Vejrtrækningsbesvær ved løb


Lena79
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg er begyndt at opleve vejrtrækningsbesvær, når jeg presser mig selv under løb. Jeg kan stadig løbe, men vejrtrækningen er besværet og det trykker for brystet, -kan kun tage overfladiske vejrtrækninger. Det er ikke pga. dårlig form og sidestik som sådan, den slags kender jeg godt forskellen på, da jeg er en forholdsvis øvet løber og jeg har en god kondition. Første gang jeg oplevede det var under sidste halvdel af et halvmarathon for to mdr. siden og har oplevet det et par gange siden, når jeg virkelig gav den gas.

Jeg frygter selv, at det kunne være astma, men jeg vil gerne høre hvad I har at sige herinde, inden jeg går i panik.

Er der nogen, der har nogle erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg er begyndt at opleve vejrtrækningsbesvær, når jeg presser mig selv under løb. Jeg kan stadig løbe, men vejrtrækningen er besværet og det trykker for brystet, -kan kun tage overfladiske vejrtrækninger. Det er ikke pga. dårlig form og sidestik som sådan, den slags kender jeg godt forskellen på, da jeg er en forholdsvis øvet løber og jeg har en god kondition. Første gang jeg oplevede det var under sidste halvdel af et halvmarathon for to mdr. siden og har oplevet det et par gange siden, når jeg virkelig gav den gas.

Jeg frygter selv, at det kunne være astma, men jeg vil gerne høre hvad I har at sige herinde, inden jeg går i panik.

Er der nogen, der har nogle erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen

Hmmm, jeg nøjes med et svar og håber det er dette emne, der lever videre.

Ja, det kunne meget vel være anstregelsesudløst astma, men du må hellere søge læge for at få et præcist svar (kan jo ikke udelukke andre forklaringer). Ved lettere astma kan man ofte rende rundt i lang tid uden at opdage luftindtaget er reduceret, men mærke det ved hård intensitet.

Heldigvis vil det for de fleste ikke være et reelt problem, hvis du har astma, da det ved korrekt behandling ikke behøver at medføre dårligere resultater. En gang imellem kan det være lidt svært at vurdere, hvor meget medicin man skal tage og man oplever måske perioder, hvor det kan være generende, men ellers kan man normalt forsætte med træningen uanset (ja, som regel vil det blive opfattet positiv af lægen at man træner når man har astma)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tænkte det nok...

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er svært at stille en diagnose over et diskussionsforum, men det peger godt nok i retningen af astma.

Så har jeg nogle opfølgende spørgsmål:

Hvis det er astma, hvor vigtigt er det så at søge behandling? Man kan vel i princippet ende med nedsat lungekapacitet, hvis man ikke gør noget ved det, eller tager jeg fejl?

Hvis det ikke er astma, hvad kan så fremkalde sådanne problemer? (Det er ikke det kolde vejr - for det har vi jo ikke haft noget af og jeg har også oplevet det indendørs på løbebånd).

Takker for svarene

Lena

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg er begyndt at opleve vejrtrækningsbesvær, når jeg presser mig selv under løb. Jeg kan stadig løbe, men vejrtrækningen er besværet og det trykker for brystet, -kan kun tage overfladiske vejrtrækninger. Det er ikke pga. dårlig form og sidestik som sådan, den slags kender jeg godt forskellen på, da jeg er en forholdsvis øvet løber og jeg har en god kondition. Første gang jeg oplevede det var under sidste halvdel af et halvmarathon for to mdr. siden og har oplevet det et par gange siden, når jeg virkelig gav den gas.

Jeg frygter selv, at det kunne være astma, men jeg vil gerne høre hvad I har at sige herinde, inden jeg går i panik.

Er der nogen, der har nogle erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen

Jeg har set det mange gange og det kan være en fecetledslåsning i ryggen omkring brystkasseregionen. Opsøg en kiropraktor eller fysioterapeut og få dem til at kigge på det. En del elitesvømmer oplever det samme.

Link to comment
Share on other sites

fecetledslåsning, astma eller infektion?

Hvad end det er, lyder det til at jeg skal gå til min læge for enten at blive behandlet eller sendt videre til kiropraktor/fys.

Sådan noget tis! (havde åbenbart naivt håbet, at I kunne få det til at gå væk med tankens kraft)

Tak for hjælpen

Vh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tænkte det nok...

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er svært at stille en diagnose over et diskussionsforum, men det peger godt nok i retningen af astma.

Så har jeg nogle opfølgende spørgsmål:

Hvis det er astma, hvor vigtigt er det så at søge behandling? Man kan vel i princippet ende med nedsat lungekapacitet, hvis man ikke gør noget ved det, eller tager jeg fejl?

Hvis det ikke er astma, hvad kan så fremkalde sådanne problemer? (Det er ikke det kolde vejr - for det har vi jo ikke haft noget af og jeg har også oplevet det indendørs på løbebånd).

Takker for svarene

Lena

Tør man nu? MaxPower er vist ikke på :nissegrin::nissetunge:

Som andre skriver er der flere muligheder for dianose.

Lungekapaciteten er den samme hele tiden ved astma, der er kun tale om en midlertidig nedsat lungefunktion ved begrænset luftindtag. Så snart man har behandlet tilstrækkelig med medicin er man tilbage med samme lungefunktion. Kulde er ikke kun bestemt af temperatur, men også af vindhastighed, beklædning og evt. vådt tøj (regn/sved), manglende opvarmning inden.

Stress, overbelastning af brystmuskulatur, højere intensitet end normalt kan også udløse problemet. Og så er der selvfølgelig alsens mere alvorlige sygdomme, men måske ikke med de symptomer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share