Tabe sig i vaegt!


Michael S
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg er en mand paa 29 aar og jeg har nu langt om laenge bestemt mig for at goere noget ved min vaegt. Jeg er 182 og vejer 87 kg saa det er altsaa lige lidt for meget. Dog ved jeg at mit problem primaert er den klassiske "bilring" omkring maven samt lidt paa bryst, hals og maaske ansigt! Mit maal er at komme ned paa omkring de 80 kg.

Jeg har stort set altid dyrket forskellige sportsgrene - dvs. tennis, squash, badminton, svoemning og senest styrketraening. Pt. spiller jeg squash og traener saa meget jeg nu kan hjemme med forskellige vaegte og gulvoevelser.

Jeg ville gerne have gode raad til hvordan jeg hurtigst muligt kan komme ned i vaegt - fedt% - saavel  gode ernaerings raad som traenings maessigt. Yderligere vil jeg gerne hoere fra andre der evt. har gaaet igennem det som jeg nu forhaabentligt skal til og om deres egne erfaringer m.m.

Tak for en god debat

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael,

I bedste simplificerede Motion-Online stil ( ;-) ) : Forbrænd mere end du indtager.

Når det er sagt, så er der selvfølgelig nogle "forbehold". For det første, lad være med at springe på en-eller-anden sindsyg diæt - f.eks. at kun spise protein og fedt, ingen kulhydrat (jo, det findes).

Der er to "nøgler" til at tabe sig :

1. Spis fornuftigt, varieret og sundt.

2. Dyrk motion.

Så simpelt er det, med mindre du er et special-tilfælde - men det lyder det ikke til du er :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er meget effektivt hvis man kan sætte sin forbrænding op. Det gør man bedst ved at tage på i muskelmasse. Dels kræver det en hel del energi at opbygge f.eks. 2 kg. muskler, dels skal de 2 kg. muskler varmes op til 37 grader 24 timer i døgnet - og det er noget der tæller i kalorieregnskabet.

Ved konditionstræning får man også en højere forbrænding, men kun i den tid man rent faktisk er aktiv (dette er mest udtalt ved lav-intensitet motion, og mindre udtalt ved høj-intensitet).

Spis sundt og kast dig over styrketræning! Det giver varige resultater...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Hvis det kan hjælpe lidt, så træn om morgenen - det giver en større fedtforbrænding. " Eller lad være, for det er - som det har været pointeret her på MOL cirka ti trilliarder gange - ligegyldigt, hvilken energikilde, der bruges under motionen. Det er det samlede energiregnskab, som er interessant ifm. fedtreduktion. Læs Mortens artikler herom på MOLs hovedside...

Jeg vil også til enhver tid anbefale at læse nedad på Netdoktors "fitness"- og "sund mad"-debatter og studere Jørgen Storms mange gode indlæg om fedtreduktion.

Link to comment
Share on other sites

Lars Nielsen >>> Hvem siger jeg snakker om energiregnskab???

Da der om morgenen er en større udskillelse af væksthormon og kortisol i blodet  øges stofskiftet o.a. processor, der generelt gør morgenen til et bedre tidspunkt at træne mht. til vægttab

Modsat er eftermiddagen bedst at træne på for at opnå msukelhypertrofi da koncentrationen af et af de vigtigste muskelhypertrofi hormoner, insulin på dette tidspunkt af dagen er højest.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen, der siger, at du taler om energiregnskab. Men det er det, man BØR tale om, hvis man taler om metoder til fedtreduktion. Jeg mener, det er problematisk, at du overhovedet anvender begrebet "fedtforbrænding", fordi det bidrager til at reproducere våset om, at det gælder om at træne med en bestemt energiforsyning. (Ved at træne på tom mave og ved bestemte intensiteter etc.)

Du har en betydelig bevisbyrde for din påstand om, at det skulle øge forbrændingen at træne om morgenen, fordi værdierne for cortisol og væksthormon er høje. Disse værdier er høje, fordi kroppen er i energiunderskud efter ikke at have fået tilført næring hele natten. At træne i denne tilstand bringer kroppen i "hungersnødsfunktion", hvor kalorieforbrugende muskelvæv nedbrydes og forbrændingen REDUCERES.

Link to comment
Share on other sites

Okay så lad mig ændre begrebet fedtforbrænding, men uanset rigtigheden i udtrykket er det nu som regel det begreb man bruger inden for det danske sprog når man snakker om at tabe sig...

Selvfølgelig er energiregnskabet det primære når man skal tabe sig, men når man træner om morgenen er det nu en gang sådan, at man opnår et større energiforbrug, end når man træner senere på dagen.  At enkelte fraktioner muskelvæv nedbrydes, må man jo bare tage med, muskelvævet nedbrydes jo også når man træner.

For øvrigt mener jeg ikke at have hørt om at muskelvævet (som jo er noget at det mest energikrævende væv der findes i kroppen) skulle blive nedbrudt i stor stil, for derefter at reducere energiforbrændingen fordi kroppen om natten har været i energiunderskud .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Træning om morgenen er i sig selv bestemt ikke dårligt, så et kan jeg ikke indvende noget imod. Hvis man har tid om morgenen, så skal man træne om morgenen.

Men, at sige, at man bruger mere energi om morgenen, det er en påstand, som jeg ikke kender til studier (eller argumenter), der underbygger.

Taler du om motion på tom mave? for det er noget lidt andet...

Øget mængde af GH (væksthormon) giver øget lipolyse - det er et faktum, men det er IKKE en effekt, der potentieres af exercise. Det hjælper altså ikke yderligere på "fedtforbrændingen" at motionere om morgenen.

Øgede koncentrationer af cortisol sætter kroppen i katabol tilstand, dvs. der sker en øget nedbrydning af muskelvæv, hvorimod der spares på kulhydratlagrene.

MIn anbefaling ville således ikke specielt være at træne om morgenen - men derimod at træne, når man har tid (og lyst).

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Jeg er selv 1.84 cm høj og vejer i dag 87 kilo. Men for blåt 6 måneder siden vejede jeg 108 kilo. Jeg begyndte at komme i motions center og lagde min kost fuldstændig om. Mit mål er som dit at komme ned på 80 kilo, og det er jeg ganske overbevist om at jeg nok skal komme, før eller senere. Mit bedste råd ville nok være at tage den med ro, der er ingen grund til at sige 'Nu vil jeg lige tabe 10 kilo på ingen tid' Men kom regelmæssigt aller helst hver dag selvfølgelig i fitness centeret, tro mig at det giver resultater hvis du samtidig holder din kost, husk at spise små og ufede proteinrige måltider ca. 6 gange om dagen, rimlig godt fordelt ud over hele dagen, på den måde holder du din forbrænding igang hele dagen, men det kan du vidst læse meget mere om her på siden. Og ellers må du bare lade hvert eneste kilo motivere dig, og så hjælper det selvfølgelig også når kæresten eller vennerne kommer og spørger om man ikke har tabt sig :) Men held og lykke med det, hvis du lige holder dig selv i en kort snor skal det nok gå, det er trods alt ikke 'mere' end 8 kilo du skal af med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share