Stiff-leg dødløft


kineser
 Share

Hvad synes du?  

26 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg havde en diskussion med en gut på fitnesscenteret, om stiff-leg mest rammer den nedre ryg eller baglåret.

Fyren har et stort kendskab indenfor området og jeg ville ikke normalt tvivle på det, han siger. Dog, i følge ExRx, så er målet for øvelsen Erector Spinae - nedre ryg, så jeg tror at han tager fejl.

Hvad tror/synes/ved I?

Edited by kineser
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en diskussion med en gut på fitnesscenteret, om stiff-leg mest rammer den nedre ryg eller baglåret.

Fyren har et stort kendskab indenfor området og jeg ville ikke normalt tvivle på det, han siger. Dog, i følge ExRx, så er målet for øvelsen Erector Spinae - baglåret, så jeg tror at han tager fejl.

Hvad tror/synes/ved I?

Kommer an på udførsel.

Erector spinae er ikke båglåret btw.

Erector = lænden / lower back

Biceps femoris, semimembranosus, semitendinosus = baglåret / hamstrings

Link to comment
Share on other sites

Kommer 112% an på hvordan du kører den..!!

Du kan køre øvelsen så den går klart mest i begge dele. Hvad der så er optimalt er en anden snak jo... :wink:

Jeg går ud fra, efter din tekst at vurdere, at han mente at den går mest i baglåret? Så er der en stor chance for at han ved noget om området. For langt de fleste vil det være klart at foretrække at køre øvelsen så baglåret (og glutes) blive prime movers.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på udførsel.

Erector spinae er ikke båglåret btw.

Jeg ved det godt. Har rettet det. Skrev det ved en fejl. Min undskyldning er Uniteds nederlag :devil:
Jeg går ud fra, efter din tekst at vurdere, at han mente at den går mest i baglåret? Så er der en stor chance for at han ved noget om området.
Han har 15+ års erfaring med BB, så det har han. Han rådede mig til at køre dødløft i powerrack, hvor man sætter de nederste stænger lige under knæhøjde og kører stangen dernedtil, hvis jeg vil træne ryg.

Det bliver jo til Rumænsk dødløft da? Skal jeg så alligevel vælge at køre rumænsk, i stedet for stiff-legged?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved det godt. Har rettet det. Skrev det ved en fejl. Min undskyldning er Uniteds nederlag :devil:
Så er du tilgivet
Han har 15+ års erfaring med BB, så det har han. Han rådede mig til at køre dødløft i powerrack, hvor man sætter de nederste stænger lige under knæhøjde og kører stangen dernedtil, hvis jeg vil træne ryg.
Ikke fordi han ikke nødvendigvis har ret - men 15 års erfaring er ikke garant for sandheden. Iøvrigt er det i så fald ikke dødløft, men rackpulls du laver i det tilfælde.
Det bliver jo til Rumænsk dødløft da? Skal jeg så alligevel vælge at køre rumænsk, i stedet for stiff-legged?
Hvad ser du som forskellen på rumænsk og SL?
Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi han ikke nødvendigvis har ret - men 15 års erfaring er ikke garant for sandheden. Iøvrigt er det i så fald ikke dødløft, men rackpulls du laver i det tilfælde.
Manden er ikke idiot. Han foreslog at køre det, hvis jeg ønskede at køre en dødløfts-øvelse, udelukkende for at træne min nedre ryg.
Hvad ser du som forskellen på rumænsk og SL?
Man har altid lige ryg i rumænsk og man kører ikke stangen hele vejen ned.

Man bøjer i ryggen i SL og kører stangen til gulvet.

Edited by kineser
Link to comment
Share on other sites

Siden stifflegged dødløft nu er bragt på banen, så vil jeg spørge om det er forsvarligt at køre den med buet ryg?
Man kan ikke undgå at bue den lidt, men man skal bestræbe sig på at have den så strakt som mulig. Man skal ikke tage "stiff-leg" bogstaveligt. Man må gerne bøje i knæene med det formål, at være i stand til at have en lige ryg, men man skal ikke strække benene ud mens man kører øvelsen.
Link to comment
Share on other sites

Han har 15+ års erfaring med BB, så det har han. Han rådede mig til at køre dødløft i powerrack, hvor man sætter de nederste stænger lige under knæhøjde og kører stangen dernedtil, hvis jeg vil træne ryg.

Det bliver jo til Rumænsk dødløft da? Skal jeg så alligevel vælge at køre rumænsk, i stedet for stiff-legged?

Mht den øverste øvelse. Hvis det er kørt som sædvanlig dødløft, så er det en ganske ok øvelse. Kaldet rackpulls (som nævnt), så du vil se mange køre den herinde. Og træner ganske rigtigt ryg., Men det har til gengæld absolut intet med rumænsk dødløft at gøre!! Rumænsk dødløft vil jeg kalde den "atletiske" form for dødløft med mere eller mindre fastlåste ben (man må jo hellere formulere sig så det dækker. hehe), idet at du her får optrænet en stor smidighed og stor styrke de rigtige steder på en gang! Stivbenet dødløft som du anbefaler det, fjerner alt stresset fra baglår/glutes og smider det over på nedre ryg. Nogle kan klare det, men langt de fleste bliver stiv og usmidig i nedre tyg, uden at de får optrænet en ønsket styrke og smidighed i hverken haser eller baller. Så skal man "bruge" det til noget, så rumænsk dødløft til hver en tid, efter min mening... :smile:

Og ps. Jeg kender bodybuildere med mange år i gamet, der lukker noget forbavsende sludder ud.. Men de har stadig haft succes. Nok pga tro på sigselv, gode nok gener og hårdt arbejde. Men de bliver altså ikke de fødte trænere af den grund. Så hellere tjekke en ekstra gang..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke haft problemer med det indtil videre.

Grunden til at jeg er vild med øvelsen er at, da jeg startede, kunne jeg reppe det med 40kg.

I dag reppede jeg 92½ og er godt på vej mod 100.

Det er sikkert ikke imponerende, men jeg elsker det pump, jeg får ved at køre øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Manden er ikke idiot. Han foreslog at køre det, hvis jeg ønskede at køre en dødløfts-øvelse, udelukkende for at træne min nedre ryg.Man har altid lige ryg i rumænsk og man kører ikke stangen hele vejen ned.

Man bøjer i ryggen i SL og kører stangen til gulvet.

Og din forklaring tyder meget kraftigt på at du ikke helt har forstået rumænsk dødløft!!

Det er ret lige meget hvor langt stangen kommer ned. Det er ene og alene din smidighed der bestemmer det! Og man bøjer faktisk benene en hel del i rumænsk dødløft. men fokuspunkterne er at holde knæ og skinneben i ro, og så lade stangen komme nedad, ved at du presser hofterne bagud (lidt som et '4' set fra siden af). Du skal hele tiden have et ret kraftigt svaj i hele ryggen og skuldfene skal være trukket tilbage. Man skal mere fokusere på at kunne presse røven så meget bagud som muligt, end på at få stangen så langt ned som muligt. Og når så man ikke kan komme længere (med 100% låst ryg og skuldre), vender man bevægelsen ved at "pinche" dine balder meget hårdt sammen (skulle være en god måde at lære at aktivere haserne også)... Lidt at øve dig på! :smile: Men husk at det her og rackpulls er to vidt forskellige øvelser med ret forskellige formål!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som noget, jeg skal prøve, men jeg føler at det vil gå 90% i haserne og gluteus, mens jeg gerne vil opbygge stor styrke i min nedre ryg, fordi det har været klart min svageste "store" muskel, da jeg startede med at træne.

Check lige den her video:

Bliver det kørt korrekt?

Jeg tror du har ret med det, at jeg har misforstået rumænsk DL, måske blandet det sammen med Straight Leg Straight Back Deadlift?

Edited by kineser
Link to comment
Share on other sites

du har ret i at prime movers vil være haser og glutes (altså dem der dynamisk accelerer vægten), men din nedre ryg vil skam også komme på hårdt arbejde. Og da man hurtigere (og jeg vil mener sikrere for langt de fleste) kan komme op i belastning med rumænsk dødløft end med stivbenet dødløft med krum ryg, så vil du også hurtigere få en noget stærkere ryg - og en ryg som har lært at spænde op under en belastning! For det er heller ikke noget der kommer af sigselv. Og det er oftest lændens opgave jo :smile: Hvad vil du helt præcis gerne have en stærkere lænd for? Hvis det er for stenløft eller lign, jo så burde du nok inkludere noget arbejde med buet ryg. Men hivs det er "almindelig" styrke og sundhed, burde det andet være mere end rigeligt! Evt suppleret med lidt superman extensions eller hyperextensions..

Mht formen, så prøver jeg lige at se om jeg kan finde et godt videoklip. Det andet var ikke fuldstændigt henne i skoven, men man kunne se at han fokuserede på at komme så dybt som muligt, og glemte at spænde ordenligt op i røven. Plus at han kun lige skubbede røven lidt tilbage i starten af øvelsen og ellers bare lode stangen komme nedad, mens at røven forblev hvor den var.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

ham her kører stangen lidt langt væk fra benene, men ellers er den ikke helt tosset.. :smile:

Edit: Tjek evt også jesse marunde. Han mister godt nok opspændet en lille smule pga at han kører helt op i kg, men han har stadigvæk en ret ryg og du kan se at han har bevægelsen på plads, med at skyde hofterne tilbage og vende bevægelsen med haser/glutes.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som noget, jeg skal prøve, men jeg føler at det vil gå 90% i haserne og gluteus, mens jeg gerne vil opbygge stor styrke i min nedre ryg, fordi det har været klart min svageste "store" muskel, da jeg startede med at træne.

en sidste ting er så at mange tror at de har en svag nedre ryg, hvor de i virkeligheden har møgsvage haser og glutes, og derfor lader disse falde "ind under" kroppen ved belastning og lader den nedre ryg tage det meste af slæbet. Derfor føles denne svag.. Men hvis nu du fik trænet dine haser og glutes op til et rigtigt god styrkeniveau og smidighed, vil du få en helt anden måde at samle ting op på m.m. og vil føle dig klart stærkere! :cool:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Tak for forklaringen... Bevægelsen i videoen med ham Jesse var meget klar.

Det med at det er glutes og hams som er svage kan også være mit tilfælde.

Jeg er svag i hams-isolationsøvelser, kørte med omkring 20 i leg curls.

Det er også bunden af squat, jeg mest har problemer med. Det samme med benpres...

Jeg er generelt svag :blush: Nu, jeg har tænkt over det, tror jeg at jeg får fordel af at køre konventionel og rumænsk dødløft, fordi jeg har styrket min ryg en masse, kunne køre krumryggede stifflegs med 100 kg i går. For et par måneder siden var det 40kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share