Kan IKKE tage på ?


MKJ
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'boere :D

har nu trænet i ca 4-5 måneder. i de første par måneder steg jeg fra 64 kg til 70 kg. også fra 70 kg til 75.

Mit problem er nu bare at jeg er faldet ned på 70 kg igen. spiser så meget som jeg kan, men nogen gange er det som om jeg ikke har så meget appetit. træner et split program 4 gange om ugen.

har i nogen forslag til hvad jeg kan gøre? .. skal jeg bare begynde at spiser fed mad eller hva (: ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv at spise en tung morgenmad. Lyder måske mærkeligt, men hvis jeg propper mig om morgenen, så kan jeg spise 5-6 måltider af varierende størrelse efter det, uden de store problemer.

Det forholder sig anderledes, hvis jeg spiser en halvslatten morgenmad eller overhovedet ikke spiser en.

Jeg er heller ikke en person som har spist meget og 2 måltider er nok til at holde mig mæt en hel dag.

De omkring 4000 kcal jeg indtager pr. dag lige i øjeblikket er 2-4 gange mere end det, jeg spiste før jeg startede med at træne :crazy:

Den eneste grund jeg spiser så meget, er fordi jeg vil tage på i vægt og vokse.

Gainer er spild af penge, fordi carbs/fedtet i en portion gainer svarer nogenlunde til en banan og man har seriøst et problem, hvis uden at være sulten, man ikke kan tvinge sig selv til at få et par skiver brød eller en banan ned.

Og ja: Spis alt du kan komme i nærheden af, selv når du ikke er sulten.

Jo mere du spiser, jo mere kan du spise senere.

Edited by kineser
Link to comment
Share on other sites

spiser så meget som jeg kan

Næppe

Ved du overhovedet hvad du spiser i løbet af en hel dag, og hvor mange kalorier det indeholder.

Vil du spise for at tage på er der to muligheder:

  1. Gå systematisk til værks, tæl alt du kaster i gabet i løbet af dagen. Tilføj 500kcal i en uge eller to enten som lidt mere pr måltid eller som et ekstra måltid. Hvis ikke der sker noget på vægten tilføjes yderligere 500kcal
  2. See-food diæten. If you see food, eat it. Kan også indebære at gå lidt på kompromis med "kvaliteten" af din kost.

Begge metoder kan virke, men det er ikke sikkert de begge virker for alle.

Weightgainer kan være en mulighed, men prøv om du ikke bare kan spise mere alm. mad først.

Link to comment
Share on other sites

jeres svar er jo rimelig klare.

men det er lettere sagt end gjort. hvis man IKKE har apetitten er det umuligt at klemme noget ned, vil jeg sige.

og har købt weight gainer, har drukket det i ca en måned nu.

Det der med at tælle kalorier i maden synes jeg lyder ret spændende. har gerne ville prøve at finde ud af hvad mit ligevægtsindtag er, men jeg kan ik helt finde ud af det :dry:

kunne være en god hjælp for mig at finde ud af det, kan i fortælle mig hvordan jeg skal gøre :)?

Link to comment
Share on other sites

jeres svar er jo rimelig klare.

men det er lettere sagt end gjort. hvis man IKKE har apetitten er det umuligt at klemme noget ned, vil jeg sige.

og har købt weight gainer, har drukket det i ca en måned nu.

Det der med at tælle kalorier i maden synes jeg lyder ret spændende. har gerne ville prøve at finde ud af hvad mit ligevægtsindtag er, men jeg kan ik helt finde ud af det :dry:

kunne være en god hjælp for mig at finde ud af det, kan i fortælle mig hvordan jeg skal gøre :)?

Taget din højde og vægt i betragten ligger dit ligevægtsindtag nok omkring 2500-3000 kcal, så forsøg at få 3500 i sækken hver dag, og se om det hjælper på vægten :smile:

Edited by Rasmus G
Link to comment
Share on other sites

heh, du kender jo ik min højde champ :D

er ca 180 høj og vejer 70,5 kg.

Næsten det samme her. Højde- og vægtmæssigt :bigsmile:

Uanset, så skal du fordele din mad over hele dagen. Jeg kender godt det, med at man ikke kan spise særlig meget og ikke har appetit. Man skal bare spise mange gang om dagen.

Glem ikke den morgenmad :innocent:

Link to comment
Share on other sites

hehe:)

tja. jeg tror det ligger lidt højere...

men det svære er jo også at finde ud af hvor mange kcal man indtager

Njæh, det er faktisk ikke særlig svært. Det er irriterende :devil:

Du kan finde størstedelen af infoen i varedeklarationen på diverse produkter.

Det er der ikke på alle og f.eks er der sjældent sådan en deklaration på frugt og grønt, men du kan altid slå det op på www.foodcomp.dk

Link to comment
Share on other sites

kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor meget du egentlig spiser? Hvor mange måltider, hvor store og hvad spiser du typpisk? Det vægttab du har haft, ved du om det er et vægttab der skyldes reduktion af fedt eller er det musklerne det har tærret på? Hvor højt er dit daglige aktivitetsniveau?

Prøv evt at tage et kig på www.helsevagten.dk ... Det er et kost og motionsprogram der kan hjælpe dig med enten at tabe sig eller tage på. Når du bliver oprettet indtaster du dine personlige data og dernæst hvor meget du gerne vil veje og over hvor lang tid du ønsker denne vægtforandring over. Programmet hjælper dig så til hvor meget du skal indtage dagligt og en helt masse andet. Det koster godt nok lidt at bruge (du kan prøve en uge gratis og de om det er noget for dig) men det er super godt til at holde styr på hvor mange kallorier du får ind, hvilke næringsstoffer og en masse andet. Du har også mulighed for at indtaste din motion osv. Det er så nemt at du klarer det hele over nette så du kan passe det uanset hvor du er.

Link to comment
Share on other sites

jeg spiser ikke særlig meget til morgenmad. typisk lidt cornflakes, havregryn er ikke min smag.

frokost er nok der jeg spiser mest. spiser ca 6 styks rugbrød, et par rosinboller og 1-2 bananer.

prøver at tjekke www.helsevagten.dk ud :D thanks.

Link to comment
Share on other sites

kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor meget du egentlig spiser? Hvor mange måltider, hvor store og hvad spiser du typpisk? Det vægttab du har haft, ved du om det er et vægttab der skyldes reduktion af fedt eller er det musklerne det har tærret på? Hvor højt er dit daglige aktivitetsniveau?

Prøv evt at tage et kig på www.helsevagten.dk ... Det er et kost og motionsprogram der kan hjælpe dig med enten at tabe sig eller tage på. Når du bliver oprettet indtaster du dine personlige data og dernæst hvor meget du gerne vil veje og over hvor lang tid du ønsker denne vægtforandring over. Programmet hjælper dig så til hvor meget du skal indtage dagligt og en helt masse andet. Det koster godt nok lidt at bruge (du kan prøve en uge gratis og de om det er noget for dig) men det er super godt til at holde styr på hvor mange kallorier du får ind, hvilke næringsstoffer og en masse andet. Du har også mulighed for at indtaste din motion osv. Det er så nemt at du klarer det hele over nette så du kan passe det uanset hvor du er.

Helsevagten er sikkert et fint program, men når problemet er så basalt som at han ikke kan spise nok til at tage på, så har jeg lidt svært ved at se hvad han får ud af at betale for dette program. Så vidt jeg lige kan se kan man få cirka lige så meget ud af diverse beregnere på MOL, foodcomp.dk (fødevarerdatabase) og krop-kost regnearket til kostkontrol.

MKJ regn ud præcis hvad du spiser i løbet af en dag. Den kost du har skrevet ned i forrige indlæg viser ikke særlig meget ud over at du ikke spiser specielt meget. Alene det faktum at du sikkert kun har 3 måltider i løbet af dagen vil gøre det ret svært at tage på.

Link to comment
Share on other sites

jeg spiser ikke særlig meget til morgenmad. typisk lidt cornflakes, havregryn er ikke min smag.

frokost er nok der jeg spiser mest. spiser ca 6 styks rugbrød, et par rosinboller og 1-2 bananer.

prøver at tjekke www.helsevagten.dk ud :D thanks.

Ud fra det, kan jeg læse, at du ikke spiser nok.

Havregrød er hellere ikke min smag, men jeg æder det alligevel, pga de egenskaber det har.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower jeg har lige været inde på helsevagten og jeg vil sige at det er meget mere overskueligt end de beregnere som er herinde :)

jeg vil prøve at klemme noget mere mad ned, og følge dit råd maxpower om at veje maden og finde ud af hvor mange kcal jeg egentlig indtager også ta den derfra :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

MaxPower jeg har lige været inde på helsevagten og jeg vil sige at det er meget mere overskueligt end de beregnere som er herinde :)

jeg vil prøve at klemme noget mere mad ned, og følge dit råd maxpower om at veje maden og finde ud af hvor mange kcal jeg egentlig indtager også ta den derfra :bigsmile:

Det lyder godt at du vil igang med at måle og veje.

Hvilke beregnere tænker du konkret på? ud over at den slags helt generelt ikke er noget man kan stole blindt på, så kunne jeg jo lidt frygte at overskueligheden er opnået ved at gøre beregningerne simplere og dermed mindre præcise.

Link to comment
Share on other sites

Æder du 6 hele stykker rugbrød 1-2 måske halvstore boller og 2 bananer til frokost.

ville ønske jeg kunne spise så meget på en gang?

eller det er måske over kortere tid?

altså fx mellemmåltier med 20-30 min mellemrum som man ser på nogle kontorjobs, skole osv.

men ja. havregrød lyder ikk sjovt og er det heller ikk.

jeg spiser det ikk ( endda uden sukker og dikkedarer) for at det skal smage godt.

det skal bar ned :bigsmile:

ligesom jeg "skyller" tun ned med vand hvis jeg skal ha plads til et "protein-fix" hurtigt.

også selvom jeg lig har spist.

men der er mange tricks. det med at æde meget om morgenen virker faktisk de fleste dage.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man altså passe på med at estimere andres ligevægtsindtag udfra lidt stats. Jeg er 175cm, vejer 85kg og dyrker motion mindst 10-15 timer om ugen...mit ligevægtsindtag burde være langt højere end det faktisk er...ca 3000kcal (måske endda lidt under).

Det bedste råd du kan få (som der allerede er flere der er kommet med) er meget simpelt: du skal være mere seriøs med hvad du laver. Hvis du vil virkeligt gerne vil tage på kommer du også til det. Fremgangsmåden er: find ud af dit ligevægtsindtag nu, spis oftere, spis mere, spis fornuftigt. Øg stille og roligt dit indtag....og så kommer det.

Hvor der er vilje er der vej....

Edited by Luciferase
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share