Kampsport og diæt


TranceT
 Share

Recommended Posts

Hey Molboere

Så er det blevet januar, og halvårsdiæten er indledt :superman:

Mit problem består i at jeg i min diæt keine energi har til min træning (thai-boxing), som bliver trænet 3 gange om ugen af hhv 2 timer, 1½ time og 1 time.. Jeg går død lynhurtigt (½time - 1 time), og det er jo bestemt ikke optimalt på nogen måde :bigsmile:

Det jeg søger er råd til hvad jeg kan spise før træning (tungt måltid helst 3 timer før træning, let måltid 1 time før), så jeg optimerer min energi mest muligt.

Idag kørte jeg med 3*rugbrødsmad 3 timer før, og 1*appelsin ½-1 time før, men det gjorde ikk helt tricket :dry:

For lige at give et lille overblik over diæten:

22 år, ~85 kg (70kg er målet), 173 høj ca.

I diæten ligger jeg på op til 2000 kcal dagligt (lavt indtag ved jeg godt, men har tidligere kørt med 2500 kcal uden videre resultater).

Aktivitet: Går en del i forbindelse med arbejdet. Thai-boxing 3* ugentligt (nogle gange kun 2), Styrketræning har desværre været på standby et års tid nu, men kan med lidt held etableres i slutningen af januar igen :4thumbup:

Gode råd modtages med kyshånd :wub::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ligger du ret lavt med 2000 kcal. Tror ikke at du kan gøre andet end at sætte dit indtag op. Det er ikke en særlig god løsning at sulte sig selv og træne..

Da vægttab er dit primære mål(?) skulle du prøve at læse nogle af de artikler som pryder forsiden for tiden (længe leve nytår :bigsmile: )

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mit indtag op med meget. Du vil muligvis få en bedre træning ved at indtage en stor del af din energi 2-3 timer forinden, men det nytter ikke noget hvis du er smadret og nedbryder dig selv resten af dagen.. Det var bare lige min mening om det :-)

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok være en god ide at indtage en god del af de 2000 kcal 1-2 timer før din træning, og evt supplere med lidt hurtige kulhydrater lige før træningen som f.eks. et glas juice.

Vil det bestemt, men hvis jeg lægger det så tæt på træning har jeg en bombe i maven :dry:

Havde selv luret på at indtage det i form af væske (en god blanding af komplekse kulhydrater et stykke tid før), ved bare ikk helt hvilke mængder der er optimale :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ligger du ret lavt med 2000 kcal. Tror ikke at du kan gøre andet end at sætte dit indtag op. Det er ikke en særlig god løsning at sulte sig selv og træne..

Da vægttab er dit primære mål(?) skulle du prøve at læse nogle af de artikler som pryder forsiden for tiden (længe leve nytår :bigsmile: )

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mit indtag op med meget. Du vil muligvis få en bedre træning ved at indtage en stor del af din energi 2-3 timer forinden, men det nytter ikke noget hvis du er smadret og nedbryder dig selv resten af dagen.. Det var bare lige min mening om det :-)

Jeg ligger meget lavt ja, men har desværre også et meget lavt stofskifte.

Har skam læst en god del af artiklerne i tidernes morgen :wink: Har tidligere cuttet 24 kg af, så er bestemt ikk første gang jeg kører diæt. Har dog kun udøvet kampsport på højt plan i ½ års tid nu (tidligere har det været 1 gang uge / hver 2 uge), og har problemer med at holde diæten hvis jeg samtidigt vil kunne udøve maximalt til træning (er blevet rimeligt hooked på det sidste :blush: )

Mht det med at øge indtaget, så ved jeg ikk lige om der er en pointe i at spise meget mere 3 timer før. Kroppen har vel et max for hvad den kan optage og udnytte indenfor en given periode (et måltids penge), så om jeg indtager en større mængde 3 timer før, stacker GI'en vel ikk?

Altså hvis vi antager at for det jeg spiser er blodsukkeret på sit max når jeg påbegynder min træning, men hvis jeg spiser dobbelt mængde istedet for, holder energien vel ikk dobbelt så lang tid? :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey hey....

Det er selvfølgelig lidt svært at anbefale dig noget optimalt, når du nu er på diæt. Det vil jo alt andet lige nedsætte dit generelle energiniveau og derfor også påvirke træningen. Det du kan gøre er selvfølgelig at time kulhydrat indtaget omkring træningen, men igen vil effekten nok ikke kunne række til at du kan gennemfører to timers træning udern problemer. Dine glykogen depoter vil under diæt være mindre og det er formentligt derfor du går død efter ca. en times træning.

Med hensyn til timingen af kulhydrat indtaget vil jeg ikke anbefale dig at spise noget med et højt glykæmisk index(eks. hvidt brød, hvide ris eller ligende), umiddelbart inden træningen.(optil en time inden). Dette vil blot medfører et krafttigt fald i blodsukkeret når du starter på træningen. Derimod er noget hulhydrat med lavt GI ok.(éks. et æble, mørkerer brød) Dog uden at det ligger for tungt i maven som du nævner.

Ellers skal du nok som du selv nævner, spise et godt måltid med mange kulhydrater ca. 3 timer inden træningen. Og igen umiddelbart efter træningen ville jeg nok anbefale at indtage noget kulhydrat med højt GI, for at hjælpe restitutionen lidt på vej under diæten.

Jeg håber at du kunne bruge det til noget. Der er dog ikke det store nye i det.

Link to comment
Share on other sites

Nu melder historien ikke noget om, hvad du spiser umiddelbart efter træning? - hvis du spiser noget...Min erfaring med kalorieunderskud og hård træning er, at det bliver ufatteligt vigtigt at man spiser noget lige efter træning. Kroppen kommer sig hurtigere og man er dermed friskere til næste dags træning ligesom man undgår at rende rundt og være energiforladt hele tiden. Det vil selvfølgelig påvirke dit energiniveau lidt, at du ikke får nok at spise, men det behøver ikke være sådan at du altid er helt energiforladt til træning.

Jeg har - også i kalorieunderskud - trænet om morgenen på tom mave, og har stadig kunnet gennemføre træningen. Så det kan godt lade sig gøre, hvis man timer sin mad rigtigt. Få lidt kulhydrat og protein mindre end ½ time efter træningen er slut (rugbrød med kød eller noget i den stil - jeg mener ikke det kan betale sig at gøre det for meget i hurtige kulhydrater, når man er i kalorieunderskud).

Link to comment
Share on other sites

Hey hey....

Det er selvfølgelig lidt svært at anbefale dig noget optimalt, når du nu er på diæt. Det vil jo alt andet lige nedsætte dit generelle energiniveau og derfor også påvirke træningen. Det du kan gøre er selvfølgelig at time kulhydrat indtaget omkring træningen, men igen vil effekten nok ikke kunne række til at du kan gennemfører to timers træning udern problemer. Dine glykogen depoter vil under diæt være mindre og det er formentligt derfor du går død efter ca. en times træning.

Med hensyn til timingen af kulhydrat indtaget vil jeg ikke anbefale dig at spise noget med et højt glykæmisk index(eks. hvidt brød, hvide ris eller ligende), umiddelbart inden træningen.(optil en time inden). Dette vil blot medfører et krafttigt fald i blodsukkeret når du starter på træningen. Derimod er noget hulhydrat med lavt GI ok.(éks. et æble, mørkerer brød) Dog uden at det ligger for tungt i maven som du nævner.

Ellers skal du nok som du selv nævner, spise et godt måltid med mange kulhydrater ca. 3 timer inden træningen. Og igen umiddelbart efter træningen ville jeg nok anbefale at indtage noget kulhydrat med højt GI, for at hjælpe restitutionen lidt på vej under diæten.

Jeg håber at du kunne bruge det til noget. Der er dog ikke det store nye i det.

Hey :smile:

Jo kunne det da helt sikkert. Havde ikk lige overvejet at spise noget med højere GI inden, men kunne da bestemt godt prøves!

Har primært brugt chokoladen til et kick at vågne på, da jeg til tider har stået op 15 min inden træning :blush: (Har været bustet efter arbejde, og har haft brug for det).

Det jeg egentligt nok havde fisket mest efter var at sammenrøre en eller anden ideel shake (primært bestående af forskellige former for kulhydrater), så man kunne mixe de hurtige og langsomt optagelige lidt. Men vil da forsøge mig med et æble inden, frygter bare det ligger lidt tungt.

Link to comment
Share on other sites

Nu melder historien ikke noget om, hvad du spiser umiddelbart efter træning? - hvis du spiser noget...Min erfaring med kalorieunderskud og hård træning er, at det bliver ufatteligt vigtigt at man spiser noget lige efter træning. Kroppen kommer sig hurtigere og man er dermed friskere til næste dags træning ligesom man undgår at rende rundt og være energiforladt hele tiden. Det vil selvfølgelig påvirke dit energiniveau lidt, at du ikke får nok at spise, men det behøver ikke være sådan at du altid er helt energiforladt til træning.

Jeg har - også i kalorieunderskud - trænet om morgenen på tom mave, og har stadig kunnet gennemføre træningen. Så det kan godt lade sig gøre, hvis man timer sin mad rigtigt. Få lidt kulhydrat og protein mindre end ½ time efter træningen er slut (rugbrød med kød eller noget i den stil - jeg mener ikke det kan betale sig at gøre det for meget i hurtige kulhydrater, når man er i kalorieunderskud).

Spiser skam lidt, gerne et æble eller hvad der nu end lige er kcal tilbage til :bigsmile: Nogengange bliver det også til et par rundenommer rugbrød som du selv nævner, men ikk sikkert jeg tænker nok over hvad jeg spiser der :blush: Problemet er bare at jeg nok når at få tømt dem, når jeg render rundt i en 7-8 timer udenfor i løbet af morgenen - Det er dog snart slut, da der er skolestart pr 1 februar :superman:

Men vil da prøve at tænke lidt mere over hvad jeg spiser efter, og se om det hjælper :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share