½marathon + styrketræning


KPC
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

Har i lidt over 3-4mdr. trænet til et ½marathon (marts 2007), men på samme tid vil jeg jo også gerne styrketræning (fullbody). Føler at det kan være ret så hårdt at træning 3-4gange løb, og 3gange styrketræning om ugen.

Hvordan sammensætter jeg bedst dette..?

Vil jo også gerne blive større, så man kan se lidt fremskridt med styrketræning, men dette vil jo højest sandsynligt gøre at jeg bliver en del tungere og så langsom i mit løb.

Har lidt tænkt mig at tage nogle koffeinpiller, for at være mere frisk til træning og på arbejdet.

Pt. er jeg en "lille" gnom på 183cm, 73kg, fedt% på 12,1%, og er 23år. Har før styrketrænet i 2-3år men ikke ret seriøst.

Målet ved styrketræningen er at komme op på omkring 80kg og får mere muskelmasse.

Målet ved løbet er at gennemføre et ½marathon i marts 2007 og stadig løbe omkring 2-4gange om ugen.

Håber der er nogle der har løst til at hjælpe mig lidt.

Gerne nogle som har/eller sidder i samme "båd" som mig....!

Mvh Popp

Link to comment
Share on other sites

Noget ekspert råd kan jeg ikke give, men jeg deler da gerne mine egne erfaringer :)

Jeg er selv lidt i samme båd som dig. Jeg løbetræner 3 gange om ugen og styrketræner derudover 3 gange om ugen (Full Body). Og det har jeg efterhånden gjort i 3 år. I alt bliver det vel til ca. 40 KM løb om ugen. I starten var det naturligvis mindre. Da jeg trænede til min første halvmarathon, som jeg gennemførte i Juni i år, løb jeg måske 45 KM om ugen.

Du spørger om det er hårdt. Som alt andet er det vel et spørgsmål om hvad man er i form til. Men jo det kan godt blive lidt hårdt i længden. Du skriver at du har løbet i 3-4 måneder, så håber jeg du har lagt langsomt ud. Løb er en hård belastning for sener og led, og tilvænning skal ske gradvist, for at undgå overbelastnings skader. Det er bittert ikke at nå sit mål fordi man satsede FOR hårdt ;)

Du behøver nu ikke løbe 4 gange om ugen for at komme i form. 3 gange burde være nok, så EN ugentlig fridag burde der da blive "råd" til. Jeg vil råde dig til at gå stille og roligt frem, læg ikke for mange ekstra kilometer på om ugen (maks 10%). Der er god tid til marts, og du vil kunne mærke hvis det bliver for meget, så lyt til din krop.

Med hensyn til om din styrketræning vil gøre dig tung og påvirke dit løb så er der muligvis andre der kan give bedre råd. Jeg er ikke selv noget muskelbundt (177 høj, 71 Kg), og i den tid hvor jeg har løbet seriøst har jeg faktisk tabt mig en del (men løfter stadig det samme).

Men til syvende og sidst er det vel noget du styrer selv. Muskler vokser jo ikke frem af ingenting så det er vel dit kalorieindtag der styrer hvor meget muskelmasse du tager på. Så hvis du er bekymret kan du jo prøve at udregne dit ligevægtsindtag (både for løbe- og styrketræningsdage) og så hold dig til det. Der er kun 5 måneder til Marts, og så kan du jo give den en skalle i træningslokalet når ½-Marathon er vel overstået :)

Men pas nu på.... det KAN være vanedannende. Efter mit første halvmarathon har jeg fået mod på den fulde distance, hvilket jeg håber på at gennemføre næste efterår. :superman::rolleyes:

Det blev en længere smørre, og måske ikke særligt konkret, men jeg håber du kan bruge det.

Konklusionen må være at det "sagtens" kan lade sig gøre at få begge dele til at spille sammen, hvis man griber det fornuftigt an og ikke oversatser. Og så held og lykke med projektet :) Når du krydser målstregen så er det hele besværet værd ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share