hjælp til mit første wsb prg.


søren
 Share

Recommended Posts

Har lige læst tj's artikel igennem omkr. wsb.

Han skriver at louie og wsb gutterne anbefaler at man ikke benytter sine konkurrence øvelser som me øvelser, pga. en det ville have en for stor påvirkning af CNS og dermed forhindre en i at opnå lige så gode resultater til konkurrencen som ellers. TJ skriver dog at der ikke burde være noget problem i dette og at det nok nærmere er en psykisk påvirkning end en afbrænding af CNS som skulle forhindre en i at præstere godt til konkurrence hvis konkurrence og ME-øvelsen er den samme.

Da jeg ikke har den store erfaring med mange andre squat varianter end squat og box-squat, har jeg ikke så meget fidus til at gå ud og maxe i helt nye squat øvelser. Har haft en skade i skulderen som jeg kan indtil videre har kunne holde nede ved at køre norm. bænkpres med et rigtig godt opspænd og meget kontrollerede løft. Derfor ser jeg gerne norm. bænkpres som min ME øvelse for brystet.

Jeg træner ikke op til nogen konkurrence eller noget, så jeg ser ikke nogen forhindring i at gøre ovenstående. Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal diske op med en ny ME øvelse hver uge når udvalget er begrænset til 1 - måske lidt flere øvelser.

Hvad siger i til ovenstående..?

Har luret lidt på wsb4bb (for bodybuilders), men er dig lidt i tvilv omkr. forskellen mellem det 'originale' wsb program og denne variant. Det mest iøjnefaldende er triples istedet for singles på ME dagene.. men er det virkelig alt..?

Mit mål med programmet er muskelmasse. Den medfølgende styrke tager jeg selvf. imod med kyshånd. Nogle forslag på hvordan programmet skulle sættes op?

håber i vil hjælpe mig igang med et ordentligt program, og tilbage i form :) :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Du behøver nødvendigvis ikke at udskifte din ME øvelsen hver eneste uge.

Dette afhænger nemlig i høj grad af dit nuværende styrkeniveau. Hvor avanceret løftere vil have mere gavn af at udskifte ME-øvelsen hver eneste uge vil en mere uøvet person drage større fordel af at beholde den over længere tid – ca. 3 uger.

Omkring valget af ME øvelser til underkroppen vil du, være godt dækket ind med diverse goodmorning varianter samt squat box varianter. Her kan du også variere med forkellige bands og chains opsætninger. Dette er igen helt afhængigt af dit styrkeniveau. Dette er også øvelser hvor din krop vil restituere langt hurtigere end ved de almindelige squat og dødløft.

Når nu dit mål er muskelmasse bør du nok i stedet køre op til et max af 3-5 repetitioner frem for en max single. På denne måde undgår du også en del belastning på CNS.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver nødvendigvis ikke at udskifte din ME øvelsen hver eneste uge.

Dette afhænger nemlig i høj grad af dit nuværende styrkeniveau. Hvor avanceret løftere vil have mere gavn af at udskifte ME-øvelsen hver eneste uge vil en mere uøvet person drage større fordel af at beholde den over længere tid – ca. 3 uger.

Omkring valget af ME øvelser til underkroppen vil du, være godt dækket ind med diverse goodmorning varianter samt squat box varianter. Her kan du også variere med forkellige bands og chains opsætninger. Dette er igen helt afhængigt af dit styrkeniveau. Dette er også øvelser hvor din krop vil restituere langt hurtigere end ved de almindelige squat og dødløft.

Når nu dit mål er muskelmasse bør du nok i stedet køre op til et max af 3-5 repetitioner frem for en max single. På denne måde undgår du også en del belastning på CNS.

har i 1½ måned prøvet at få gang i min skulder og resten af kroppen. Så niveauet er meget lavt i øjeblikket.

Du nævner nogle ME øvelser til underkroppen.. Det er vel helt fint at bruge squat og dl som ME øvelser så længe jeg føler jeg kan restituere mig fra det..?

Har tænkt mig at køre triples på ME dagene. Er der andet der skal ændres for at optimere programmet til muskelvækst som 1. prioritet..?

Link to comment
Share on other sites

har i 1½ måned prøvet at få gang i min skulder og resten af kroppen. Så niveauet er meget lavt i øjeblikket.

Du nævner nogle ME øvelser til underkroppen.. Det er vel helt fint at bruge squat og dl som ME øvelser så længe jeg føler jeg kan restituere mig fra det..?

Har tænkt mig at køre triples på ME dagene. Er der andet der skal ændres for at optimere programmet til muskelvækst som 1. prioritet..?

Ingen grund til at køre WSB hvis man er på meget lavt niveau...

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at køre WSB hvis man er på meget lavt niveau...

Enig. Især ikke hvis man kun er i en opstartsfase efter en skulderskade. :wink:

Desuden er jeg ikke sikker på, at hvis dit mål er muskelmasse, at WSB så er det rette for dig. Det kræver rigtigt meget erfaring, kendskab til din krop, gerne gode træningspartnere, godt kendskab til skadesforebyggelse ( imo højere indenfor WSB end mange andre), osv.

Har luret lidt på wsb4bb (for bodybuilders), men er dig lidt i tvilv omkr. forskellen mellem det 'originale' wsb program og denne variant. Det mest iøjnefaldende er triples istedet for singles på ME dagene.. men er det virkelig alt..?

Nej, i stedet for DE træning som i wsb, kører man volumentræning i squat og bænkpres i ws4sb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bestemmer dig for at køre WSB, så vær opmærksom på, at du ikke behøver at lave single-max på alle ME-dage. Der er flere måder at køre ME dagen på. Det kan være 10 singles med 80-85 % af 1RM, triple-max etc. At køre single-max hver gang er ret opslidende for kroppen, og det er hvad jeg selv har brændt nallerne på de første par gange, jeg gav mig i kast med systemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bestemmer dig for at køre WSB, så vær opmærksom på, at du ikke behøver at lave single-max på alle ME-dage. Der er flere måder at køre ME dagen på. Det kan være 10 singles med 80-85 % af 1RM, triple-max etc. At køre single-max hver gang er ret opslidende for kroppen, og det er hvad jeg selv har brændt nallerne på de første par gange, jeg gav mig i kast med systemet.

Skal det være egentlig ME, så er det 90+

Link to comment
Share on other sites

Omkring valget af ME øvelser til underkroppen vil du, være godt dækket ind med diverse goodmorning varianter samt squat box varianter. Her kan du også variere med forkellige bands og chains opsætninger. Dette er igen helt afhængigt af dit styrkeniveau. Dette er også øvelser hvor din krop vil restituere langt hurtigere end ved de almindelige squat og dødløft.

Mange af WSBerne er efterhånden gået helt væk fra, at kører good mornings som max effortøvelser. Istedet holder de sig så til box squat- og dødløftvariationer som ME-øvelser. Der er vist ingen der i dag følger Louie´s gamle princip om, at ME-øvelsen på 7 ud af 10 SQ/DL ME-dage skulle være en form for good mornings. Endnu et eksempel på, at WSB er et dynamisk system som hele tiden ændre sig.

Ingen grund til at køre WSB hvis man er på meget lavt niveau...

Vi har nu gode erfaringer i vores klub med, at sætte relative begyndere på WSB-lignende programer.

Desuden er jeg ikke sikker på, at hvis dit mål er muskelmasse, at WSB så er det rette for dig. Det kræver rigtigt meget erfaring, kendskab til din krop, gerne gode træningspartnere, godt kendskab til skadesforebyggelse ( imo højere indenfor WSB end mange andre), osv.

I mine øjne er WSB noget af det allerbedste til at pakke masse på. Specielt hvis man kører til 3-5 RM på ME-dagene, samt skifter den dynamiske træning ud med RE.

Enig. Især ikke hvis man kun er i en opstartsfase efter en skulderskade.

Jeg har nu haft stor succes med at bruge WSB til at komme igang igen efter en skulderskade. På ME-dagene holder jeg mig primært til floor presses og diverse board presses og undgår dermed stor rotation i skulderleddet, når jeg arbejder med tunge vægte. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange af WSBerne er efterhånden gået helt væk fra, at kører good mornings som max effortøvelser. Istedet holder de sig så til box squat- og dødløftvariationer som ME-øvelser. Der er vist ingen der i dag følger Louie´s gamle princip om, at ME-øvelsen på 7 ud af 10 SQ/DL ME-dage skulle være en form for good mornings. Endnu et eksempel på, at WSB er et dynamisk system som hele tiden ændre sig.

En del af forklaringen er måske også at Goodmornings bliver mindre effektive med tiden og at Squatstilen er blevet meget oprejst for WSB gutterne.

Der er ulemper ved goodmornings som ME øvelse, men man må prøve sig frem og se på sin stil/kropsbygning og overvee om goodmornings er en vigtig øvelse for en selv.

Vi har nu gode erfaringer i vores klub med, at sætte relative begyndere på WSB-lignende programer.

DE dagene giver super teknik for mig. Men ME dagene er ikke den bedste måde for alle begyndere IMO.

Med en masse coaching kan WSB sikkert være effektivt. Men det er ikke nødvendigvis det bedste uden coaching på teknik og opbygning IMO.

I mine øjne er WSB noget af det allerbedste til at pakke masse på. Specielt hvis man kører til 3-5 RM på ME-dagene, samt skifter den dynamiske træning ud med RE.

Enig. WSB sammen med Bill Starr er det bedste for masse jeg har prøvet (inklusiv rene BB programmer).

Jeg har nu haft stor succes med at bruge WSB til at komme igang igen efter en skulderskade. På ME-dagene holder jeg mig primært til floor presses og diverse board presses og undgår dermed stor rotation i skulderleddet, når jeg arbejder med tunge vægte. :smile:

Af samme årsag har jeg spurgt til en nærmere diagnose af Sørens skulderproblemer. Der vil sikkert værre mange muligheder for at finde sikre ME øvelser, på trods af en screwed up skulder.

En anden metode er trial and error (brug fornuft...) med de forskellige bud på ME bevægelser der beskrives i utallige WSB artikler :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange af WSBerne er efterhånden gået helt væk fra, at kører good mornings som max effortøvelser. Istedet holder de sig så til box squat- og dødløftvariationer som ME-øvelser. Der er vist ingen der i dag følger Louie´s gamle princip om, at ME-øvelsen på 7 ud af 10 SQ/DL ME-dage skulle være en form for good mornings. Endnu et eksempel på, at WSB er et dynamisk system som hele tiden ændre sig.

Det var jeg ikke lige klar over. :xmas:

Som du selv også nævner, har jeg blot taget udgangspunkt i Louie's artikler.

Link to comment
Share on other sites

En del af forklaringen er måske også at Goodmornings bliver mindre effektive med tiden og at Squatstilen er blevet meget oprejst for WSB gutterne.

Der er ulemper ved goodmornings som ME øvelse, men man må prøve sig frem og se på sin stil/kropsbygning og overvee om goodmornings er en vigtig øvelse for en selv.

Jeg tror såmænd ikke, at det er fordi good mornings ikke er effektive. Skiftet skyldes vist nærmere, at mange af dem fik squattet for sjældent med tunge vægte, når de kørte good mornings på de fleste af de tunge dage. Det er jo ikke fordi de har droppet GMs som øvelse. Nu kører de den istedet som tunghjælpeøvelse med 3-8 reps.

DE dagene giver super teknik for mig. Men ME dagene er ikke den bedste måde for alle begyndere IMO.
Jeg vil så mene, at begyndere sagtens kan kører ME, såfremt de holder sig til 3-5 RM.
Det var jeg ikke lige klar over. :xmas:

Som du selv også nævner, har jeg blot taget udgangspunkt i Louie's artikler.

Det kunne jeg næsten regne ud. Mange af Louie´s artikler på nettet har efterhånden op imod 10 år på bagen og der sker hele tiden en udvikling med WSB. Louie kører stadig selv mange GMs som ME. Men på de nyeste DVDer forklarer han også, at de er mest effektive for folk med en kropsbygning nær hans egen.

Link to comment
Share on other sites

kommer lige med et forslag til hvordan jeg havde tænkt mig programmet skulle se ud.. håber i stadig følger med :)

Kører man et wsb så lang tid som man vil, og så bare snupper en deload når man føler man har brug for det, eller er det 4 uger ved hvert program (har jeg læst et el. andet sted)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror såmænd ikke, at det er fordi good mornings ikke er effektive. Skiftet skyldes vist nærmere, at mange af dem fik squattet for sjældent med tunge vægte, når de kørte good mornings på de fleste af de tunge dage. Det er jo ikke fordi de har droppet GMs som øvelse. Nu kører de den istedet som tunghjælpeøvelse med 3-8 reps.

Jeg vil i stedet påstå at det er fordi de dragter, de har i WPC gør det MEGET svært overhovedet at vælte forover, så der derfor ikke er så stor pointe i goodmornings som i at squatte.

Link to comment
Share on other sites

har læst lidt rundt omkring og prøvet at sætte et program op. Har især hentet inspiration fra Joel Marion's artikel Westside for Bodybuilders. Det er godt nok et bp program, men har prøvet at ændre det lidt så skuldrene ikke få så mange tæsk som han foreslår.

det er vel hip som hap om dag 1 er 'ME bp-dag' el. ME sq-dl' dag..

* er den variable som sættes op efterhånden som jeg får opbygget en bedre wc.

-----------------------------------------------------

Dag 1 - tung bp, øvre ryg dag:

----

øvelse med samme el. mindre vandring end bænkpres?! måske bænkpres !

* x 5 med 90-95% af 5RM

----

Lat/upper back

* x 5 med 90-95% af 5RM

-----------------------------------------------------

Dag 2 - ME squat/dødløft:

----

box-squat, good-mornings o.l.

der varmes op til en tung triple, måske flere ?

-----------------------------------------------------

Dag 3 - RM-dag i bænkpres og øvre ryg:

---

bænkpres

*x8-12 w/ 12RM

---

front pulldown

*x8-12 w/ 12RM

-----------------------------------------------------

Dag 4 - RM squat og dødløft:

---

squat

* x 8-12 w/ 12RM

---

dødløft

* x 8-12 w/ 12RM

-----------------------------------------------------

Bænkpres dagens intensitet er sat med hensyn til min dårlige skulder.

Som i nok kan se, er jeg næsten ude af centeret før jeg kommer ind med så lidt øvelser der er sat på de forsk. dage. Har prøvet at lave mit forslag til grundstammen i programmet.. hvad siger i til det? Jeg vil meget gerne have hjælp til øvelser, hvilke dage i ville sætte triceps og biceps øvelser ind osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share