Fullbody 3 gange ugentlig - Kritik ønkes


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey alle!

Jeg har læst følgende artikler samt lidt andre artikler af Chad.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1286261

Det er heriblandt det jeg har læst, som jeg har forsøgt at basere mit selvsammensat program på.

Jeg har vedhæftet excel-arket hvori det står. Jeg kunne godt copy/paste det her, men der er lidt udregninger og lign.

Programmet strækker sig over fire uger hvor jeg i den 5. uge osv vil fortsætte det, dog hvor jeg har større volumen end i uge 3.

Kom endelig med lidt kritik :)

Ved godt der er 1000 andre lignende topics, men ville gerne have lidt kritik på netop det her, da jeg selv har sammensat det helt selv og så evt høre hvad i synes til artiklen med at sørge for man hele tiden har større volumen end sit sidste træningspas, hvilket er det jeg har forsøgt at gøre med dette program.

Tusind tak.

tr_ning.xls

Edited by Insaniac
Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel, og interessant program. CW har som regel fat i noget af det rigtige (selvom han pusher det der "surge" kraftigt nok til min smag), og hans religiøse forhold til fullbody er måske også diskutabelt, men lad nu det ligge. (Jeg elsker selv fullbody - men det er altså ikke den eneste vej til rom).

Mht. idéen om, at volumen skal være større hver gang, er det vel ikke noget nyt - men meget rigtigt. Om man så gør det ved at beholde samme rep-sæt kombination og forøge vægten, eller om man switcher det hele op, er blot forskellige måder at gøre det på, i mine øjne. Man skal i al fald også passe på med at falde i grøften med, at kroppen skal "prøve noget nyt" hver gang (keep-the-body-guessing-myten). Har i al fald personligt bedre erfaring med at køre relativt lignende øvelser og rep-sæt kombinationer, for at kunne mærke præcist, hvor meget jeg kan tillade mig at øge, og ikke skyde over/under, fordi jeg absolut skal prøve noget helt nyt. Derfor er hans idé om at beregne volume meget god, så man bliver ved med at løfte mere.

Mht. dit konkrete program er der et par ting, som jeg ville ændre:

* Jeg ville squatte mere. Har personligt vanvittigt gode erfaringer med at squatte relativt tungt mindst 2x per uge. Det er en klassiker, men naturligvis individuelt, hvad man reagerer bedst på.

* Jeg ville lægge squat/dødløft før bænken. Ind i mellem har jeg måttet bænke først, fordi squatracken har været optaget - og jeg bænker simpelthen bedre efter en god omgang squat, der har fået sat hele systemet i gang. Igen er det nok også lidt individuelt.

* Derudover ville jeg ikke synes det var en god idé at squatte efter stivbenet dødløft - dumt at trætte ryggen ud før squat, efter min mening.

* Mht. volumeforøgelsen læser jeg artiklen sådan, at det er per uge, du skal se det. Du behøver ikke have en stigende volume i løbet af ugen, men du skal til gengæld løfte mere (total volumen) i din bænk om mandagen, onsdagen og fredagen i uge 2 end du gjorde de pågældende dage i uge 1. Tror hurtigt man kan brænde ud, hvis man forøger hvert eneste pas.

Ser ellers interessant ud. Meld evt. ud med dine resultater, når du har kørt et stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share