Vil gerne starte på proteinpulver


Eskimo
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg vil gerne starte på noget protein-pulver.

Mit mål har været siden sommeren at tabe fedt for at blive mere markeret og helst beholde min muskelmasse. Jeg tror dog at jeg har grebet det hele lidt forkert an, i form af utålmodighed og så derved at gå drastisk ned i kcal-indtag (2000kcal/dagligt) :blush: - som jeg føler nu er jeg simpelthen gået død i at veje mad og alt det der, desuden har ligner det at jeg har mistet lidt masse! Jeg vil gerne starte på en 'frisk'.

Jeg ved ikke helt hvor jeg skulle starte mit indlæg henne, men jeg starter med protein-pulveret. Kan jeg bare starte med den billigste og se hvordan den falder i min smag? - den billigste jeg har fundet har ca 80g p, 6g k og 5g f / pr 100g pulver (det er vel fint nok?).

Jeg er 195cm høj, mand, vejer 89kg og mener selv at jeg har en fhv fornuftig 'lav' fedt% (omkring 10%) - tjek evt billedet til venstre, der vejede jeg 92kg.

Pt. arbejder jeg som fuldtid i en sko-butik, så jeg vil mene at jeg står/går ca 8timer dagligt. Ellers får jeg normalt 8timers søvn og sidder vel også ned omkring 8timer dagligt. Hvis man indtaster disse stats i mol-beregneren har jeg et dagligt energi-forbrug på 3371kcal/dagligt. - det skal lige siges at jeg træner 2split 3-4gange om ugen og prøver at få løbet mindst 2 gange om ugen af 20-30min.

Men hvad så nu? Kan I evt hjælpe mig eller komme med råd og vejl. til hvad I synes jeg skal nu, eller hvad I ville gøre hvis I var i mit sted? Evt. om jeg skal køre en bulke-periode (hvor længe?) eller om jeg skal cutte videre (hvor mange kcal?)?

Umiddelbart hælder jeg lidt til at bulke i en kort periode. Jeg er lidt bange for at min krop er kommet i den der 'hungernøds-fase' hvor mit stofskifte er faldet. - jeg ved ikke helt SÅ meget om dette, men jeg er forvirret og beder om hjælp :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt hvor jeg skulle starte mit indlæg henne, men jeg starter med protein-pulveret. Kan jeg bare starte med den billigste og se hvordan den falder i min smag? - den billigste jeg har fundet har ca 80g p, 6g k og 5g f / pr 100g pulver (det er vel fint nok?).
Sådan ville jeg gøre - hvis jeg mente det var nødvendigt med pulver.
Men hvad så nu? Kan I evt hjælpe mig eller komme med råd og vejl. til hvad I synes jeg skal nu, eller hvad I ville gøre hvis I var i mit sted? Evt. om jeg skal køre en bulke-periode (hvor længe?) eller om jeg skal cutte videre (hvor mange kcal?)?

Umiddelbart hælder jeg lidt til at bulke i en kort periode. Jeg er lidt bange for at min krop er kommet i den der 'hungernøds-fase' hvor mit stofskifte er faldet. - jeg ved ikke helt SÅ meget om dette, men jeg er forvirret og beder om hjælp :cry:

Dit stofskifte er faldet fordi du har tabt dig - færdig bum slut :wink:

Hvor længe du vil bulke er helt op til dig, sæt en top for fedtprocenten og gå i krig.

Med den fedtprocent du ser ud til at have på billedet, så ville jeg gå på bulk nu - kontrolleret naturligvis, så du ikke bare æder dig fed på 2 mdr.

Igen proteinpulver er fint til at få nemme og gode proteiner lige efter træning eller til andre måltider der halter på proteinfronten, men lær at spise nok først inden du losser en masse penge efter pulver. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kcal skal jeg mon starte med at indtage? - har ingen erfaringer, så kunne godt bruge lidt hjælp.

Hvis jeg skal teste om det går den rigtige vej med bulk, hvor ofte skal jeg så veje mig - ét kontroltjek hver mandag fx? og hvor meget skal jeg forvente at tage på i vægt om ugen/måneden - hvis det skal være fornuftigt?

(et af de steder jeg faldt igennem før med at cutte var at jeg vejede mig hver morgen og blev overfokuseret på vægten :unhappy: )

Link to comment
Share on other sites

Et godt sted at starte er... tæl hvor meget du losser i skuffen nu :w00t:

Smid 500kcal oveni og se om der sker noget på vægten. Står den stille efter nogle uger / en måned, så 500kcal mere. osv osv.

Jeg mener helt bestemt at du har de bedste muligheder med så meget info som muligt, dvs vejer du dig hver dag og taster tallene ind i et regneark kan du både se hvor meget vægten generelt svinger fra dag til dag, du kan se dage der skiller sig meget ud og du kan let se hvad tendensen er. Jo sjældenere du vejer dig, jo mere vil den enkelte dags variation spille ind på din fortolkning af resultatet.

At du blev overfokuseret på vægten da du vejede dig hver dag er selvfølgelig ikke godt, men jeg ved ikke om det er noget jeg kan hjælpe meget med. Den daglige vejning skal jo netop ikke være nogen event, du står op, går på tønden, vejer dig, skriver resultatet ind og så færdig. Så kan du en gang om ugen kigge på hvordan det går.

Du ved (eller burde vide) at vægten svinger så meget fra dag til dag at du på ingen måde kan forvente et vægttab hver eneste dag, og derfor burde der ikke være noget pres på. Vejer du dig kun hver eller hver anden uge bliver det netop en event, hvor der bare skal være et vægttab fra sidst, ellers har hele ugen været en fiasko. Med et moderat vægttab (eller vægtøgning) på max 500g/uge i den ene eller anden retning er det meget sandsynligt at du ved en enkelt vejning om ugen kan støde ind i flere uger i træk, hvor du tilsyneladende ikke taber dig, blot fordi vægten lige den ene dag du vejer dig er højere end ellers.

Sådan ser jeg på det, men det kræver som sagt at man kan undgå at falde i den fælde, hvor der fokuseres for meget på vægtens daglige tal.

En anden god ting at supplere med at diverse kropsmål, arme, bryst, talje, hofte, skuldre, ben, læg osv. Hvis du primært øger muskelmassen vil taljemålet typisk være mere konstant end de andre.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt genkende det med at vægtvejningen blev en event - det var nok min tålmodighed som spillede ind.

Har stadig min lommeregner fra gymnasiet - måske man skulle indtaste vægten deri og lave en linæer regression en gang om ugen eller måneden og så hvordan vægten gik? (hvis jeg vejede mig hver dag).

Det med at måle div. muskelgrupper er heller ingen dårlig idé :smile: !

Ville en anden idé være at få målt sin fedt% nu, og så begynde på mit bulk og få målt min fedt% en gang om måneden?

- der hvor jeg får målt fedt% er hos en diætist, som er tilknyttet et andet motionscenter end det jeg træner i. Der bruges en Tanita BC 418 Klasse III fra http://www.frederiksbergvaegtfabrik.dk/person_vaegte.htm (går udfra det at dette link er ok, da det ikke er kosttilskud?). Kan jeg forvente at den er præcis nok eller kunne en anden idé være at få anskaffet en fedttang og så selv måle mit fedtlag?

Måske lige et dumt spørgsmål: får nogle mennesker lettere muskler end andre? - for egentlig synes jeg selv at jeg fhv gainer hurtigt i masse (før jeg begyndte at cutte) :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Fedtprocenten er noget mere stabil, så den er det ikke nødvendigt at måle så tit. En dyr/god måler i et fitnesscenter kan være præcis nok til at vurdere hvordan det går, men med mindre du får det gratis bliver det da lidt dyrt i længden at foretage målinger gør det ikke?

Måske lige et dumt spørgsmål: får nogle mennesker lettere muskler end andre? - for egentlig synes jeg selv at jeg fhv gainer hurtigt i masse (før jeg begyndte at cutte) :innocent:

hvad tror du selv? :wink: At alle mennesker i hele verden ville gaine muskelmasse præcis lige hurtigt, hvis de blev sat på samme kost og program (eller det optimale program for dem hvad det så end måtte være)?

Link to comment
Share on other sites

Altså nej det koster 30kr pr måling, så bliver ikke ruineret af den grund.

Ja okay, dumt spørgsmål :blush:

Protein-indtag, er det noget som skal indtages over hele dagen? - mener at have læst et sted at det ikke er SÅ nødvendigt at indtage det mere eller mindre konstant hele dagen, men at man godt kan 'nøjes' med at indtage det af få/større mængder. Er det rigtigt eller?

Link to comment
Share on other sites

hvad tror du selv? :wink: At alle mennesker i hele verden ville gaine muskelmasse præcis lige hurtigt, hvis de blev sat på samme kost og program (eller det optimale program for dem hvad det så end måtte være)?

Okay, jeg forstod måske ikke lige din ironi første gang jeg læste ovenstående :blush:

- så jeg kan faktisk være en af de 'heldige' som gainer let? (håber på et mindre ironisk svar (læs: pædagogisk/seriøst), så jeg undgår total forvirring) :blush:

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg forstod måske ikke lige din ironi første gang jeg læste ovenstående :blush:

- så jeg kan faktisk være en af de 'heldige' som gainer let? (håber på et mindre ironisk svar (læs: pædagogisk/seriøst), så jeg undgår total forvirring) :blush:

Det eneste du skal forholde dig til at er hvor hurtigt du gainer, og om det er hurtigt eller langsomt i forhold til de fleste andre kan egentlig være ret ligegyldigt.

Ang protein, så vidt jeg ved kan kroppen godt klare at proteinindtaget ikke er specielt jævnt over dagen, men jeg vil bestemt ikke mene det er optimalt. Så hvis du kan få en passende mængde protein ved hvert måltid er det at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg mit protein-pulver... ..har smagt en shake af det og synes ikke at det er specielt mums, men heller ikke værst :4thumbup:

Fra på mandag af begynder jeg at tage mig sammen igen mht vejning af mad og kropsvægt - vil starte med 3500kcal/dagligt.

Hvis jeg skal kunne finde ud af om mit kcal-indtag er fint, hvor lang en periode skal jeg så teste? og hvor meget skal jeg forvente at stige i kropsvægt? - der er vidst et par delte meninger om dette, men vil gerne høre jeres forslag, tak.

På forhånd tak. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share