Proteinpulver eller...?


Kobber
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg har styrketrænet i ca. 12 mdr. og skønt jeg kan se forbedringer, syntes jeg at udviklingen går for langsomt. Jeg har set mange der drikker proteinpulver o.s.v., men jeg syntes der er uendelig mange produkter og jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Jeg ser ligeledes noget der hedder "weightgainer", men jeg har lige været på en hård slankekur og ønsker sgu ikke alt vægten tilbage igen - eller er det mig der misforstår meningen med Weightgainer?

Jeg vil bare have noget der hjælper min krop lidt på vej og måske min udholdenhed i træningscentret. Jeg behøver vel ikke nævne at det skal være 100% lovligt og uden bivirkninger..

På forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig og tilstrækkelig kost er nok det vigtigste i første omgang. En godt post-workout måltid kan også gøre en forskel. Det kunne være proteinpulver og hurtige kulhydrater, men det kan også være noget så simpelt som en ½ L kakao. Derudover så vil proteinpulver kun gøre en markant forskel, hvis du ikke får protein nok gennem kosten, og gør du ikke det bør du nok også fokusere her først.

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg har styrketrænet i ca. 12 mdr. og skønt jeg kan se forbedringer, syntes jeg at udviklingen går for langsomt. Jeg har set mange der drikker proteinpulver o.s.v., men jeg syntes der er uendelig mange produkter og jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Jeg ser ligeledes noget der hedder "weightgainer", men jeg har lige været på en hård slankekur og ønsker sgu ikke alt vægten tilbage igen - eller er det mig der misforstår meningen med Weightgainer?

Jeg vil bare have noget der hjælper min krop lidt på vej og måske min udholdenhed i træningscentret. Jeg behøver vel ikke nævne at det skal være 100% lovligt og uden bivirkninger..

På forhånd tak for hjælpen!

Det er nok usandsynligt at det er fordi du ikke har drukket protein pulver at du ikke har set større forbedringer, omend det kunne have gjort dine fremskridt større hvis dit protein indtag har været for lille, hvilket det sikkert har eftersom du har været på slankekur, hvor du sikkert også har mistet muskelmasse, sammen med dit fedt? Hårde slankekure er sjældent at foretrække, da man ikke kan ungdå at miste muskelmasse, hvis vægttabet bliver alt for stort.

Når det er sagt skal vi have nogle flere oplysninger. Alder? Vægt osv. Samt dit program, og om der er styr på kosten.. Mange faktorer kan spille ind på manglende fremskridt, så der kan ligeså godt ordne det hele på en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Kobber ->

Altså, lad os lige tage den igen.

Hvor lang tid har du været på diæt?

For at musklerne skal vokse kræves energioverskud. Dvs. at du indtager mere energi end du forbruger. Når du slanker er det lige omvendt. For trænede personer vil det nærmest være umuligt at opbygge muskelmasse i energiunderskud. For begynderen er det ved beherksede energiunderskud muligt.....men meget langsommere end hvis du var i energiunderskud.

Desuden....

- Er dit program godt?

- Husker du at spise nok protein (ca. 2-2,5 g protein gange kropsvægt er en ok tommelfingerregel)?

Husk at det er vigtigt lige efter træning at få en lille kulhydrat-protein cocktail, idet det er ekstremt vigtigt for muskelopbygningen at få energi+protein kort tid efter træning.

Proteinpulver er (blandt andre gode egenskaber) netop designet til dette. Det er fordi at protein kommer i forskellige opbygninger.....nogen er hurtigerenedbrydelige end andre. Man kan få proteinpulver med forskellige proteintyper. Men en der dyrker styrketræning vil typisk vælge en med proteiner med kort nedbrydningstid....netop fordi at kroppen helt skal have tilført proteinet hurtigst muligt.

Waightgainer henfører til muskelmasseopbygning. Det er ikke fedt der tænkes på. Det er blot et fancy navn for det det er.....proteinpulver + typisk lidt passende kulhydrater blandet i.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er (blandt andre gode egenskaber) netop designet til dette. Det er fordi at protein kommer i forskellige opbygninger.....nogen er hurtigerenedbrydelige end andre. Man kan få proteinpulver med forskellige proteintyper. Men en der dyrker styrketræning vil typisk vælge en med proteiner med kort nedbrydningstid....netop fordi at kroppen helt skal have tilført proteinet hurtigst muligt.

Omend det ikke er helt optimalt, så er der mange - også på MOL - der som protein+kulhydrat cocktail lige efter træning bruger cacaomælk eller eventuelt skummetmælk. Mange svæger til det. Det er ok. Men dog ikke optimalt. Med det er en nem måde at gøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvem du spørger:

Hvis det er videnskaben er det nok nærmere 1,5-1,8.

Hvis du spørger gamle rotter i faget, ville de nok ofte være enige i dit bud.

Hehe, det har du ret i.

Proteinholdig mad uden meget fedt er dog næsten altid godt at sætte tænderne i, så det gør ikke noget at man rammer lidt over. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i kalorieoverskud og ikke træner, så ja. Det er ikke så meget anderledes end hvis du spiste protein gennem alm kost. Men ellers kan proteinpulver også bruges til vægttab, for at sikre at man ikke mister for meget muskelmasse når man er i kalorieunderskud.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Bare af nysgerrighed: Kan man sige noget om, hvad der sker, hvis man tager prot-pulver, og kun træner lidt, eller slet ikke? Vil man så, i reglen, bare opleve, at man tager på i form af fedt?

Du tager ikke muskelmasse på ved blot at spise. Nej, derimod, træning + hvile + mad => muskelvækst.

Er du i energibalance og ikke træner og du så indtager noget ekstra proteinpulver og dermed går i energioverskud, så ryger det på som rent fedt (med tiden).

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Bare af nysgerrighed: Kan man sige noget om, hvad der sker, hvis man tager prot-pulver, og kun træner lidt, eller slet ikke? Vil man så, i reglen, bare opleve, at man tager på i form af fedt?

Proteinpulver fungerer præcis ligesom alle andre typer af mad. Kalorierne fra proteinpulveret skal indgå ligesom alle andre madvarer i beregningerne og i sidste ende vil du kun tage på, hvis du indtager flere kcal end du forbrænder.

Men altså, man kan da godt sige at hvis du ikke træner og er i kcaloverskud, så vil det meste nok sætte sig som fedt, upåagtet om det er kage, ananas eller proteinpulver...

Link to comment
Share on other sites

Men ellers kan proteinpulver også bruges til vægttab, for at sikre at man ikke mister for meget muskelmasse når man er i kalorieunderskud.

Sådan ville jeg ikke formulerer det...omend jeg godt ved hvad du mener.

Om du spiser proteinpulver eller ej ved diæter, vil ikke i sig selv have nogen betydning for hvor meget/lidt muskelmasse du taber.

Proteinpulverets gode egenskaber er derimod

- hurtigt nedbrydlige proteiner der gør at kroppen hurtigt får aninosyre (altse det proteiner består af) til sin rådighed til genopbygningen. Dette er fint for at få optimalt genopbygget musklen.

- meget overskueligt hvad man indtager af energi + antal gram protein, hvilket kan være fint, hvis man er på diæt og derfor skal holde sig til en vis grænse for energiindtaget.

Men som sådan har det ingen (eller i hvert fald kun marginal) betydning om man får sine proteiner gennem proteinpulver eller f.eks. en bøf, når vi ser på indtaget af mad over hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk forum.. mange svar på kort tid, tak for det. Ja jeg har nok været lidt sparsom med oplysninger - de kommer her:

27 år

87 kilo

180 cm.

Jeg er generelt stor eller rettere sagt robust (kraftige knogler ;-)) og bredskuldret. Det er ikke så meget bryst og ryg der er problemet - det vokser fint, det er mere armene der ikke rigtig følger med. Samtidig skal maven også væk.

Med hensyn til min slankekur, så brugte jeg Slankedoktoren (TV2). Det virkede fint for mig, jeg tabte 11 kilo og mangler stadig lidt endnu. Min daglige kost ser ca. således ud:

10.00 - En fiberbolle (uden smør) med 1 stykke hamburgerryg og agurker.

12.00 - En fiberbolle med cheasy rejeost + grøn peber.

15.00 - En fiberbolle med et af ovenstående indhold.

18.30 - Aftensmad - typisk noget med nudler, grønt og magert kød (kalkun, kylling, svin)

21.30 - En fiberbolle eller et stykke frugt.

I weekenderne spiser jeg lidt mere usundt, men med omtanke.

Jeg træner ca. 2-4 gange om ugen. Da jeg jævnligt har skiftende arbejdstider, kan det desværre ikke være 4 gange fast om ugen jeg træner. Programmet ser nogenlunde således ud (jeg kan ikke huske de der smarte fancy ord øvelserne har):

Dag 1 - Ryg/Biceps:

Ryg (den hvor man trækker ned til nakken): 12x, 10x, 8x til max.

Biceps (håndvægte stående): 12x, 10x, 8x til max.

Ryg (den hvor man sidder og trækker ind til bryst): 12x, 10x, 8x til max.

Biceps (håndvægte siddende): 10x, 8x, 6x til max.

Skulder (fast stang): 10x, 8x, 6x til max.

Biceps (håndvægte siddende): 10x, 8x, 6x til max.

Mave (maskine man sidder i og trækker fremover): 15x, 12x, 10x

Dag 2 - Bryst/Triceps:

Bænkpres (fast bænk): 10x, 8x, 6x til max.

Triceps (pulldown - begge arme samtidig): 12x, 10x, 8x til max.

Bryst (den hvor man trækker sammen foran brystet): 12x, 10x, 8x til max.

Triceps (pulldown - en arm ad gangen): 10x, 8x, 6x til max.

Bryst (hvor man ligger på en bænk med en håndvægt tilbage og frem over hovedet): 12x, 10x, 8x

Triceps (pulldown - en arm ad gangen): 10x, 8x, 6x til max.

Mave (maskine man sidder i og trækker fremover): 15x, 12x, 10x

Sådan ser træningen ud ved 2 dage... er der mulighed for at jeg kan træne 4 dage om ugen, træner jeg de 2 ovenstående modeller 2 gange.

Igen - på forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

I weekenderne spiser jeg lidt mere usundt, men med omtanke.

Jeg træner ca. 2-4 gange om ugen. Da jeg jævnligt har skiftende arbejdstider, kan det desværre ikke være 4 gange fast om ugen jeg træner. Programmet ser nogenlunde således ud (jeg kan ikke huske de der smarte fancy ord øvelserne har):

Dag 1 - Ryg/Biceps:

Ryg (den hvor man trækker ned til nakken): 12x, 10x, 8x til max.

Biceps (håndvægte stående): 12x, 10x, 8x til max.

Ryg (den hvor man sidder og trækker ind til bryst): 12x, 10x, 8x til max.

Biceps (håndvægte siddende): 10x, 8x, 6x til max.

Skulder (fast stang): 10x, 8x, 6x til max.

Biceps (håndvægte siddende): 10x, 8x, 6x til max.

Mave (maskine man sidder i og trækker fremover): 15x, 12x, 10x

Dag 2 - Bryst/Triceps:

Bænkpres (fast bænk): 10x, 8x, 6x til max.

Triceps (pulldown - begge arme samtidig): 12x, 10x, 8x til max.

Bryst (den hvor man trækker sammen foran brystet): 12x, 10x, 8x til max.

Triceps (pulldown - en arm ad gangen): 10x, 8x, 6x til max.

Bryst (hvor man ligger på en bænk med en håndvægt tilbage og frem over hovedet): 12x, 10x, 8x

Triceps (pulldown - en arm ad gangen): 10x, 8x, 6x til max.

Mave (maskine man sidder i og trækker fremover): 15x, 12x, 10x

Sådan ser træningen ud ved 2 dage... er der mulighed for at jeg kan træne 4 dage om ugen, træner jeg de 2 ovenstående modeller 2 gange.

Igen - på forhånd tak for hjælpen!

Har du ingen ben?! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Formålet er vel at blive større som 1. prioritet. Det er jo ikke sådan at ryg og bryst ikke skal blive større, jeg syntes bare at de muskelgrupper har vokset meget i forhold til armene. Jeg har altid arbejdet hårdt så det med at blive stærkere er ikke så høj en prioritet. Større og mere veltrimmet ;-).

Jo jeg har ben... de skal også trænes på et tidspunkt, lige p.t. cykler jeg en del så det må vente lidt da det tærer på mine kræfter i benene. Kan jeg træne ben sammen med de andre muskelgrupper (ryg og bryst)? F.eks. lår den dag jeg træner bryst og læg den dag jeg træner ryg?

Link to comment
Share on other sites

Træning:

Jeg ville skifte til et ordenligt fullbody program hvis jeg var dig. Syns personligt 2-split er uoptimalt hvis man alligevel ikke får trænet de 4 gange om ugen ihvertfald 80-90 % af tiden, man kan self. blive forhindret i ny og næ. Samtidig er dit program en ren katastrofe. Ikke underligt dine arme ikke vokser når de bliver tæsket så meget! 3 øvelser til både biceps og tripeps, hvor du kører helt til max. Armene bliver brugt i næsten alle øvelse, så de får helt sikkert tæsk nok. Både bicpes og triceps er forholdsvis små muskler, som enlig ikke behøver specielt meget træning for at vokse, da de også bliver stimuleret af de fleste andre øvelser. Der er flere ting at sige om dit program.. Skuldertræningen er minimal, og hvad med vinger? og generelt al for mange øvelser til hver muskelgruppe, det kan hurtigt komme til overtræning + at du træner til max. hver gang.. Det kan på længere sigte mindske eller helt stoppe dine fremgang, og måske endda give tilbagegang.

Men fullbody kommer man hele kroppen rundt 3 gange om ugen, så der bliver lagt langt større vægt på store/basis øvelser som stimulere mange muskler på en gang f.eks. Bænkpres, Dødløft, Squat, Bent Over Rows, military press osv... Slut med maskin øvelser.. Den eneste øvelse fra dit nuværende program jeg ville beholde ville være Bænkpres, og evt. pulldowns. Men læs følgende for at blive klogere:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ionel_oversigt/

Må man linke til andre sider? ;)

Et evt. program kunne indeholde følgende øvelser:

Squat

Benchpress

Dødløft

BOR

Chinups

Pullups

Military Press

Janda-situps/anden mave øvelse

Kost:

!! spiser du virkelig ikke mere end det? Hvor mange kcal får du ca. om dagen? Kan slet ikke forestille mig at du kan leve af det :P.. Ikke underligt du taber dig... Er det slankedoktorerens principper at man skal sulte sig selv?

Link to comment
Share on other sites

Sådan ville jeg ikke formulerer det...omend jeg godt ved hvad du mener.

Om du spiser proteinpulver eller ej ved diæter, vil ikke i sig selv have nogen betydning for hvor meget/lidt muskelmasse du taber.

[..]

Men som sådan har det ingen (eller i hvert fald kun marginal) betydning om man får sine proteiner gennem proteinpulver eller f.eks. en bøf, når vi ser på indtaget af mad over hele dagen.

Helt enig i at det som sådan er ligegyldigt om man får sine proteiner vha proteinpulver eller mad (hvis man ser bort fra andre fordele ved at indtage protein gennem alm. kost). Min pointe var bare, at hvis man har svært ved at få nok protein til at minimere muskeltab under diæt, så kan proteinpulver være et godt supplement til den alm. kost.

Link to comment
Share on other sites

Shit.. det er dælme noget andet end jeg er vant til, men tusind tak for hjælpen, jeg vil give det et forsøg de næste par måneder. Military press kunne jeg ikke lige finde i dit link, har du et andet link til den? Hvor meget skal jeg gøre de forskellige øvelser? Og vil det sige at hvad angår arme, så skal jeg bare holde mig væk fra alm. håndvægte?

Ja jeg spiser meget mindre end for et år siden, men det passer mig faktisk fint. Ved at spise mange små måltider om dagen undgår man faktisk at blive sulten, og kroppen vænner sig til det. Jeg går stort set aldrig rundt og er sulten. Det skal så også siges at jeg direkte åd før i tiden og jeg tager let på, så for at få en ordentlig figur blev jeg nød til at gøre noget seriøst ved det. Mange folk gør jo også den store fejl at de spiser indtil de er mætte - mæthedsfornemmelsen indtræffer faktisk først helt 20-30 minutter efter et hovedmåltid (aftensmad f.eks.). Men jeg kan jo godt se på det hele at hvad angår protein o.s.v. er jeg højst sandsynlig i underskud. Er der noget du kan anbefale? Jeg har kigget rundt på nettet og det er jo næsten umulig at blive klog på - priser, mængder, mærker o.s.v. Jeg ved godt at det ikke månævnes her på siden, men hvis du har tid må du meget gerne sende mig links og info på min mail: [email protected]

Tusind tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Kobber ->

Ceramics program ser fint ud. Du skal klart have tunge ben/rygøvelser med (= squat og dødløft). Det kan dog som begynder være lidt tungt at træne både squat og dødløft på samme tid. En fin måde at få det ordnet på er ved at splitte programmet op så man træner dødløft hvar anden gang og squat hver anden gang.

For at undgå vækst i ben, når/hvis de begynder at blive for store så skru ned på enten volume (sæt reps ned) og/eller sæt TUT'en ned (TUT = time under tension, aka tiden musklen er spændt på aka hvor hurtigt man tager den enkelte rep). Men behold øvelserne da de er kanon for ens overodnede styrketræning.

EN vigtig detalje. At træne med frie vægte er teknisk sværrere end kabler og maskiner. Udført forkert og netop fordi det er frie vægte kan man derfor komme galt afsted med skader, hvis man ikke træner korrekt teknisk. Det er lige lidt besværligt den første måneds tid, hvor man skal koncentrere sig maks om teknikken og egentlig ikke træne for belastningen.

Men det er indsatsen værd.

Derfor skal du i alle de store svære frivægtsøvelser først træne teknik. Træn med meget lille belastning. Som tommelfingerregel maks ½ af hvad du normalt træner med. Der skal være en lille belastning, men ikke mere end at du kan koncentrere dig 100 % om taknikken.

Når teknikken sidder der med lav belastning så sættes belastningen gradvist op, indtil man kan træne øvelserne ved normal træningsbelastning med korrekt teknik.

Du spurgte om military.

Se på dette link. Det er en topside til at se stort set alle tænkelige øvelser. Led efter skulderøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Super fedt, tak for det... jeg fandt military press. Jeg er stadig meget i tvivl om hvor mange gentagne øvelser jeg skal lave af hver?

Nu er HST jo - af lutter gode grunde - meget populært på MOL. HST er også fremragende for begynderen. Men det kan virke lidt uoverskueligt i begyndelsen. Så får en begynder er det skam fint at træne uden progression. Læg du bare ud med 2-3 sæt af 7-10 reps.

Når du får mod til det, så prøv dog en omgang HST.

Link to comment
Share on other sites

Nu er HST jo - af lutter gode grunde - meget populært på MOL. HST er også fremragende for begynderen. Men det kan virke lidt uoverskueligt i begyndelsen. Så får en begynder er det skam fint at træne uden progression. Læg du bare ud med 2-3 sæt af 7-10 reps.

Når du får mod til det, så prøv dog en omgang HST.

Og HST.. hvad er det lige det er? Og igen.. vil jeg med fordel kunne indtage proteinpulver eller andet?

Link to comment
Share on other sites

Og HST.. hvad er det lige det er? Og igen.. vil jeg med fordel kunne indtage proteinpulver eller andet?

HST = hypertrofi specifik træning. Der er tonsvis af tråde om HST på MOL. Led lidt efter det.

Proteinpulver. Det koster jo en del kroner proteinpulver. Men vil man ofre det er det bestemt en god ting at dyrke som supplement til ens ellers fornuftige kost.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share