Kroniske ryg- og mavesmerter


Miss Miav
 Share

Recommended Posts

Jeg er 24 år, normalvægtig, og udover kroniske smerter i ryg og mave, er jeg sund og rask. Jeg skriver fordi, mine smerter er blevet af et sådan omfang, at jeg har svært ved at få mit liv til at fungere. Jeg har haft (næsten) daglige smerter de sidste 10 år, og hvert år støder der nye og kraftigere smerter til. Især den sidste måneds tid er smerterne blevet så kraftige, at de daglige smertestillende ikke er nok til at holde smerterne på et tåleligt niveau. Jeg har været til forskellige behandlere, men intet har hjulpet. Planen er nu at kontakte min læge på onsdag, når han kommer fra juleferie. Jeg vil her få en henvisning til noget behandling, som kan hjælpe mig. Jeg kunne dog godt bruge nogle råd til hvad jeg kan/bør kræve, for min læge er meget dårlig til at skaffe mig den nødvendige hjælp.

Mine rygproblemer er hovedsagligt lokaliseret i lænden/bækkenområdet. Jeg kan ikke tåle af løfte tunge ting, da det resulterer i kraftige lændesmerter, som gør at jeg næsten ikke kan gå/stå. De seneste år er det som om, at rygsmerterne har bevæget sig om på maven. Især rundt om hofteskålen har jeg meget ondt. Jeg har dagligt smerter ind over hoften og i hele højre side af maven. Tidligere har jeg kunne massere min hofte så mavesmerterne aftog, man dette er ikke længere muligt. Jeg er meget spændt i hele bækkenpartiet, både på ryggen og maven. Mine balder er meget spændte og når min kæreste masserer mig, er det ofte så smertefuldt, at han må stoppe.

Mine smerter startede i ca. 1996, da jeg var 14 år. I 1998 søgte jeg hjælp hos en fysioterapeut. Han sagde, at mine smerter skyldtes, at mit bækken sad skævt. Dette forsøgte han i et års tid at rette op på ved at knække min ryg på kryds og tværs. Da behandlingen ikke hjalp stoppede jeg, og tænkte at jeg nok blot måtte leve med disse smerter.

I 2001 arbejdede jeg i en vuggestue, hvilket forværrede mine rygproblemer i en sådan grad, at jeg næsten ikke kunne gå til sidst. Jeg søgte derfor hjælp hos en kiropraktor. Han tog et røntgenbillede, og sagde at min ryg var meget skæv. Han sagde at min rygsøjle er lidt s-formet set bagfra, at mit korsben sidder skævt, at mit bækken sidder skævt, men værst af alt, at en af mine bruskskiver i lænden ikke er færdigudviklet i fosterstadiet, og at denne svaghed har fået en af ryghvirvlerne til at bevæge sig ind mod maven, og at dette vil rive alle nervetrådene i ryggen med. Han var meget alvorlig og bekymret på mine vegne, og gav mig indtryk af, at jeg godt kunne regne med et invaliderende liv. Han sagde endvidere at fysioterapeuten havde behandlet mig forkert, og at det nok kun havde forværret min tilstand. Jeg gik til behandling hos kiropraktoren i et års tid, men det hjalp ikke særlig meget. Jeg sagde mit job op, lå sengeliggende i nogle måneder, og genoptrænede derefter intensivt, hvilket fik mig tilbage til det tålelige stadie før 2001.

I 2005/2006 begyndte jeg at få kraftige smerter ind over maven. Min læge sendte mig derfor (på forlangende fra min side af) til en reumatolog. Denne besøgte jeg i september 2006. Han sagde, at min kiropraktor havde overdrevet skævheden af min ryg, og at det meste at det jeg havde fået at vide, var noget sludder. Han sagde at nok var min ryg skæv, men ikke i en sådan grad, at det ville give mig mærkbare smerter. Han mente derimod at problemet var en betændelsestilstand midt på ryggen (et sted hvor jeg aldrig har haft ondt... før nu!). Han gav mig en blokade med binyrebarkhormon, og satte mig på en tre ugers ipren-kur. Da jeg skulle til anden behandling i november 2006, og jeg fortalte at det ikke havde hjulpet, kastede han armene opgivende ud til siderne, og sagde at hvis dette ikke havde kunne hjælpe mig, så ville intet kunne hjælpe mig. Han sagde at hans bedste råd var at jeg spiste 3x2 panodiler dagligt resten af mit liv, og at jeg evt. kunne få lavet en maveundersøgelse for at udelukke, at der var noget galt med maven. Jeg spurgte ham om man ikke kunne lave nogle skanninger af ryggen eller lignende undersøgelser. Til dette svarede han, at hvis han havde den mindste tro på, at en videre undersøgelse kunne gavne, så ville han sende mig til skanning, men det mente han ikke. Jeg synes ikke at det er en holdbar løsning, at sende en 24 årig kvinde på panodiler resten af sit liv.

Nu står jeg her. Er 24 år, spiser 6-8 panodiler dagligt (som kun tager toppen af smerterne), og kan slet ikke overskue at leve et helt liv på denne måde. Hver dag er efterhånden en pinsel at komme igennem. Jeg vil ringe til min læge onsdag d. 3 januar, og bede om en henvisning til Glostrup reumatologiske afdeling (min svoger har fået en god behandling der) og en ultralydsskanning af min mave. Er der andre og evt. bedre muligheder jeg har? Jeg synes det er svært at navigere rundt i behandlingsverdenen. Har været til tre forskellige behandlere, og alle har sagt hver deres. Der må da være nogen som kan hjælpe mig??!

Link to comment
Share on other sites

Hej Miss.

Det er nogert af en tur du er på vej igennem.

Alt andet lige så kræver smertter i en ryg af så lang en varighed en videre undersøgelse, dvs. scaning.

Som jeg kan læse det har du været meget uheldig og ramt 3 dårlige behandlere og de findes desværre indefor alle faggrupper.

Den nyeste viden indenfor rygsmerter tyder på at mange af dem der går med smerter igennem så lang tid som dig kan have en bruskskive forandring. Det kaldes modic forandringer og er observeret af en dansk forskergruppe på Rygcenter Fyn.

Men at skulle give en for klaring på dine smerter vil være en vildt skud i tågen.

Det du skal "kræve" er den reumatologiske afdeling som du allerede er på vej til. De vil helt sikkert scanne dig.

Derudover kan det anbefales at du kommer på et Rygcenter. Der både læger, kiropraktorer og fysser så tværfagligheden er i top.

Men alt i alt må du nok forvente et længere forløb da du har gået længe med det.

Panodilerne resten af dit liv!!!!!!!!!!!!!!! en ren katastrofe.

Håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

APH.

Link to comment
Share on other sites

Det du skal "kræve" er den reumatologiske afdeling som du allerede er på vej til. De vil helt sikkert scanne dig.

Derudover kan det anbefales at du kommer på et Rygcenter. Der både læger, kiropraktorer og fysser så tværfagligheden er i top.

Men alt i alt må du nok forvente et længere forløb da du har gået længe med det.

Panodilerne resten af dit liv!!!!!!!!!!!!!!! en ren katastrofe.

Håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

APH.

Mange tak for dit svar. Det er rart at blive bekræftet i, at det er et rigtig valg, at komme på en reumatologisk afdeling. Jeg vil desuden undersøge mulighederne for at komme på et rygcenter. Jeg har en bekendt, som har været på et rygcenter, som havde gode erfaringer med det, men det kostede hende kassen. Jeg er studerende, og har derfor begrænsede muligheder for at betale for behandling. Findes der rygcentre, som er offentlig drevet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share