslå et genoptræningsforløb, så jeg ikke rager i blinde. Min fysioterapeut foreslog, at jeg overvejede at tage kontakt til Ultralydklinikken her i Århus.

Tak for input.

Edited by Cache
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu stadig at det er urealistisk at tro at inflammationen forsvinder ved binyrebarkinjektioner når vedkommende fortsætter sin træning. Jeg har snart et utal af gange set personer, som har fået injektioner og derefter klør på igen med det resultat at de forværrer problemet bare fordi de føler at skaden er blevet væsentlig bedre pga. smertelindring. Der er jo megen forskel på at styre en professionel athlets træning og så Hr og Fru Danmark hvor man ikke kan se hvad de går og laver efter at de har fået injektionbehandling.

Nogle patienter kan hjælpes med binyrebarkhormon, hvadenten du personligt finder det realistisk eller ej. Du har naturligvis ret i, at man ikke bare skal træne videre som normalt - det har der vist heller ikke være tale om hér.

Ved inflammation er aflastning, ro og langsom genoptræning normal procedure. Der er således ikke tale om at genoptage normal træning under behandling med binyrebarkhormon - men i kombination med aflastning og forsigtig genoptræning. I de tilfælde hvor træning fortsættes uændret vil behandlingen normalt have ringe effekt.

Hjælper behandlingen ikke, bør skulderen scannes.

Link to comment
Share on other sites

jeg fik mine binyrebarkhormon sprøjter efter 5 måneder, de virkede!! Men inflammationen kom hurtigt igen da jeg begyndte at bruge skulderen aktivt.

Vent med sprøjterne, hvis alt andet ikke hjælper så få dem og når du så har fået dem, så hold din skulder i ro i meget lang tid, dvs ingen træning ingen stunts...

Jeg var os til fys, fik ultralyd og laser behandlingerne det hjalp lidt men bare ikke nok. det bedste er hvile og små øvelser.

Edited by DGR
Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har ikke fået min skulder scannet. Smerterne er ikke konstante - nogle træningspas kører uden smerter, andre med. Kommer der smerter stopper jeg træningen, men smerterne er der selvfølgelig stadig i op til flere dage. I et sådant tilfælde er smerterne også mærkbare ved wide grip pulldowns.

Brysttræningen består af icline db og incline bb press - en øvelse per træningspas. Load er omkrnig 30% af antaget max - perioder med 2x8-10 og 5x5. Skuldertræningen består af lidt laterals, front raises samt rotator cuff træning. Igen med meget lette vægte. 3 gange ugentligt.

Fysioterapeuten kunne mærke inflammationen ved massage og hvis jeg selv masserer med langefingeren kan jeg ret nøjagtigt "pinpointe" hvor smerten opstår.

Vælger jeg behandling med binyrebarkhormon håber jeg at lægen kan foreslå et genoptræningsforløb, så jeg ikke rager i blinde. Min fysioterapeut foreslog, at jeg overvejede at tage kontakt til Ultralydklinikken her i Århus.

Tak for input.

Hej igen.

Selv om du måske synes at jeg har jord i hovedet efter dette indlæg vil jeg dog lige komme med et forslag til hvad du kunne gå i krig med. For det første mener jeg at du helt skal droppe lateral raises og front raises. Uanset hvordan man vender og drejer det så vil disse øvelser være for belastende hvis du har en inflammation omkring din supraspinatussene (hvis dette er tilfældet). For det andet skal du sørge for at lave dine pulldowns som front pulldowns da dette lettere presset gevaldigt fra din skulder.

Og så skal jeg lige have noget skåret helt ud i pap, hvad mener du med incline db og incline bb press?? Går ud fra at det er skrå brystpres med dumbells eller hvad?? Disse incline øvelser fremmer ikke ligefrem forholdende omkring din skulder.

Uanset hvad så vil jeg droppe disse og køre ganske alm. decline benchpress uden at lade stangen røre brystkassen. Kør 2 x 20 med meget lav belastning 2 x ugentlig. Håber at du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Incline er den form for bryst træning jeg bedst kan udføre. Alm. flad bænk giver smerter og det samme gælder decline, som jeg ellers synes at have læst skulle være mindre belastende for skuldrene.

Incline fungerer som sagt bedst for mig, så jeg forsøger at få noget brysttræning der igennem, selv om det er svært med submaksimale vægte.

Link to comment
Share on other sites

Nu har min fys. givet mig et par øvelser jeg skal lave for skulderen. Syntes det lyder helt hen i vejret. Ok han er uddannet i det han laver, men min fornuft siger skulderen skal have ro, og ikke lave et par "ligegyldige" svingøvelser med armen, når den burde have ro!!!! Giver det en chance og prøver øvelserne et par gange men er meget skeptisk.

Min skulder er stadig busted, og kun en ekstrem lille forbedring er at spore dagen derpå for min 2. ultralydsbehandling.

Håber bestemt ikke det når så langt at jeg skal have den scannet. Er der nogle der har fået lignende øvelser af deres fysioterapeut og virker de?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nu har min fys. givet mig et par øvelser jeg skal lave for skulderen. Syntes det lyder helt hen i vejret. Ok han er uddannet i det han laver, men min fornuft siger skulderen skal have ro, og ikke lave et par "ligegyldige" svingøvelser med armen, når den burde have ro!!!! Giver det en chance og prøver øvelserne et par gange men er meget skeptisk.

Min skulder er stadig busted, og kun en ekstrem lille forbedring er at spore dagen derpå for min 2. ultralydsbehandling.

Håber bestemt ikke det når så langt at jeg skal have den scannet. Er der nogle der har fået lignende øvelser af deres fysioterapeut og virker de?

Som fagperson mener jeg at det er helt inkompetent behandling.

Når du har så ramt en skulder skal der startes med en aktiv muskelterapi. Triggerpunkter og udstrækning. Skulderen er overbelastet da nogle muskler har lavet et stort stykke arbejde på bekostning af andre. Trigger punkter i infraspinatus og subscapularis (ofte overset da den er svær at finde) er et must. (ultralyd har ingen dokumenteret effekt) Manipulation af ryg og nakke har rigtig godt effekt på muskulaturen.

Dernæst er du nød til at finde ud af hvilke muskler der er for lidt aktive og få trænet dem med specifikke øvelser.

Find dig en bedre behandler. Almindelige svingøvelser for en impingementskulder er helt hen i vejret. Du får ingen effekt.

Det råd jeg plejer at give er:

Ring til en atletiklub eller anden sportsforening og hør hvem de bruger til deres udøvere. Så er du sikker på at få en der ved lidt mere.

Du kan sagtens komme tilat træne igen. Jeg har behandlet et hav af disse skader. Det største problem med skulderen er at det er så fandens kompliceret et led.

Håber du kan bruge det til noget

PS hvor bor du, så skal jeg se om jeg kender en kompetent behandler i området

De bedste hilsner

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share