Ondt i ryggen


osiris
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har de seneste par uger haft ondt i ryggen. Det drejer sig om en form for "nivende" smerte mellem skulderbladene ved rygsøjlen. Jeg har forsøgt at illustrere hvor på dette billede:

post-12366-1167422812_thumb.jpg

Det er kun i perioder det gør ondt.

Er der nogen der har erfaring med denne form for smerter i ryggen?

Kort om mig selv:

23 år, 1½ års træningserfaring. Har tidligere haft samme type smerter i ryggen, der forsvandt af sig selv.

(PS. Det er ikke mig på billedet.)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har de seneste par uger haft ondt i ryggen. Det drejer sig om en form for "nivende" smerte mellem skulderbladene ved rygsøjlen. Jeg har forsøgt at illustrere hvor på dette billede:

post-12366-1167422812_thumb.jpg

Det er kun i perioder det gør ondt.

Er der nogen der har erfaring med denne form for smerter i ryggen?

Kort om mig selv:

23 år, 1½ års træningserfaring. Har tidligere haft samme type smerter i ryggen, der forsvandt af sig selv.

(PS. Det er ikke mig på billedet.)

- Hvilke bevægelser/øvelser fremprovokerer smerten?

- Har du ondt om natten?

- I hvilken situation opstod den - dvs. hvornår mærkede du første gang til den?

- Er smerten værst om morgenen, i løbet af dagen eller ved sengetid?

- Hvor ofte har du ondt og i hvor lang tid af gangen?

- Hjælper det at varmebehandle? - Forsvinder/lindres smerten ved et varmt bad eller ved brug af varmepude?

- Hvor lang tid gik der før smerten forsvandt sidste gang du oplevede en periode med den?

Bare et par spørgsmål der måske kan hjælpe de der ved en del mere om det end jeg. Vil til en hver tid anbefale et visit hos lægen hvis det fortsætter i en længere periode - han/hun vil sandsynligvis henvise dig til en fysioterapeut.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Tak Keki, fornuftige spørgsmål.

Jeg oplever det især i forbindelse med når jeg sidder ned, f.eks. i sofaen. Hvis jeg bevæger mig rundt, eller sidder på en almindelig stol oplever jeg det ikke så tit. Har jeg det om aftenen, forsvinder det når jeg lægger mig i sengen, og mærker det ikke under natten. Jeg har i denne omgang ikke forsøgt at varmebehandle med en pude, men for år siden mener jeg ikke det havde effekt.

Uden at være sikker, tror jeg smerten er opstået efter en træningsdag. Blandt de øvelser jeg kørte, mener jeg synderen kan have været rack pulls eller Yates row.

Slutteligt er jeg naturligvis klar over, at en diagnose stillet over nettet ikke er meget værd sammenlignet med en fysioterapeuts, men jeg håber det er muligt at indsnævre mulighederne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde, og har stadigvæk til tider, samme smerter i ryggen. Det blev ordnet hos en kiropraktor. Det tog dog nogle gange, før det forsvandt i længere tid af gangen. Jeg havde også en mistanke om, at det var en kombination af dødløft og rows, hvilket det dog ikke var. Min kiropraktor mener, at det skyldes noget kolik som spæd. Rigtigheden af dette ved jeg ikke, men smerten forsvinder, så jeg er tilfreds. Mine smerter kom og gik i starten men blev så senere mere permanent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tog derind uden henvisning. Så vidt jeg husker får man en del betalt de første par gange. Ellers koster det omkring 2-300 pr. gang. Jeg fik dog et tilbud på 10 gange for 2 ganges pris, da det jeg skulle have klaret ikke tog særlig lang tid hver gang, men det i starten skulle gøres flere gange om ugen.

Nu er jeg der hver 3. måned.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar Peewee. Mig bekendt har jeg vist ikke haft kolik :blink:

Jeg har aldrig besøgt en kiropraktor før; jeg går ud fra man skal have en henvendelse fra sin læge? Og hvad giver man normalt for sådan et besøg?

Der er tilskud fra sygesikringen hvis du er henvist af lægen - ellers ikke? I think so - correct me if i am wrong :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er tilskud fra sygesikringen hvis du er henvist af lægen - ellers ikke? I think so - correct me if i am wrong :smile:

Man skal ikke have en henvisning af en læge til kiropraktor. Det er automatisk medregnet tilskud, ligesom hos tandlægen. Det koster vist mellem 300-650 første gang, afhængig om der skal tages røntgen eller ej. Derefter koster det 160 kr pr gang.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst? Har nemlig lige selv været hos kiropraktor.

Ved du hvad, nu bliver jeg sgu helt selv i tvivl.

Det er i hvert fald skattefrit hvis din arbejdsgiver har en ordning - men det var selvfølgelig ikke lige det det her handlede om...

Synes bare jeg havde læst herinde et sted at det kunne - men nu kan jeg sørme ikke finde det :blush:

Kunne ikke helt finde det jeg søgte på nettet heller andet end noget jura-snik-snak

D.11.1.3 Kiropraktik, ergoterapi og fysioterapi

Kiropraktik er fritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, hvis behandlingen gives af en kiropraktor, der har opnået autorisation i henhold til lov nr. 415 af 6. juni 1991 om kiropraktorer mv.

men tror jeg er på dybt vand her - sorry hvis jeg tog fejl :unhappy:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Til problemet med ryggen. Afsted til kiroen det tager 3-4 gange så er du på toppen over 10 dage. Den med kolikken er vist lidt søgt. :wink:

Du behøver ikke henvisning. Kiropraktoren har diagnostisk kompetence og er det man kalder primærsektor behandler sammen med lægen.

Det koster mellem 302,- og 401,- første gang. Følgende behandlinger mellem 161,- og 242,- kr.

Det kan ikke trækkes fra i skat med, men kan erhvarves frit hvis din arbejdsgiver har en sundhedsforsikring, eller du selv har en evt. via din ulykkesforsikring.

Og så lige til ham der havde fået et "tilbud" fra kiropraktoren............ Det kan man ikke da priserne ligger fast via en overenskomst.

Behandling kan kun trækkes fra af arbejdsgiver hvis det tilbydes til alle ansatte.

Med venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

D.11.1.3 Kiropraktik, ergoterapi og fysioterapi

Kiropraktik er fritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, hvis behandlingen gives af en kiropraktor, der har opnået autorisation i henhold til lov nr. 415 af 6. juni 1991 om kiropraktorer mv.

men tror jeg er på dybt vand her - sorry hvis jeg tog fejl :unhappy:

Ovenstående betyder ikke det kan trækkes fra, men at kiropraktik (og andre sundhedsydelser) er fritaget for moms, dvs. kiroprakteren skal ikke tillægge 25% moms for behandlingerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share