Umuligt at cutte/tabe sig hvis man har diabetes aka sukkersyge ?


Pumber-Thomas
 Share

Recommended Posts

Først og fremmest så skal man nok vide lidt om sukkersyge/diabetes, før man kan svare på dette indlæg, men håber da der sidder nogen kloge hoveder derude som kan svare på det??

Når man cutter skal man jo indtage færre kacl end man forbrænder, hvilket er logisk nok. Men for folk med sukkersyge(type 1). Hvis de forbrænder mere end de indtager, så falder deres blodsukker, og derfor er de nød til at indtage noget mere(sukker+brød hyppigst). Jeg synes det virker lidt som en ond-cirkel?

Takker på forhånd :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så skal man nok vide lidt om sukkersyge/diabetes, før man kan svare på dette indlæg, men håber da der sidder nogen kloge hoveder derude som kan svare på det??

Når man cutter skal man jo indtage færre kacl end man forbrænder, hvilket er logisk nok. Men for folk med sukkersyge(type 1). Hvis de forbrænder mere end de indtager, så falder deres blodsukker, og derfor er de nød til at indtage noget mere(sukker+brød hyppigst). Jeg synes det virker lidt som en ond-cirkel?

Takker på forhånd :4thumbup:

Ser jeg helt sikkert frem til at hører meget mere om, håber helt sikkert at nogle af de kloge herinde vil kunne svare på dit spørgsmål :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg helt sikkert frem til at hører meget mere om, håber helt sikkert at nogle af de kloge herinde vil kunne svare på dit spørgsmål :4thumbup: :4thumbup:

Ved ikke lige om jeg hører til denne kategori, men jeg vil da prøve alligevel.

Altså som jeg ser det, så er det jo blodsukkeret der er humlen for en diabetiker.

Dvs at hvis man dyrker motion så er det vigtigt at finde ud af hvordan en given belastning (cardio/styrketræning) påvirker blosukkeret således at man kan justere sit sukker indtag efter det.

Det kræver evt et tæt samarbejde med en læge i første omgang (det ved jeg ikke), men senere hen så kan man forholdsvis enkelt opbygge en erfaring med sin egen krop og styre sukkerindtaget. Der er sågar nogle diabetikere som oplever "føling" hvis blodsukkeret falder og de kan så selv styre det, jeg skal ikke kunne sige om det kan bruges som en metode i forbindelse med træning.

Men derfor vil jeg da mene at vægtabet med motion sagtens kan lade sig gøre da man jo ikke behøver at ramme samme kalorie indtag som forbruget for at dække sit glukose behov.

Måske andre kan supplere dette.

Ps nu skrev du vist bare diabetes, jeg er gået ud fra at du mener type 1, for forholdene er lidt anderledes hvis der er tale om type 2 sukkersyge.

Derudover vil jeg da anbefale at tage kontakt til diabetesforeningen ved tvivlstilfælde, det er vel derfor den er der. de har en hjemmeside.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Type I diabetes er den insulinafhængige diabetes. Dvs. man tager et antal enheder insulin svarende til den mængde kulhydrat der er i efterfølgende måltid.

Vil en diabetiker cutte, gør han det som alle andre. Han dyrker mere motion og spiser mindre kulhydrater. For at undgå hypoglykæmi (lavt blodsukker), regulerer han sin insulin og tager mindre end hvis han ikke cuttede.

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for alle svarene :bigsmile:

Jeg tlnker bare man SKAL ligge i underskud for at tabe sig? Og derved VIL blodsukkeret falde.. Har selv diabetes, og har gået og tænkt lidt over dettt. Ingen problem i at tage på med muskelmasse osv., men det andet sys jeg virker lidt.. umuligt faks?

Ja du skal ligge i underskud som alle andre. Jeg går ud fra du bruger Actrapid eller Novorapid. Du har sikkert i samarbejde med din læge bestemt et antal enheder du skal indtage i forbindelse med dine måltider. Når du skal til at cutte regulerer du sikkert mængden af ris, kartofler og pasta. Alt sammen noget som indeholder mange kulhydrater. Dermed mindskes dit insulinbehov også med måske 1-2 enheder eller mere.

Det er den "nemme" del af cutteprocessen.

Det "svære" er motionen mellem dine hovedmåltider. Der kan du ikke på samme måde regulere dit blodsukker. Du kan ikke kaste dig op på en motionscykel i 30 minutter uden at få lavt blodsukker. Derfor må du indtage kulhydrater før, under og efter turen. Men husk at cykelturen også påvirker din forbrænding og dit blodsukker lang tid efter turen! Mit råd er at du dyrker din cutte-cardio så tæt inden et hovedmåltid som muligt. Mængden af insulin efter træningen skal sænkes meget i forhold til de dage hvor du ikke dyrker cardio, ellers får du hurtigt lavt blodsukker efter maden og så ryger ideen med at cutte, hvis du skal have sukker efter maden. Hvis du træner inden middagsmaden, kan det også tænkes at du skal sænke antallet af enheder til aftensmaden!

Men husk endelig at måle blodsukkeret MEGET tit i denne proces. Tal evt. med din diætist/læge inden du går seriøst i gang. Start evt. med mindre "eksperimenter"!? Dvs. kort cardio træning osv. På den måde kan du måske få føling med hvor meget dit blodsukker påvirkes af motionen og nedsat kost.

Håber det gav mening?

Hvis du har spørgsmål af mere personlig karakter i forbindelse med ovennævnte, så send mig en PM :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så skal man nok vide lidt om sukkersyge/diabetes, før man kan svare på dette indlæg, men håber da der sidder nogen kloge hoveder derude som kan svare på det??

Når man cutter skal man jo indtage færre kacl end man forbrænder, hvilket er logisk nok. Men for folk med sukkersyge(type 1). Hvis de forbrænder mere end de indtager, så falder deres blodsukker, og derfor er de nød til at indtage noget mere(sukker+brød hyppigst). Jeg synes det virker lidt som en ond-cirkel?

Takker på forhånd :4thumbup:

Som diabetiker er du så heldig at have gratis diætist, og det ville jeg benytte mig af. Mener bestemt ikke at det er umuligt at cutte som diabetiker (har selv diabetes type 1), men du skal som der også er skrevet være ekstremt ops på dit blodsukker. Få din diætist til at lægge en "cut"-kostplan og snak med din diabeteslæge om din insulin mængde.

Hvilken hurtigtvirkende insulin bruger du?

Link to comment
Share on other sites

Som allerede beskrevet, så handler det om at imitere kroppens normale respons på næring og motion.

Mere motion og mindre mad = mindre insulin

Det er i så høj grad individuelt, at du ikke kan forvente at få et konkret svar på et internetforum, da der simpelthen er for mange faktorer at tage højde for. At tale om hvor mange enheder man eventuelt skal gå ned er simpelthen diffust.

Hvis du føler at der er behov for det, så konsulter din læge, men ellers handler det om at være en tand mere obs på kroppens reaktion end normalt og ellers tage tage det på gefühl.

Oplever selv anal smerte, hvis jeg føler at sygdommen tager kontrol over mine handlinger, og jeg skal konsultere så og så mange mennesker inden jeg kan føre ting ud i livet.

En diabetiker har sandsynligvis en længere tilpasningsperiode sammenlignet med en ikke-diabetiker, men det må man bare tage med.

Men nej det er bestemt ikke umuligt at cutte som diabetiker - det er bare mere besværligt som følge af et væsentligt mere ustabilt blodsukker der engang imellem dikterer måltider man ikke lige havde planlagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er selv type 1 og har selv kæmpet med vægten i flere omgange.

Din antagelse om at lavt kalorieindtag medfører fald i blodsukker er forkert når man taler type 1. Blodsukkeret falder først når man tilfører insulin. Insulinindtaget skal så tilpasses den mængde kalorier du indtaget - primært kulhydrater

Derfor gælder det om at en cutte-periode kombineres med at man reducerer sit insulinindtag - og dette kræver at man tænker sig om, måler blodsukker tit og hele tiden er parat til at tage ekstra hurtige kulhydrater ved behov. Disse 'ekstra' kulhydrater kan man så indregne i sit daglige kalorieindtag, så man ved næste måltid reducerer kalorieindholdet (og insulin). På den måde kan man holde diæten og undgå problemer med lavt blodsukker

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle svarene, og jo kan da os se hva I mener. Men lige et sidste spørgsmål; hvis ens blodsukker ikke er lavt (lavere end normalt), så burde man jo ligge i overskud - eller hva? Og derved ikke tabe sig, siger ikk man behøver tage på, men uanset hva vil man så ikk kun højest kunne opnå at holde vægten?? (håber i kan se hva jeg mener?)

Hehe ved godt jeg bliver ved, men synes bare det virker mest logisk oppe i mit hovede? Kan ikk rigtig overbevise mig selv om andet?

Men anyway tak i hvert fald, det har hjulpet meget :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Højt blodsukker betyder ikke at du ligger i overskud! Konsekvensen af langvarigt højt blodsukker er rent faktisk at du taber dig. Det er også et af de første symptomer man får som type-1 diabetiker - et uforståeligt vægttab - uanset hvad og hvor meget man spiser.

Det høje blodsukker betyder at kroppen ikke kan udnytte de næringsstoffer - primært kulhydrater - der bliver tilført. Kroppen begynder derfor at tære på fedtdepoterne hvilket resulterer i en syreforbrænding (ketogen tilstand). Konsekvensen er i sidste ende fatal!

At tabe sig er faktisk det nemmeste i verden for en type-1 diabetiker. Men det er ABSOLUT ikke anbefalelsesværdigt (læs: livsfarligt) at gøre, ved at ikke at tage insulin.

Hvis du skal i overskud skal du spise meget og tilføre tilstrækkeligt med insulin. Dit blodsukker skal være så tæt på normalt som muligt. Kun dermed udnytter du den tilførte energi bedst.

Insulin er et MEGET potent hormon, som først og fremmest sørger for at sukkerstofferne i blodet kan komme ud i cellerne, og blive forbrændt. Dertil hjælper det med til at lagre overskydende energi som fedt. Og det er også et væksthormon som fremmer muskelvækst hvis du styrketræner. Insulin er et ulovligt dopingmiddel (for ikke-diabetikere) som er set brugt både af bodybuildere og udholdenhedsatleter (primært cykelryttere)

Forsvarligt vægttab opnås kun ved at forbruge mere end du tilfører (den evige sandhed 'den første termodynamiske lov'), og hvis du er type-1 diabetiker, at gøre dette med et velreguleret blodsukker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share