Vitaminer og mineraler (for meget? / for lidt?)


ONEbyONE
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg tænkte at høre kosteksperten herinde på MoL ang. min diæt, hvorvidt jeg får for meget, eller for lidt, af visse vitaminer? Jeg har selv fundet visse anbefaliner og har fundet frem til, hvor meget jeg får af de divserse vitaminer og mineraler i min diæt. Det eneste jeg ikke kan forholde mig til er hvor væsentlige afvigelserne er. Så forhåbenlig kan en venlig sjæl herinde gøre det :wink:

Dette er pr. dag

A-vitamin: 1130 (RE?) anbefalet: 900 RE

Retinol: 270 mikrogram

B-caroten: 10263 mikrogram

D-vitamin: 7 mikrogram anbefalet: 5 mikrogram

D3 cholecalciferol: 4 mikrogram

D2 ergocalciferol: 0 mikrogram

25-hydroxycholecalciferol: 0 mikrogram

E-vitamin: 8 (aTE?) anbefalet: 10 aTE

alfa-tokoferol: 6 miligram

K-vitamin: 35 mikrogram

B1-vitamin: 2 miligram

B2-vitamin: 4 miligram anbefalet: 2 miligram

Niacin: 32 miligram

tryptofans bidrag: 25 mg

B6-vitamin: 4 mg

Pantothensyre: 12 mg

Biotin: 85 mikrogram

Folat: 643 mikrogram

B12-vitamin: 17 mikrogram

C-vitamin: 475 mg anbefalet: 60 mg

L-ascorbinsyre: 408 mg

L-dehydroascorbainsyre: 47 mg

Natrium: 3234 mg

Kalium: 7156 mg

Calcium: 2230 mg anbefalet: 800 mg

Magnesium: 760 mg

Phosphor: 2937 mg

Jern: 18 mg anbefalet: 10 mg

Kobber: 2 mg

Zink: 22 mg anbefalet: 9 mg

Jod: 355 mikrogram

Mangan: 9 mg

Chrom; 43 mikrogram

Selen: 96 mikrogram

Nikkel: 177 mikrogram

Jeg har brugt DkFoodComp (excel fil)

Kildekritik: Det eneste jeg kan forholde mig til er sådan set det faktum, at jeg ikke spiser andet kød en fisk, hvormed jeg ville tro, at mit indtag af jern pr. dag ville være meget lavt, men der er så åbenbart meget jern i fisk?

Jeg har kørt med denne diæt de sidste 3 måneder og i forhold til hvad jeg har kunnet finde af anbefalinger, så skræmmer mit indtag af C-vitamin og Calcium mig lidt.

Er det alt for meget jeg får?

Hvad kan konsekvenserne af dette indtag, samt muligvis andre være?

Er der noget jeg skal lave om på?

I tilfælde af den er helt galt og man vil se hele diæten er man velkommen, så længe det naturligvis er relevant, da jeg har ret travlt for tiden. :tongue:

Som sagt håber jeg der er en venlig sjæl der vil forholde sig til mine data.

:smile:

Kilde: http://hjem.get2net.dk/BCM/Traning/kost.htm

Mvh. OBO.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolut intet forstand på det :tongue: Men jeg tror ikke, at det er nødvendigt at indtage alle de der vitamin og mineral tilskud??

Jeg spiser ingen tilskud (med undtagelse af de vitaminpiller min mor tvangsfodrede mig med da jeg var mindre :tongue: ) Og jeg lever da endnu... :smile:

Edited by P.E.D.
Link to comment
Share on other sites

Tja jeg aner heller ikke det store omkring vitaminer.

Jeg kan bare ikke forstå at du i givet fald vil planlægge din kost efter diverse anbefalinger i den retning. Mange af anbefalingerne er minimums anbefalinger og du kan højst bruge dem til at finde ud af om du mangler visse mineraler/vitaminer. Ingen ved med sikkerhed hvad den optimale indtagelse er. Du bliver faktisk også nødt til at se på i hvilken sammenhæng du indtager din mad for virkelig at kunne sige hvor mange/meget vitaminer/mineraler du optager.

Derudover indeholder fødevarer mange andre nødvendige ting end lige vitaminer. De vitaminer de indeholder indtager og optager du også på en hel anden måde end ved piller/tilskud. Min bedste overbevisning er at det er ret formålsløst at planlægge sin diæt på denne måde, hvis formålet er at leve så sundt som muligt. Der er vel kun en ting man kan gøre i den henseende og det er at spise varieret - både for at sikre at man får alt det man skal have og for at sikre at man ikke får for meget af enkelte elementer.

Umiddelbart så er der altså intet som helst galt i at du får omkring et halvt gram C-vitamin, da 60 mg som nævnt er et minimum. Derudover er C-vitamin vandopløseligt og du skal op på helt andre doser for at det er sundhedsskadeligt. Tværtimod tyder det vel bare på at du indtager meget frugt og grønt hvilket jo er en udemærket ting.

Der er vel heller ikke noget galt med dit calcium-indtag. Det eneste det måske tyder på er at din diæt ikke er så varieret (mange mælkeprodukter)?

Jern findes ikke kun i kød- både grønsager og korn mm indeholder jern.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk mest bare en form for lettelse jeg havde brug for, hvilket jeg nu har fået.

Jeg var ikke klar over, at det med kost faktisk var så kompliceret igen.

Ja du har ret, jeg drikker godt 2 L mælk og dagen og 1 L Æblejuice. Det er også det eneste jeg drikker og engang imellem et glas vand om natten.

Så kort og godt mange tak for jeres svar.

:blush:

Mvh. OBO.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share