Opskrifter til madpakken


Juvic
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'er.

Jeg laver denne tråd, som en opfrodring til alle om at poste deres bedste madpakke opskrifter. Både til cut, vedligeholdese og bulk. Jeg savner nemlig lidt en pinned madpakke tråd, hvor man hurtigt kan få et overblik over gode madpakker...

Madpakker er noget vi alle kan bruge, og kan man have sund og nem mad på farten, er det endnu nemmere at holde sin den sunde linje.... Især her til januar hvor alle diæthjernerne begynder at komme frem, kan det være lækkert at have lidt nyt med i madpakken..

Så har I gode tips og triks, til at forsøde mundtøjet så op med det....

Joakim

Ps.

Det kunne blive overskueligt hvis I opdelte jeres opskrifter i kategorier, alt efter om det er godt til cut, bulk eller vedligeholdese... Bare et forslag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke meget forstand på diæt-halløj osv., men jeg har altid sagt, at middags-rester er noget af det bedste, man kan bruge som pålæg. Hvis man f.eks har fået kalkun, kyllingebryst, eller en mager kotelet til aftensmad, så kan en rest heraf sagtens bruges i madpakken. Det vil da i det mindste give nogle prots. En kold hakkebøf og en smule sovs kan også bruges. Hos slagteren kan man hurtigt købe sig fattig i papirstynde skiver pålæg, så det er værd at finde nogle alternativer.

Link to comment
Share on other sites

til vedligeholdelse:

jeg plejer at flække en baguette og smide det nogle minutter i ovnen så det bliver lidt sprødt. jeg lægger agurk og tomat eller lignende grøntsager. dels for at få noget mæthedsfornemmelse med få carbs, men også for at få lidt smag og sprøghed. jeg lægger desuden en form for kød i som kan være alti lige fra kyllingfiletter, hakkebøffer det bliver skåret til eller noget anden. som oksen siger kan man jo bruge resterne fra aftenen før. men jeg plejer nu bare at lave ekstra så jeg ved der er til om morgenen.

af tips kan jeg da sige at frisk basilikum er superlækkert og det kan virieres i uendelighed med æg, rejer eller hvad man nu har af preferencer. grøntsager ligeledes. ost er også en ganske god ting at lægge i, specielt sammen med kalkun og bacon!

jeg har lige for en time spist følgende:

150g baguette. 150g oksekød(5%). 100g agurk. 1 stk tomat = 600kcal (47prot, 81kul, 10fedt)

til cut:

kan man bare lave en salat og igen bruge noget kød som man gerne vil have i for at få noget protein.

så kan man få et mættende måltid fra 200kcal og opefter alt afhæning hvor meget kød der er i og hvilke grøntsager der er valgt.

jeg har ikke noget specielle forslag til bulking da man jo bare kan smide noget olie i salaten samt bacon eller nødder. til baguetten plejer jeg at købe en durum burgerbolle. skærer bollen over og hælde noget olie på halvdelene samt noget timian eller andet krydderi og så ind i ovnen et par minutter. da man så lige har fået 15-30g olie er den et glimrende valg til bulk der samtidig smager suger godt! - hvis det ikke smager godt er det dine gastonomiske evner der er problemet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Bulk:

Masser af ris og majskerner til at bosste dit kulh. indtag.. smid så noget mager kød i, evt tun eller kyllingbryst :wub: .. For lige at gi lidt smag smider jeg lidt feta i og ca 5g rosiner.. Delicious! :smile:

Cut:

Her plejer jeg at spise en masse salat/grøntsager med, igen tun eller kyllingebryst. Tilsætter igen feta, solsikkefrø, æg, olivenolie og evt. lidt mandler eller lign. nødder..

Det er stort set det jeg plejer at lave.. Dejlig nemt og smager sq fint..

Link to comment
Share on other sites

hejsa

Ja jeg er jo næsten altid på cutt... :blush:

så jeg plejer at spise;

salat med magert kød og evt. nogle mandler eller lidt feta ost

ellers har jeg gårdagens aftensmad med jeg lige kan vareme i mikro ovnen, så tager jeg bare en lille portion med og så en sålfuld salat....

I morgen skal jeg fx. have chilli con carne med :4mewantfood:

ellers kan det være et stykke knækbrød (mange fibre) med pålæg (kød eller fisk)

miss female

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg lever efter metabolic typement... Så jeg er næsten blevet konstant cuttet, jeg går efter det sidste af mit underhudsfedt denne gang :4thumbup: .

Ellers laver jeg ED min power blanding... 1200 g oksefars + 1000 g grøntsager og bare ned i skuffen med lortet hen over hele dagen. Har mange kombinationer med forskellige grøntsager og kød...

*Mums* Vil til at æde efter min hårde spinning time´.

Link to comment
Share on other sites

til baguetten plejer jeg at købe en durum burgerbolle. skærer bollen over og hælde noget olie på halvdelene samt noget timian eller andet krydderi og så ind i ovnen et par minutter. da man så lige har fået 15-30g olie er den et glimrende valg til bulk der samtidig smager suger godt! - hvis det ikke smager godt er det dine gastonomiske evner der er problemet :tongue:

Jeg tror gerne på at det smager mega godt, men jeg kunne forrestille mig en endnu bedre smag hvis man smurgte lidt hvidløg på? Bare et lille foreslag :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror gerne på at det smager mega godt, men jeg kunne forrestille mig en endnu bedre smag hvis man smurgte lidt hvidløg på? Bare et lille foreslag :4thumbup:

nu er der jo ingen grundt til at jeg nævner 1000 forskellige kombinationsmuligheder... danskere er kendt for at kunne tænke selvstændigt, men der er selvfølgelig nogle der falder uden for :wink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ofte "rugbrødspizzaer":

8-10 stk

8-10 stk rugbrød

1 dåse flåede tomater (kan evt. spices op efter behov, som en almindelig pizzasovs - men skal det være hurtigt er det bare flåede tomater og så kryderes der til slut)

1-2 dåser tun/kyllingfileter/kalkun/oksekød whatever;-)

Evt. mager revet ost

KRYDDERIER: hvidløgspulver/frisk, peber, chili, oregano etc. - kun fantasien sætter grænser.

Så ind i ovnen og bage bage på 200 grader til de ser færdige ud.

Voila, sprøde "pizzaer" med god og nærende bund!

TIP(S) OF THE DAY:

Med i madpakken tages agurkeskiver/tomatskiver/salat etc. som lige lægges ovenpå før man spiser maden.

Man kan med fordel bruge rugbrød som ikke er helt frisk - efter en tur i ovnen kan man ikke smage forskel :smile:

Pizzaerne bliver ikke dårligere af at blive frosset - dog kan de med fordel få en tur på brødristeren herefter. (Laves de til nedfysning + rister skal de have lidt kortere tid i ovnen)...

:4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ofte "rugbrødspizzaer":

8-10 stk

8-10 stk rugbrød

1 dåse flåede tomater (kan evt. spices op efter behov, som en almindelig pizzasovs - men skal det være hurtigt er det bare flåede tomater og så kryderes der til slut)

1-2 dåser tun/kyllingfileter/kalkun/oksekød whatever;-)

Evt. mager revet ost

KRYDDERIER: hvidløgspulver/frisk, peber, chili, oregano etc. - kun fantasien sætter grænser.

Så ind i ovnen og bage bage på 200 grader til de ser færdige ud.

Voila, sprøde "pizzaer" med god og nærende bund!

TIP(S) OF THE DAY:

Med i madpakken tages agurkeskiver/tomatskiver/salat etc. som lige lægges ovenpå før man spiser maden.

Man kan med fordel bruge rugbrød som ikke er helt frisk - efter en tur i ovnen kan man ikke smage forskel :smile:

Pizzaerne bliver ikke dårligere af at blive frosset - dog kan de med fordel få en tur på brødristeren herefter. (Laves de til nedfysning + rister skal de have lidt kortere tid i ovnen)...

:4mewantfood:

Slet ikke nogen dårlig ide. Prøver det lige prompte!

Link to comment
Share on other sites

Slet ikke nogen dårlig ide. Prøver det lige prompte!

Jeg synes også selv at jeg var ret god da jeg fik ideen :tongue:

Var træt af at pizzabunden altid skal være baseret på hvidt brød uden den store næringsværdi så prøvede dette med succes.

Der er selvfølgelig utallige variationsmuligheder - nøjagtigt som tilfældet er når man laver traditionel pizza :4mewantfood:

Man kan desuden variere hvor stor en del af k/p/f man ønsker:

- tykkelsen af brødet

- mængden af kød - herunder også hvilket kød man benytter

- evt. tilføjelse af olie til tomatsovsen

- med eller uden ost

Håber der bliver succes! Husk bagepapir og afkøling på rist.

Link to comment
Share on other sites

nu er der jo ingen grundt til at jeg nævner 1000 forskellige kombinationsmuligheder... danskere er kendt for at kunne tænke selvstændigt, men der er selvfølgelig nogle der falder uden for :wink::tongue:

Du har så ret, jeg var bare i tvivl om hvor jeg skulle placere dig, så jeg ville lige nævne muligheden;)

Ej, spøg til side, og en god opskrift forresten! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også selv at jeg var ret god da jeg fik ideen :tongue:

Var træt af at pizzabunden altid skal være baseret på hvidt brød uden den store næringsværdi så prøvede dette med succes.

Der er selvfølgelig utallige variationsmuligheder - nøjagtigt som tilfældet er når man laver traditionel pizza :4mewantfood:

Man kan desuden variere hvor stor en del af k/p/f man ønsker:

- tykkelsen af brødet

- mængden af kød - herunder også hvilket kød man benytter

- evt. tilføjelse af olie til tomatsovsen

- med eller uden ost

Håber der bliver succes! Husk bagepapir og afkøling på rist.

Kan du give et prej om ca. hvor længe de skal have?

Link to comment
Share on other sites

Hænger dine rugbrøds-pizzaer også fast i papiret? Godt nok brugte jeg mellemlagspapir af mangel på bedre, men de hænger virkelig godt fast.

Brugte også mellemlægningspapir de første gange men det stopper man hurtigt med :wink: Brug det glatte bagepapir så er det problem løst!

De skal bare have til de er gyldne på toppen og sprøde i kanten - vil tro det er omkring et kvarters tid, men jeg er faktisk overhovedet ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share