meget mad, lidt mad?


fnull
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne begynde at spise lidt mere hensigtsmæssigt med henblik på et lille vægttab. Jeg ved jeg skal holde mig fra kulhydrater, og erstatter dette med kylling, grøntsager og frugt. Mit spørgsmål er så: hvor tit og hvor meget skal jeg spise? Man får at vide at man skal spise "små portioner", men hvor småt er det? Et halvt æble? To gulerødder? Et kg spinat?? Og kan man spise for mange gulerødder, spinat, agurker osv., således det hæmmer ens vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne begynde at spise lidt mere hensigtsmæssigt med henblik på et lille vægttab. Jeg ved jeg skal holde mig fra kulhydrater, og erstatter dette med kylling, grøntsager og frugt.

Hvorfor tror du at du skal holde dig fra kulhydrater? Forresten indeholder grøntsager og frugt kulhydrater.

Mit spørgsmål er så: hvor tit og hvor meget skal jeg spise? Man får at vide at man skal spise "små portioner", men hvor småt er det? Et halvt æble? To gulerødder? Et kg spinat??

Da dit mål er et "lille vægttab" er et kalorieunderskud ved ~300-500 sikkert en god størrelsesorden.

Gider du ikke kalorietælleri, kan du bare gå efter 6-7 små måltider om dagen. Disse bør alle indeholde kulhydrater og protein, og eventuelt noget sundt fedt. 1.En rugbrødsmad med kalkun og et æble. 2.En kop fedtfattig yughurt og nogle mandler. 3. En dåse tun blandet med majs. Der er mange muligheder. Bare gør det varieret og lækkert. Prøv det et par uger og hold øje med vægten, derefter kan du lave justeringer med hensyn til om du skal tabe dig mere eller mindre.

Og kan man spise for mange gulerødder, spinat, agurker osv., således det hæmmer ens vægttab?

Alt der indeholde energi vil hæmme ens vægttab. Vil du ikke hæmme det kan du ligeså godt holde op med at spise. Men sådan en fremgangsmåde ville være ganske usund. Du skal skam spise selvom det vil resultere i et mindre vægttab. Man skal prøve at finde en sund balance imellem hvad kroppen har brug for, og på samme tid opnå et underskud af energi.

Peter :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du at du skal holde dig fra kulhydrater? Forresten indeholder grøntsager og frugt kulhydrater.

Da dit mål er et "lille vægttab" er et kalorieunderskud ved ~300-500 sikkert en god størrelsesorden.

Gider du ikke kalorietælleri, kan du bare gå efter 6-7 små måltider om dagen. Disse bør alle indeholde kulhydrater og protein, og eventuelt noget sundt fedt. 1.En rugbrødsmad med kalkun og et æble. 2.En kop fedtfattig yughurt og nogle mandler. 3. En dåse tun blandet med majs. Der er mange muligheder. Bare gør det varieret og lækkert. Prøv det et par uger og hold øje med vægten, derefter kan du lave justeringer med hensyn til om du skal tabe dig mere eller mindre.

Alt der indeholde energi vil hæmme ens vægttab. Vil du ikke hæmme det kan du ligeså godt holde op med at spise. Men sådan en fremgangsmåde ville være ganske usund. Du skal skam spise selvom det vil resultere i et mindre vægttab. Man skal prøve at finde en sund balance imellem hvad kroppen har brug for, og på samme tid opnå et underskud af energi.

Peter :xmas:

Men er det ikke noget med, at man skal holde sit stofskifte igang hele tiden? Jeg har fx en veninde der er på noget vægtkonsulent-halløj. Hun spiser noge ti stil med 700 gram selleri og agurk til frokost hver dag. Det er meget mere end hun kan spise, men det skulle holde forbrændingen igang

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke noget med, at man skal holde sit stofskifte igang hele tiden? Jeg har fx en veninde der er på noget vægtkonsulent-halløj. Hun spiser noge ti stil med 700 gram selleri og agurk til frokost hver dag. Det er meget mere end hun kan spise, men det skulle holde forbrændingen igang

Det er skam en meget god idé at holde stofskiftet på et mere eller mindre konstant niveau, men ikke noget man "skal" for at kunne tabe sig. Grøntsager er skam gode til formålet, da man får fyldt maven med kaloriefattig mad, og de er endvidere ganske sunde. Problemet med grøntsager er at de er noget af det mest kedelige man kan proppe i hovedet (ihvertfald hvis man spørger mine smagsløg). Personligt synes jeg at den bedste måde at tabe sig, og bevare vægttabet fremover, på, er at spise noget man elsker, men selvfølgeligt sørge for at holde styr på mængden af det man indtager, så kalorieunderskuddet opnås. Det sagt, er det jo også vigtigt at man får sund og varieret kost, så det vil ikke være en god idé at æde chokolade dagen igennem.

Man hører konstant diverse vægttabsråd gennem medierne, og mange af dem er skam fine nok og kan med fordel benyttes, men det vigtigste er helt klart motivationen. Har man ikke den, kan man forsøge at følge nok så mange råd, men man vil stadigt ende med at falde i. Derfor, find din egen måde at tabe dig på, istedet for at følge diverse slankekure og vægttabsråd slavisk, dette vil være den bedste garant for at motivationen holdes under og efter vægttabet. Det eneste du skal bruge til dette formål er

1.Kalorieunderskud af en fornuftig størrelsesorden

2.Sund og varieret kost

Resten er op til dig.

Peter :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hmm ok! Men der er da noget mad der sætter forbrændingen i vejret i forhold til noget andet?

Stærk mad gør lidt, men ikke noget der rykker en hel masse.

Spis de ting du kan lide som giver bedst mæthedsfornemmelse i forhold til kalorieindhold - i passende mængder naturligvis.

Hvis du virkelig er ude på at lære noget og ikke bare efter det hurtige svar på alt muligt, så kan jeg anbefale artikelserien "you are what you eat" af Rosemary Vernon. Tilsammen kommer artiklerne temmelig grundigt rundt om kæmpeemnet kost.

Højre spalte cirka halvvejs nede af siden på nedenstående link.

http://dolfzine.com/page2.htm

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til grøntsager, så bliver de fleste (ikke alle) af dem betragtet som en 'nul kalorie', idet at man bruger omtrent den samme mængde energi på at fortære dem som den mængde af energi der er i dem (pga af de mange fibre). Dette er dog fortrinsvis hvis de er rå. Derfor kan man stortset spise så mange man vil.

Og så vidt jeg er blevet informeret sætter de gang i forbrændingen. Men det er selvfølgelig en god ide at spise masser af grønt hvis man gerne vil tabe sig, og det gør da også kun måltiderne lidt mere lækre. Og så du får jo også en masse sunde vitaminer ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share