Dehydrering og nyrefunktion


angel
 Share

Recommended Posts

Nu er der fleste som har prøvet en konkurrenceudtømning op til en fitness- og BB-konkurrence godt klar over at man i ugen til 2 efter i den grad skal trækkes med væskeretention .. hos nogle snakker vi nogle gange + 10% af kropsvægten i tilbageholdt væske!!

... nu da jeg har været igennem 2 x kraftig dehydrering med blot en uges mellemrum, så har mine nyrer stadigvæk her små 2 uger efter sidste dehydrering stadigvæk problemer med at komme igang :dry:

Rent faktisk er det først her til aften at jeg begynder at føle en lettere mobilisering af væske væk fra mine ekstremiteter, og ved af gammel erfaring at der nogle gange kan gå op til en måned før man er tilbage til normale tilstande :blink:

Er godt klar over at en den største andel af akut nyresvigt skyldes dehydrering ...

Nu snakker vi dog ikke akut nyresvigt men i den grad markant nedsat nyrefunktion grænsende til ikke mere end 5-600 mL urin per dag i en længere priode, hvoraf de første par dage var med protein i urinen (skummede i den grad), væskeophobning (specielt ansigt, torso og ydre ekstremiteter) og tydelig forhøjet blodtryk!!

... er der nogen som ligger inde med data eller artikler i relation til hvor lang tid efter en kraftig dehydrering nyrerne kan være påvirket? Hvornår vender man tilbage til normalen? Og kan man reelt have lavet en direkte skade på nyrevævet under dehydreringen så de ligefrem skal hele op før fuld funktion genvindes? (tænker her på det jeg oplevede med skummende urin??)

Samt hvor slemt kan man reelt skade sin nyre under en sådan dehydrering forløbende over 3 døgn... snakker vi, at man virkeligt kan komme så galt afsted at nyrerne lukker helt ned??

OBS

Vi snakker en dehydrering UDEN MEDICIN... dvs. først køres der store mængder væske indenbords i flere dage (8-8-10-10-12-15L) sammen med et lettere øget saltindtag, hvorefter både vand + salt droppes drastisk eller helt i 2-3 døgn!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share