Accelaration


Mike Toreno
 Share

Recommended Posts

Min acceralation er blevet meget dårlig.

Før i tiden var det intet problem for mig at eksplodere til min topfart, næsten med det samme, men nu skal jeg "varme" op.

Jeg overløber de fleste, f.eks. i løbedueller over 30+ meter... Selv hvis de får et forspring på ~5 meter når vi indleder løbet.

Hvordan kan jeg træne det op? Den eneste løbetræning, jeg har lavet, ud over til fodbold, har været langdistanceløb.

Så, jeg er rimeligt på bar bund med det her. Findes der noget ud over intervaltræning?

Link to comment
Share on other sites

Ville foreslå dig at når du løber en længere distance hvor du ikke er til fodboldtræning, at du så laver nogle små sprints under selve løbet.

Hvor du simpelthen accelerer til din topfart så hurtigt som muligt. En af mine venner gjorde det i nogle uger og han fik øget sin acceleration utroligt meget :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ville foreslå dig at når du løber en længere distance hvor du ikke er til fodboldtræning, at du så laver nogle små sprints under selve løbet.

Hvor du simpelthen accelerer til din topfart så hurtigt som muligt. En af mine venner gjorde det i nogle uger og han fik øget sin acceleration utroligt meget :superman:

Acceleration og topfart er et resultat af muskelstyrke i relation til den aktuelle kropsvægt - samt en smule teknik.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Acceleration og topfart er et resultat af muskelstyrke i relation til den aktuelle kropsvægt - samt en smule teknik.

Nogle ville sige en del teknik...., men det er en anden sag!!

Tænk trænings specifisitet.... Du bliver god til det, du træner!! Og langdistance løb er lige over i den anden grøft... her træner du typisk dine type 1 fibre, og det er altså ikke de hurtige fibre..., så skær ned i langdistancetræning, og fokuser på nogle kortere ruter interval eller fart leg...

Specificiteten ligger i, at det skal ligne det, du laver på fodboldbanen mest muligt...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Tak, det var også noget lignende, jeg tænkte.

Før i tiden, var det nemlig sådan at jeg både var hurtig og havde udholdenhed til rent faktisk at LØBE en halvmaraton.

Nu er min udholdenhed blevet mere begrænset, men det, som faldt mest, har været min hurtighed. Jeg kunne løbe 100 meter på rundt 11½ sek.

Tør ikke tænke på, hvad det ligger på nu.

Noget jeg har tænkt over, er at løbe op og ned ad bakker... Er det noget, jeg vil kunne få noget som helst ud af?

Edited by Mike Toreno
Link to comment
Share on other sites

Tænk trænings specifisitet.... Du bliver god til det, du træner!! Og langdistance løb er lige over i den anden grøft... her træner du typisk dine type 1 fibre, og det er altså ikke de hurtige fibre..., så skær ned i langdistancetræning, og fokuser på nogle kortere ruter interval eller fart leg...

Du får ikke hurtige muskelfibre af at lave kort sprint men ved at løfte tunge vægte.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke hurtige muskelfibre af at lave kort sprint men ved at løfte tunge vægte.

Det er faktisk ikke umuligt..., men ja treasure har ret!! Vægtene er vejen frem, hvis du vil være meget hurtigere..., men det er ikke umuligt at blive hurtigere uden...

Hvad har ændret sig siden dine hurtige dage!?

Link to comment
Share on other sites

Kondition og ca. 10 cm i højden

Konditionen har intet eller meget lidt at sige her!! I spurter arbejder du udelukkende anaerobt, så det er disse energi systeme, du skal arbejde med!! Det er nok snarere din relative styrke i bentøjet, der har ændret sig... og det betyder, at du skal have gang i vægtene...

Men inden jeg skal komme med et konkluderende svar... bør du nok skrive en alder.. og om du har en vurdering af, om du er færdig med at vokse...!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share