Bænkpres teknik!


Yetti
 Share

Recommended Posts

Hej Molboer!

Nu har jeg læst flere stedet (Pavel og Jagd som eksempler), at man skal trække hovedet af humerus (overams knoglen) aktivt ind i leddet, inden man bænkpresser, da det skulle give et mere stabilt led og derfor en bedre/mere sikker bænkpres teknik, men jeg er stadig lidt usikker på, om jeg er ude i den rigtige metode...

Så hvis der er nogen, der kommer forbi et godt klip er et dårligt og godt bænkpres.... må I gerne poste...!

Yet

Link to comment
Share on other sites

Dårlig animationen, da manden lader til at sænke stangen til sin hals. Som artiklen siger bør den sænkes til det højeste punkt på brystet. Ellers en god artikel, dog lidt sjovt at overskriften er "Bæmkpres".

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok en dårlig animation! :crazy:

Prøv i stedet at gå ind i Luciferases logbog, hvor der ligger et par videoer. Hans teknik er ganske god, og giver et godt indblik i, hvordan man bør ligge på en bænk. Ellers er der en række artikler inde på t-nation af Dave Tate og Mike Robertson, som beskriver bænkpres teknik i nemt forståelige vendinger.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende klip :bigsmile:

Ok... jeg har læst de fine artikler af både tate og robertson..., men jeg har ikke et visuelt billed af, hvorledes det ser ud, og det er primært det, jeg søger...

Videoen er fin, men hvis man ikke vil spænde så kraftigt op i ryggen... er der så noget brugbart alternativ...!?

Link to comment
Share on other sites

Ok... jeg har læst de fine artikler af både tate og robertson..., men jeg har ikke et visuelt billed af, hvorledes det ser ud, og det er primært det, jeg søger...

Videoen er fin, men hvis man ikke vil spænde så kraftigt op i ryggen... er der så noget brugbart alternativ...!?

Hvorfor vil du ikke spænde op i ryggen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan få et "drastisk svaj" med det samme, så er jeg mere end imponeret :wink: En smule bue burde være ok :smile:

Mht. at fixere humerus i skulderen, så forsøg at samle dine skulderblade under dig, når du ligger på bænken, og træk bagskuldrene ind under dig.

IRL ser det sikkert ikke så drastisk ud, men det føles det helt sikkert.... Men hvad skal dette svaj gøre, andet end give mig en bedre angrebsvinkel på Pectoralis-musklerne?

Jeg har ikke de store ambitioner i forhold til PR og så videre...

TAk Moos... Det er lige netop den beskrivelse, jeg forsøger at udføre, men nu dumbbell presser jeg for det meste... Og her er det stort set umuligt..., men det er selvfølgelig også en open chain øvelse..., så det fjerne selvfølgelig lidt af stresset på skulderen...

Hva siger I - er det ikke nødvendigt at have fokus på svaj og fixering af skulderen her!?

Link to comment
Share on other sites

IRL ser det sikkert ikke så drastisk ud, men det føles det helt sikkert.... Men hvad skal dette svaj gøre, andet end give mig en bedre angrebsvinkel på Pectoralis-musklerne?

Stabilitet, hvilket giver de arbejdende muskler den bedste forudsætning. Svaj i ryggen = brystet frem = skuldre mindre udsatte.

Teknikken kan bedst anvendes på bænkpres med stang da du har en stang at spænde op i mod - kontra de mere løse håndvægte. Men i mindre grad bør du nok andvende teknikken alligevel på dit brystpres med håndvægte.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Helt præcist - fordi jeg ikke er sikker på, jeg kan gøre det rigtigt - og min ryg er lidt sårbar i lændedelen... især i et så drastisk svaj!!

Det er ultra nemt. Fokuser på at kun røven og at området omkring den øvre ryg rører bænken. I øvrigt er der stort set ingen belastning på lænden når du ligger ned - så det afhænger selvfølgelig om du kan tåle at ligge i selve stillingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ultra nemt. Fokuser på at kun røven og at området omkring den øvre ryg rører bænken. I øvrigt er der stort set ingen belastning på lænden når du ligger ned - så det afhænger selvfølgelig om du kan tåle at ligge i selve stillingen.

Ok.... fint SAS - lige præcis det jeg efterspurgte længere oppe, da jeg syntes, ham nordmanden på videoen havde et drastisk svaj :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pandekagebænkpres er noget der virkeligt kan ødelægge skulderen....

Alternativet behøver bestemt ikke at være ekstremt opspænd for der er også mellemveje. Hvis du som nævnt ovenfor trækker skulderbladende sammen og holder brystet højt er du godt på vej. Det giver en langt mindre belastning af skulderledet.

Hvad er problemet med din lænd?

Link to comment
Share on other sites

Pandekagebænkpres er noget der virkeligt kan ødelægge skulderen....

Alternativet behøver bestemt ikke at være ekstremt opspænd for der er også mellemveje. Hvis du som nævnt ovenfor trækker skulderbladende sammen og holder brystet højt er du godt på vej. Det giver en langt mindre belastning af skulderledet.

Hvad er problemet med din lænd?

Jeg har egentlig en fin lænd, når jeg skal squat og dødløfte, men det store svaj + plus hofte positionen giver mig ikke smerte, men en summende fornemmelse i lænden, som ikke føles optimal..., derfor holder jeg mig fra det...

Personligt ville jeg skyde på afklemning af nerver... på et eller andet plan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share