hjælp til dragonflags/evil wheel!


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har altid haft svært ved at ramme mavemusklerne ordenligt, så man kunne mærke bare en lille smule ømhed dagen efter. Resten af mine "store muskelgrupper" er næsten altid ømme dagen efter eller to dage efter sidste træning, men som sagt kan jeg aldrig mærke det i mavemuskulaturen. Jeg har så prøvet på mere alternative øvelser som evil wheel og dragon flags. I starten var evil wheel-øvelsen på knæ udemærket, og de første gange kunne jeg nemt mærke det i mavsen, men nu er det for nemt at gøre det, men stadig for svært at gøre øvelsen på tæer. Dragon flags er for hård til at jeg kan udføre den, selvom jeg bøjer mine ben.

Mit spørgsmål er om nogen ved hvordan jeg kan træne mig på til disse øvelser, eller om nogen kender andre gode øvelser, der virker på de "foreste mavemuskler" eller Rectus abdominis.

På forhånd tak

Triple T

Link to comment
Share on other sites

Med Evil Wheel kan man lave progression i stil med ved armstrækkere. Når dem på knæene ikke er hårde nok mere kan man vælge at hæve knæene op på eksempelvis en bænk. Det flytter lidt på tyngdepunktet og ROM'en. Ellers kan du vælge at køre partielle på fødderne. Et godt trick er at køre ind mod en væg, hvilket gør at du ikke kommer længere ud end den kan hentes.

En anden variation er at dreje/køre i en bue mens du kører frem, hvorved rectus abd. i "den yderste side" stresses ekstra (drejer du mod højre vil venstre side aktiveres en smule mere og omvendt).

Med dragonflags er den eneste vej nok, at starte med bøjede ben og så kun køre den excentriske del (som iøvrigt primært er årsag til doms).

Link to comment
Share on other sites

Med Evil Wheel kan man lave progression i stil med ved armstrækkere. Når dem på knæene ikke er hårde nok mere kan man vælge at hæve knæene op på eksempelvis en bænk. Det flytter lidt på tyngdepunktet og ROM'en. Ellers kan du vælge at køre partielle på fødderne. Et godt trick er at køre ind mod en væg, hvilket gør at du ikke kommer længere ud end den kan hentes.

En anden variation er at dreje/køre i en bue mens du kører frem, hvorved rectus abd. i "den yderste side" stresses ekstra (drejer du mod højre vil venstre side aktiveres en smule mere og omvendt).

Med dragonflags er den eneste vej nok, at starte med bøjede ben og så kun køre den excentriske del (som iøvrigt primært er årsag til doms).

Tak for de gode råd! :4thumbup:

Er der nogen som kender nogle andre gode/hårde øvelser for maven, som ikke kræver alt for "specielle" maskiner?

Link to comment
Share on other sites

Floating crunches hvor du sidder for enden af en bænk og læner dig tilbage sådan at overkroppen hænger ud over bænken. Fortsæt nedad til din ryg er helt strakt og hovedet er nede omkring gulvet. Træk dig op igen ved så vidt muligt kun at krumme sig sammen.

Når du kan tage 15 smider du en håndvægt på for at øge belastningen.

Link to comment
Share on other sites

lav sit ups med elastik eller vægt (selv tar jeg med elastik, det stærkeste jeg ku finde) og tag dem uden at krumme dig sammen, dvs koncentrer dig om at presse røven igennem gulvet fremfor at "hive" hovedet frem og du må ikke fiksere benene :smile: . Du vil ikke kunne løfte dig særligt højt, men det er kun godt. Efter jeg begyndte at tage dem så jeg en kæmpe fremgang i mine dragonflags, du vil også kunne fornemme at følelsen i mavemusklerne er temmelig ens ved de to øvelser

Det har ihvertfald hjulpet for mig :superman:

Edited by Mr. Bulk
Link to comment
Share on other sites

når nu du siger "sit ups" hvad mener du så ? er det bare almindelige mavebøjninger eller?

ja det er det sådan set, du har fødderne plantet i jorden med en vinkel på cirkus 90 grader, det vigtige er her bare at du løfter din overkrop fra jorden mens den holdes strakt, til forskel fra almindeligt sit ups hvor du krummer dig sammen. Dette gøres ved at du holder en statisk spænding i hele maveregionen mens du forestiller dig at du presser måsen "igennem" jorden. Jeg håber du forstår hvad jeg mener :superman: og husk at hvis du gør det korrekt vil du ikke kunne løfte dig mere end måske 30 grader fra gulvet.

EDIT: Det der sker når du koncentrerer dig om at presse måsen i gulvet med ufikserede ben er at du sætter hoftebøjerne ud af spil og dermed lægger mere stres på mavemusklerne og når det bliver for nem en øvelse holder du selvfølgelig bare en vægt bag hovedet eller bruger en elastik. Håber det hjalp.

Edited by Mr. Bulk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share