Øget blodtryk efter træning


b_skaal
 Share

Recommended Posts

Kære kloge hoveder

Jeg kører som nogen ved slankehold for moderat overvægtige, det er et 4 måneders forløb og vi er nået 3/4 ca.

Normalt opfører mine kunders kroppe sig som man kunne forvente, det vil sige - de taber sig, deres kolesterol smutter lidt ned, deres blodtryk sænkes, de får øget ydeevne + styrke og de slipper af med søvnapnø mm. Men på dette hold er de to af herrerne, som mod forventning har oplevet en generel blodttryks-stigning efter de er begyndt at træne. Det er ikke stigning i forbindelse med træningen, men generelt. Begge er medicinerede mod for højt blodtryk.

Vi træner aldrig i "det røde felt" - de kører 2 x spinning om ugen med hvad jeg vil gætte på er 50- 75% intensitet og vi styrketræner 1 -2 x om ugen - eksempelvis dødløft med 30 kg, så det burde ikke tage livet af nogen.

Kan nogen hjælpe mig med, hvad jeg skal sige til dem? Foreløbig har jeg bedt dem kontakte deres læge, men vil jo også gern lære noget til en anden gang.

Bedste hilsner

Mette b_skaal Klyver

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige falder det gennemsnitlige blodtryk (meget modsat det aktuelle og det efter træning målte) ved en bedre træningstilstand, i dit tilfælde tyder noget på at "alt andet" ikke er lige - måske personerne har lavet andre ændringer i deres liv der har fået blodtrykket til at gå op. Som bekendt kan det være alt fra stress, rygning eller indtag af støre mængder salt i kosten der kan skylde det. Sagt på en anden måde er det tvivlsomt at det er selve træningen der medfører det højere tryk.

Interessant kunne det dog være at få personernes normale (hypertensive / behandlede) tryk, deres pulstryk (forskellen mellem systolsk og diastolsk tryk) og deres hvilepuls, og de aktuelle værdier.

Det er selvfølgelig også vigtig i vurderingen hvilken slags medicin de får mod deres høje blodtryk (ACE-hæmmer, beta blokkere, calcium antagonister, diuretika) idet nogle typer medicin virker med negativ inotrop effekt og andre ikke.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

bum bum, de er begge ikke rygere - den ene er holdt op for nogle måneder siden.

Salt indtag ved jeg ikke noget om - og med hensyn til medicin holder jeg så fast i at de skal kontakte deres læge.

Kan det være at de indtager for lidt væske? Den ene kan jeg ikke få til at drikke mere end ½ liter vand om dagen udover hvad der måtte være af væske i den øvrige kost.

Link to comment
Share on other sites

bum bum, de er begge ikke rygere - den ene er holdt op for nogle måneder siden.

Salt indtag ved jeg ikke noget om - og med hensyn til medicin holder jeg så fast i at de skal kontakte deres læge.

Kan det være at de indtager for lidt væske? Den ene kan jeg ikke få til at drikke mere end ½ liter vand om dagen udover hvad der måtte være af væske i den øvrige kost.

En anden mulighed kunne være fejlkilder iforhold til målemetoderne.

Hvordan måler i blodtrykket?

Grunden til at jeg nævner dette er at jeg lige har haft et tilfælde med en som havde en anderledes svedproduktion i håndfladerne således at målingen skulle være forstyret. Det var så på en cross trainer med plader på håndstængerne.

Jeg ved ikke om det er noget, men måske?!

Iøvrigt Sort:

kunne en bedring af pumpefunktionen være årsag til øget blodtryk?????? Måske sammenholdt med øget blodvolumen????

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg nævner dette er at jeg lige har haft et tilfælde med en som havde en anderledes svedproduktion i håndfladerne således at målingen skulle være forstyret. Det var så på en cross trainer med plader på håndstængerne.

Hmm, måler pladerne på div. træningsmaskiner som regel ikke pulsen? Har ikke set nogen der kan måle blodtrykket..

Link to comment
Share on other sites

Kære kloge hoveder

Jeg kører som nogen ved slankehold for moderat overvægtige, det er et 4 måneders forløb og vi er nået 3/4 ca.

Normalt opfører mine kunders kroppe sig som man kunne forvente, det vil sige - de taber sig, deres kolesterol smutter lidt ned, deres blodtryk sænkes, de får øget ydeevne + styrke og de slipper af med søvnapnø mm. Men på dette hold er de to af herrerne, som mod forventning har oplevet en generel blodttryks-stigning efter de er begyndt at træne. Det er ikke stigning i forbindelse med træningen, men generelt. Begge er medicinerede mod for højt blodtryk.

Vi træner aldrig i "det røde felt" - de kører 2 x spinning om ugen med hvad jeg vil gætte på er 50- 75% intensitet og vi styrketræner 1 -2 x om ugen - eksempelvis dødløft med 30 kg, så det burde ikke tage livet af nogen.

Kan nogen hjælpe mig med, hvad jeg skal sige til dem? Foreløbig har jeg bedt dem kontakte deres læge, men vil jo også gern lære noget til en anden gang.

Bedste hilsner

Mette b_skaal Klyver

Bare et spørgsmål og ikke for at kapre tråden-kan søvnapnø skyldes overvægt ?

Link to comment
Share on other sites

bum bum, de er begge ikke rygere - den ene er holdt op for nogle måneder siden.

Salt indtag ved jeg ikke noget om - og med hensyn til medicin holder jeg så fast i at de skal kontakte deres læge.

Kan det være at de indtager for lidt væske? Den ene kan jeg ikke få til at drikke mere end ½ liter vand om dagen udover hvad der måtte være af væske i den øvrige kost.

Nu er det jo nok heller ikke det rette sted og den rette måde at forsøge at løse et hypertensions problem herinde, det var mere du skrev du var interesseret i hvorfor deres blodtryk steg, og hvis man skal diskutere og vurdere det, kræver det som minimum sådanne oplysninger. Dvs hvad deres tidligere tryk var, hvad det er nu, om de har ændret deres kostvaner el. lign, ikke som baggrund i et behandlingsforslag, men som baggrund i hvis man skulle forsøge at forstå ændringerne. Hvis de selv er interesseret i det, er det jo bare at spørge dem om hvilken medicin de pt. får, du skrev de i forvejen var medicinerede.

Typisk får man ikke forhøjet blodtryk af at indtage hverken for meget eller for lidt væske, væskebalancen er nøje reguleret i kroppen. Hvis væskebalancen alligevel skal spille ind på blodtrykket er det ofte i forbindelse med salt (natrium) indtaget, natrium er helt suværent den vigtigste elektrolyt i bestemmelsen af kroppens væskebalance. Det er derfor at lige præcis bordsalt er med til at øge blodtrykket hos mange i DK. Kort sagt vil en øget saltretention øge kroppens væskevolume, blodvolumet inkluderet, hvilket alt andet lige giver et større blodtryk.

En anden mulighed kunne være fejlkilder iforhold til målemetoderne.

Hvordan måler i blodtrykket?

Grunden til at jeg nævner dette er at jeg lige har haft et tilfælde med en som havde en anderledes svedproduktion i håndfladerne således at målingen skulle være forstyret. Det var så på en cross trainer med plader på håndstængerne.

Jeg ved ikke om det er noget, men måske?!

Iøvrigt Sort:

kunne en bedring af pumpefunktionen være årsag til øget blodtryk?????? Måske sammenholdt med øget blodvolumen????

Hilsen Gribben :smile:

Jeg forholder mig ikke så meget til det aktuelt målte blodtryk som i den angivne ændring i blodtrykket. Hvis personerne i forvejen er medicinerede i forbindelse med en behandlingsplan mod hypertension, burde der ikke være nogen grund til at den påbegyndte træning skulle få dem til at måle anderledes (højere). Med hensyn til målemetoder er den eneste non-invasive, kliniske rigtige en blodtryksmåler der måler trykket i a. brachialis på overarmen. I forbindelse med let adipøse mennesker det for øvrigt vigtigt i den forbindelse at sørge for at cuffen er ekstra bred, men det er selvfølgelig tilfældet når personerne er i en aktuel behandling hos egen læge.

Når lettere overvægtige mennesker påbegynder regelmæssig træning vil specielt deres venstre hjerte vokse, meget ligesom hjertesyge folk, dog er mønstret ikke helt det samme som man ser ved fx iskæmi-ramte hjerter (bl.a. den måde compliance ændrer sig på). Hvad der til gengæld er mere vigtigt er at den vagale tonus hos langt de fleste vil stige, og at den beta-adrenerge følsomhed samtidig vil falde. Dette vil hos de fleste give et lavere blodtryk på trods af den større hjertemasse der først rekrutteres ved fysiske udfoldelser. Samtidig vil hjertet i hvile operere længere oppe af længde-spændingskurven hvilket også er positivt. Samtidig med den øgede vagale tonus generelt sænker blodtrykket, vil det også mindske risikoen for at gå i ventrikelflimmer ved fx myokardieinfarkter. Hjertet bliver også bedre til at optage ilt (øget flow i koronarkarrene og bedre perfusionsforhold).

For ikke at nævne de langvarige positive ændringer ved træning, en højere HDL/total kolesterol ratio, øget insulin følsomhed, og generelt lavere lipidindhold i blodet, hvilket sekundært begrænser udviklingen af åreforkalkning der typisk er det kritiske problem hos moderat til stærkt overvægtige.

Med hensyn til væskebalance burde det umiddelbart kun være en ændring i kosten der ville kunne producere et kronisk ændret tryk.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share