Bænkpres-dybde ved hjemmetræning


ogake
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg er i gang med fase 2 af Fundament Træning for Begyndere og træner det hele hjemme med et billigt vægtsæt fra Harald-Nyborg (man er vel studerende). Til sættet har jeg 2 ekstra vægtskiver á 10 kg.

Jeg kører som det anbefales 5x5 og lægger et par kilo på hver gang jeg ugen før har fuldført 5x5. Indtil videre er jeg kun på 30 kg´ :blush:

Men da jeg træner alle øvelserne på stuegulvet er min 'opstilling' en smule alternativ:

På hver sin side af mig stiller jeg 2 plastikkasser stablet - for at kunne have et sted til vægtstangen efter fuldendt sæt.

Jeg er i tvivl om min udførelse af bænkpres. Er det ok at jeg ikke kan sænke stangen så meget (da stuegulvet kommer i vejen)? Og har i en kreativ idé til hvordan jeg kan løse problemet?

Gode hilsner - og på forhånd tak

Ogake

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg ikke om din opstilling.

For det første kan det ikke være særligt stabilt eller sikkert for dig selv.

For det andet får du ikke aktiveret brystet ret godt, da sker mest i bunden af en bænkpres.

For det sidste vil du have en totalt sær teknik når/hvis du en dag kommer i et rigtigt center og skal bænkpresse, og du bliver nød til at starte fra nul.

Løsning .... tjaaa det ved jeg sq ik lige, men du kunne jo få fat i en bænk, evt bruge dine kasser og stille dem på række så har du vel sådan en (nu kender jeg ikke lige dimensionerne), og så finde noget mere solidt til at lade stangen hvile på.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke optimalt og giver ikke meget... Måske du kan lave noget skråpres ved at læne dig op af noget, men ellers tror jeg måske bare du skal satse mere på military som jo også går i brystet...

Syntes nu at floor presses har hjulpet meget godt på min styrke. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger den også, og den virker da OK indtil videre...

Og så må jeg spørge om det er som din eneste basis øvelse for brysttræning ?

Det er min forståelse at man bruger floorpress til at øge styrken i en del (midten og toppen) af ens bænkpres som er der hvor triceps arktiveres mest.

Edited by ziwe
Link to comment
Share on other sites

Og så må jeg spørge om det er som din eneste basis øvelse for brysttræning ?

Det er min forståelse at man bruger floorpress til at øge styrken i en del (midten og toppen) af ens bænkpres som er der hvor triceps arktiveres mest.

Men da spændet fjernes fra brystmusklen i bunden, vil der også være noget styrke/hypertrofi at hente på den konto.

Jeg ville dog også anbefale at køre noget supplerende brysttræning, men som en tung vægtstangsøvelse er floorpress et udemærket alternativ til normal bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Og så må jeg spørge om det er som din eneste basis øvelse for brysttræning ?

Det er min forståelse at man bruger floorpress til at øge styrken i en del (midten og toppen) af ens bænkpres som er der hvor triceps arktiveres mest.

Hvis man ikke har prøvet den har man sikkert ikke mærket pumpet, aktiveringen og DOMS'en dagen efter.

Derudover sker der noget når man bryder den koncentriske og excentriske fase. Det at man presser fra død på gulvet, gør at øvelsen mærkes en hel del i brystet. Dan kan sagtens fungere som et alternativ til bænkpress. Ellers kan man lægge sig på en kasse/nogle skiver. Hvis man lægger en måtte under albuerne vil man også på denne måde kunne køre extendet ROM floorpresses. Det er en rigtigt fed øvelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har prøvet den har man sikkert ikke mærket pumpet, aktiveringen og DOMS'en dagen efter.

Derudover sker der noget når man bryder den koncentriske og excentriske fase. Det at man presser fra død på gulvet, gør at øvelsen mærkes en hel del i brystet. Dan kan sagtens fungere som et alternativ til bænkpress. Ellers kan man lægge sig på en kasse/nogle skiver. Hvis man lægger en måtte under albuerne vil man også på denne måde kunne køre extendet ROM floorpresses. Det er en rigtigt fed øvelse :smile:

Jeg har ikke decideret prøvet floor press, men istedet i et powerrack men samme ROM som i et floorpress hvor jeg så stadigt ligger på en bænk, og ja man har de sygeste DOMS dagen efter men jeg har dem nu mest i mine triceps, men grebsbredde kan vel spille lidt ind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke decideret prøvet floor press, men istedet i et powerrack men samme ROM som i et floorpress hvor jeg så stadigt ligger på en bænk, og ja man har de sygeste DOMS dagen efter men jeg har dem nu mest i mine triceps, men grebsbredde kan vel spille lidt ind.

Pin presses og floorpresses er to meget forskellige øvelser :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pin presses og floorpresses er to meget forskellige øvelser :smile:

Det svarer vel lidt til at sammenligne quartersquats med boxsquats.

ziwe -> Du skal ikke undervudere styrkeoverførelsen fra floorpresses til alm. bænkpres. Selv smed jeg ca. 7,5 kilo på i mit alm. bænkpres ved udelukkende at køre floorpresses i tre uger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share