Øvelser til en øm skulder


sell
 Share

Recommended Posts

Jeg er i den uheldige situation, at min venstre skulder gør ondt - problemet er især udtalt når jeg kører flad bænk.

Der er ingen problemer i skrå bænk eller i f.eks dips - udelukkende i flad bænk.

Jeg har overvejet at skære øvelsen væk, men kan ikke forlige mig med et brystprogram uden den, ifølge mig, mest essentielle øvelse til at bygge masse.

Mit spørgsmål går derfor på, om der findes særlige "støtteøvelser" til skuldrene som jeg sideløbende eller i en periode kunne træne? Formålet med disse øvelser tænker jeg kunne være at styrke alle de små støttemuskler i mine skuldre da de måske er underudviklet i forhold til resten af overkroppen.

Er det rotator cuffen den er gal med?

Jeg kan gå op til 75 kilo og træne ca en 15 gentagelser helt rent men så snart jeg smider flere kilo på gør det ondt. Det er altså ikke styrken som sænker min fremgang - det er slet og ret smerten.

Jeg har gennem de sidste 2 år ikke kørt med fri vægt til mine skuldreøvelser - men udeleukkende smithstativ eller maskine - er der sket en fejl der?

På forhånd mange tak.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk noget som jeg har tænkt på.

Jeg sænker stangen ret tæt på min hals. Har prøvet lidt med at sænke den til lidt under brystvorterne men har ikke nogen god balance her. Men det er vel bare et sprøgsmål om øvelse.

Dvs at jeg kan nedsætte stresset på mine skuldre ved at sænke stangen længere nede?

Har du nogle gode øvelser til at træne rotarorcuffen?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk noget som jeg har tænkt på.

Jeg sænker stangen ret tæt på min hals. Har prøvet lidt med at sænke den til lidt under brystvorterne men har ikke nogen god balance her. Men det er vel bare et sprøgsmål om øvelse.

Dvs at jeg kan nedsætte stresset på mine skuldre ved at sænke stangen længere nede?

Ja, stresset på skulderne bliver mindre hvis du sænker stangen til fx omkring midten af brystet eller en smule lavere. Kommer du for langt ned er den også gal. Mange anbefaler at sænke stangen til brystvorterne.

Har du nogle gode øvelser til at træne rotarorcuffen?

Utroligt så tit det spørgsmål dukker op. Læs artiklen herunder og du ved alt det du skal om "de små" skuldermuskler".

http://www.bodybuilding.dk/artikler/divers...hettraening.php

Og så lige en tilføjelse. Hvis du fokuserede lidt mere på military press og andre løft over hovedet vil jeg personligt mene at det ikke er nødvendigt med diverse rotatorcuff øvelser, givet at dine skuldre er sunde og raske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner, eller rettere varmer min rotator cuff op med sådan en fitness elastisk der er fast gjort til en ribbe, det har jeg været glad for... Ud over det har rigtig military (stående og med fri stang) givet mig god styrke i skuldrene der har gjort min bænkpres meget nemmere, jeg har nemlig også døjet med lidt ondt i venstre skulder...

Ydermere skal du fokusere på teknik i bænkpres, godt opspænd er i min verden essentielt for at undgå ondt i skulderen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom forresten til at tænke på at din teknik muligvis heller ikke er optimal.

Husk at holde skulderbladende sammen og skulderne presset ned i bænken. Pavel foreslår fx at man forestiller sig at man skal presse sig selv nedad fremfor vægten opad. Du kan jo prøve om det vil virke for dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share