Delvist hærdet vegetabilsk fedt spottet!


Melisen
 Share

Recommended Posts

Jeg er holdt helt op med at se efter det på varedeklarationerne, da det alligevel ikke må fremkomme og producenterne derfor vel ikke ville være ærlige om det, hvis de kom det i produkterne.

Men jeg kunne alligevel ikke lade være med lige at se efter det på den omgang "Cantuccini" kager jeg havde købt i Ghetto, da "citronmånesygen" kom over mig i dag...

Indholdfortegnelsen siger blandt andet: "...delvist hærdet vegetabilsk fedtstof, æg, mandler (4%)". Der er altså tilsat mindst 4% delvist hærdet vegetabilsk fedtstof i kagerne. Det må vel ikke sælges herhjemme?

Hvis jeg har ret i det ovenstående, hvad gør jeg så nu?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er 4% mandler der snakkes om. Men må der ikke stadig fremkomme mindre mængder delvist hærdet vegetabilsk fedtstof, eller er det mig, som er helt galt på den?

Men da fedtet står før mandlerne, er der tilsat MINDST 4%.

Og så vidt jeg ved, så må delvist hærdet vegetabilsk fedtstof godt FREMKOMME, men ikke være tilsat. But I could be wrong...

Link to comment
Share on other sites

Men da fedtet står før mandlerne, er der tilsat MINDST 4%.

Og så vidt jeg ved, så må delvist hærdet vegetabilsk fedtstof godt FREMKOMME, men ikke være tilsat. But I could be wrong...

Der er jo ingen regler for tilsat mængde af delvist hærdet vegetabilsk fedtstof. Der er en regel for indholdet af transfedt. 5% delvist hærdet vegetabilsk fedtstof er ikke lig 5% transfedt.
Link to comment
Share on other sites

Det kunne godt være du skulle kigge nogle flere varedeklarationer. Delvist hærdet fedt er i RIGTIGT mange produkter. Og som Stubbe siger er delvist hærdet ikke lig trans. Man kan godt hærde (mætte/hydrogenere) fedt, uden at få transisomerene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share