Split/ikke-split?


Melisen
 Share

Recommended Posts

Tja, jeg overfører den fra Diverse, hvor jeg i første omgang kom til at poste den.

Jeg er begyndt på split programmet og det fungere umiddelbart ret godt. Jeg er mere effektiv og får lavet en masse mave og nu også 4*5 incline og 3*5 decline bænk ud over de 5*5 almindelige og 5*5 dumbell row og bruger alligevel "kun" en time per dag.

Menmenmen jeg har også lidt spørgsmål:

1) Alt ben er nyt. Vi har kun et smith stativ og mens jeg nogenlunde kan finde ud af squat er det mere eller mindre umuligt at lave dødløft. Giver dødløft noget, som squat ikke giver? Lige nu tager jeg 2*5*5 squat i stedet (med mavetræning imellem de to pas) og supplerer med Denne maskine. Burde det ikke gøre det?

2) Er bænkpres bænkpres? Giver det noget at tage andet end den normale vandrette?

Ellers må I godt kommenterer min oprindelige post:

Nu må jeg efterånden erkende at mine elskede lange ture på landevejen er ved at være slut for i år og det meste af træningen kommer til at foregå indendørs nu, så jeg overvejer hvordan det skal ændre min træning. Benene (og numsen) har i sommer kun været anvendt til cyklen, så nu har jeg lejlighed til også at optræne dem.

Nu er min træning sådan:

Man-ons-fre: Træningscenter

tirs-tors-lør: Landevejen (80-120 km per gang).

Træningen er ("Supersæt"):

1) Bænkpres/chip-up 5*5

2) Diverse maveting/Denne ryg ting

3) Forskellige biceps og triceps øvelser/forskellige skulder øvelser 3*10(*2 omgange, hvis jeg har tid).

Det tager normalt 1 time

Idé om efterårstræning:

Man-ons-fre: 1) og 3) fra det ovenstående plus kortere cykling, enten 40 km landevej eller kort og hårdere cykle-cross.

Tirs-tors-lør: 2) og numse-ben: dødløft og squat.

Søndag: SPinning eller en længere landevejstur.

Alternativet er, at jeg laver fullbody træning og "bare" lægger dødløft og squat ind på mine nuværende træningsdage, men de ville jo så blive ret lange. Jeg tror at min motivation ville være mere til 6*1 time end 3* 1,5+ om ugen. Samtidig giver det mulighed for at udfylde de to "blokke" hver dag med lidt mere indhold og variation.

Hvilke fordele og ulemper ville jeg ellers støde ind i ved at gå over til et split program? Plus skal der mere til for at dække numse-bendelen end dødløft og squat?

Tror du ville have fået flere replies hvis du havde lagt tråden under træningsprogrammer...

Men mht dine spørgsmål, så synes jeg ikke din ide lyder dumt, men ville nok bytte om på overkrop og underkrop, så du havde en dags restitution efter bentræning og før spinning/cykling. Du får bare ikke rigtigt nogen "fridage", lyder umiddelbart ret hårdt, men man kan nok godt vænne sig til det. Bare vær opmærksom på evt. overtræning.

Vil mene at dødløft og squat skulle dække ben+numse træningen ganske fint.

Link to comment
Share on other sites

Dødløft går en del mere i ryggen end squat...

Jeg synes man får noget ud af andet end alm bænk... Incl. bænk går f.eks. en del mere i skuldrene også... Og med decl. bænk får man en noget mindre ROM og skuldrene belastes mindre, så man kan køre tungere, det er min erfaring i hvert fald...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share