Æg, kolesterol?


Eduardo
 Share

Recommended Posts

Hey

Vil bar li høre, hvor mange æg det er iorden at spise om dagen? Der er jo et forholdsvis højt kolesterol tal i æg. Men passer det at kolesterolen sidder i blomen og at æggehviden er ren protein?

Har li lavet en ny kostplan, men den kræver at jeg spiser 4 æg om dagen, er det for meget?

Link to comment
Share on other sites

For såvidt behøver "almindelige mennesker" (altså folk der ikke lider af familiær hypercholesteriæmi el. lign.) ikke gå så forfærdelig højt op i cholesterolindholdet af forskellige fødevarer - kun omkring 3-500mg cholesterol indtages i den gennemsnitlige kost - til sammenligning danner kroppen selv omkring de 1000mg - hvis der indtages mere cholesterol gennem kosten sænkes produktionen af den endogene cholesterol blot - man skal derfor spise markant meget mere kolesterol hvis det skal have den store effekt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hey

Vil bar li høre, hvor mange æg det er iorden at spise om dagen? Der er jo et forholdsvis højt kolesterol tal i æg. Men passer det at kolesterolen sidder i blomen og at æggehviden er ren protein?

Har li lavet en ny kostplan, men den kræver at jeg spiser 4 æg om dagen, er det for meget?

Så det vil ikke være skadeligt, hvis man kan sige det sådan, at spise de 4 æg om dagen?

Hva med fordelingen af protein og fedt i æg, er den helt gal, eller?

Link to comment
Share on other sites

Så det vil ikke være skadeligt, hvis man kan sige det sådan, at spise de 4 æg om dagen?

Hva med fordelingen af protein og fedt i æg, er den helt gal, eller?

Jeg skal lige lære at læse indlæggene ordenligt igennem fører jeg svarer kan se du havde skrevet 4 æg i din post indledningsvist også.

4 æg om dagen er måske lige i overkanten, jeg skulle mene et typisk æg indholder 150-200mg cholesterol så det er måske lige at presse den lidt - hvorfor i alverden vil du også indtage 4 æg om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lige lære at læse indlæggene ordenligt igennem fører jeg svarer kan se du havde skrevet 4 æg i din post indledningsvist også.

4 æg om dagen er måske lige i overkanten, jeg skulle mene et typisk æg indholder 150-200mg cholesterol så det er måske lige at presse den lidt - hvorfor i alverden vil du også indtage 4 æg om dagen?

okay..det regnede jeg egentligt os med. Jamen det har eksperimenteret lidt med en "proteinpandekage" som indeholder 4 æg, men vil så dele potionen op over 2 dage så jeg igennem den vil få 2 æg dagligt, og så drikker jeg i forvejen en proteindrik jeg selv har "brygget" ;) eller hvad man siger...og den indeholder også 2 æg.

Link to comment
Share on other sites

Et typisk æg indeholder knap 300 mg kolesterol og ja, det er i blommen.

Et æg dgl. ser ikke ud til at betyde noget, mens to eller flere æg dgl. øger kolesteroltallet.

Hm, så hvis jeg nu gik ud og købte noget ren æggehvide, så ville det være i orden at indtage det der svarer til 1-2 normale æg om dagen, og så det der svarer til to 2 igennem æggehviden så?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser cirka 20 æg om dagen, har jeg gjort i 2 år, mit ctal er som det skal være.

Er du gal det er mange æg... Har du egen hønsegård, eller bare aftale med den lokale Netto om at de leverer en palle om ugen?! :4mewantfood:

Anyways, jeg kværner også en del æg - en "pandekage" eller omelet, eller hva pokker, med fx et par hele æg og så resten æggehvider, det tror jeg ikke skader. Men det lød som om Stubbe citerede fra noget undersøgelse?

20 æg har jeg dog aldrig i mine vildeste fantasier forestillet mig at kunne få ned...

Link to comment
Share on other sites

Hey

Vil bar li høre, hvor mange æg det er iorden at spise om dagen? Der er jo et forholdsvis højt kolesterol tal i æg. Men passer det at kolesterolen sidder i blomen og at æggehviden er ren protein?

Har li lavet en ny kostplan, men den kræver at jeg spiser 4 æg om dagen, er det for meget?

Ikke at jeg kender til det præcise indhold af kolesterol i æg.. Men kan sige... At æggeblommen er fedtet og hviden er proteinet... og hvis man ønsker at spise så mange æg.. Kunne man jo lave en omelet af f.eks. købte æggeblommer - pasteuriseret - og 1 enkelt æg...Derved får du et mindre indtag af kolesterol....men masser af proteiner... som vel er ønskværdigt ved en kostomlægnig eller kostændring....

Mvh Helle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share