Pavel Tsatsouline og styrketræning


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har købt diverse bøger af Pavel Tsatsouline: Power to the people, the naked warrior og bulletprof abs.

De er alle meget gode, hvis man udelukkende ønsker ren råstyrke, hvilket ikke er nogen dårlig egenskab, og øvelserne han viser, rammer "muskelgrupperne" godt hvis man laver dem rigtigt. Men han mener, at man højst laver 6 reps pr. sæt og kun to set pr. øvelse, hver dag. Mit mål er ikke kun en stærk krop, men også en smule mere masse og mere eksplosivitet. Jeg tænkte så, om jeg ikke kunne kombinere mit eget gode træningsprogram, med nogle af Pavels øvelser. Jeg spiller hovedsageligt seriøs badminton, og vil gerne vedligeholde kondi/udholdenhed (spørgsmålet går ikke på konditiontræning) og øge eksplosivitet, styrke og gerne få lidt mere masse.

Mit forslag i øvelser der ikke fokuserer på eksplosivitet er:

ex. rows

1. sæt, opvarmning, 12-15 reps

2. sæt, styrke/hypertrofi, 8-10 reps

3. sæt, maksimalstyrke, maks 6 reps

4. sæt, muskeludholdenhed/styrke/hypertrofi, 10-12 reps

Håber nogen kan hjælpe eller give forslag til, at jeg kan nærme mig mine mål

TripelT

Link to comment
Share on other sites

I Power To The People på side 47 kan du se Pavels Bear-program. Det er et decideret hypertrofi-program.

Hr. K

Hvad hedder det bestemte afsnit? tror ikke vi har samme version. Men vil mit program være spild af tid eller vil jeg kunne opnå overnævnte mål? Skal lige siges at jeg kun er 16år, så det er nok ikke så hensigtsmæssigt at jeg laver 3x6 i hver øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gå ind og kommentere dit forslag til program, men Pavels Bear-rutine (som jeg selv træner efter) går ud på, at vælge 2-3 helkropsøvelser og så køre to tunge sæt a 5 og derefter så mange sæt af lettere 5'ere som muligt. Dvs:

5, 5 @ 90% of the 1st set then add: 5 @ 80% of the 1st set [repeat @ 80% until form begins to get shaky]

Det er jävla hårdt, men det er good stuff :4thumbup: Husk at spise godt og vær udhvilet.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gå ind og kommentere dit forslag til program, men Pavels Bear-rutine (som jeg selv træner efter) går ud på, at vælge 2-3 helkropsøvelser og så køre to tunge sæt a 5 og derefter så mange sæt af lettere 5'ere som muligt. Dvs:

Det er jävla hårdt, men det er good stuff :4thumbup: Husk at spise godt og vær udhvilet.

Hr. K

Kan jeg bruge samme princip inde for andre styrketræningsøvelser? (undladet eksplosivitetsøvelser)

Link to comment
Share on other sites

Men er det overhovedet muligt, at øge sin styrke efter Pavels princip, og ved sidenaf træne "traditionel" hypertrofitræning?

JA!!

Men hvorfor gøre det, når du kan få begge dele ud af Pavels principper, som du har set dig lun på som jeg læser det du skriver :wink:

Link to comment
Share on other sites

JA!!

Men hvorfor gøre det, når du kan få begge dele ud af Pavels principper, som du har set dig lun på som jeg læser det du skriver :wink:

Jo jeg mener at Pavel er en guru indefor styrketræning, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal kombinere Pavels styrkeprincipper med "normale" hypertrofiprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg mener at Pavel er en guru indefor styrketræning, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal kombinere Pavels styrkeprincipper med "normale" hypertrofiprogrammer.

nu findes der jo mange guruer inden for træning, men forstår ikk du ikk bare vælger Pavels egte hypertrophy program feks i stedet for at gøre det så kompliceret

Link to comment
Share on other sites

nu findes der jo mange guruer inden for træning, men forstår ikk du ikk bare vælger Pavels egte hypertrophy program feks i stedet for at gøre det så kompliceret

Fordi jeg nærmest ønsker en "mellemvej" af pavels "be a bear-træning" og badminton-spændstighedstræning.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er lidt tid siden jeg skrev de forrige indlæg, men nye spørgsmål er dukket op. Jeg har valgt at køre nogle måneder med Pavels "Bear-program", men hvordan skal jeg eller skal jeg overhovedet lægge det ind i en cyklus, for at udsætte kroppen for nye udfordringer? Og dem som kender programmet på førstehånd, har I nogle forslag til hvordan man begynder programmet eller noget man skal fokusere på. Og hvilke øvelser udover dødløft er gode? jeg synes "the side press" ser ud til at være en teknisk svær øvelse, som ikke så mange kender.

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt tid siden jeg skrev de forrige indlæg, men nye spørgsmål er dukket op. Jeg har valgt at køre nogle måneder med Pavels "Bear-program", men hvordan skal jeg eller skal jeg overhovedet lægge det ind i en cyklus, for at udsætte kroppen for nye udfordringer? Og dem som kender programmet på førstehånd, har I nogle forslag til hvordan man begynder programmet eller noget man skal fokusere på. Og hvilke øvelser udover dødløft er gode? jeg synes "the side press" ser ud til at være en teknisk svær øvelse, som ikke så mange kender.

Nogle forslag? I øvrigt, hvor mange gange om ugen skal jeg træne til dette program?

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt tid siden jeg skrev de forrige indlæg, men nye spørgsmål er dukket op. Jeg har valgt at køre nogle måneder med Pavels "Bear-program", men hvordan skal jeg eller skal jeg overhovedet lægge det ind i en cyklus, for at udsætte kroppen for nye udfordringer? Og dem som kender programmet på førstehånd, har I nogle forslag til hvordan man begynder programmet eller noget man skal fokusere på. Og hvilke øvelser udover dødløft er gode? jeg synes "the side press" ser ud til at være en teknisk svær øvelse, som ikke så mange kender.

Jeg kører selv bearprogrammet pt. Mit øvelsesvalg er måske lidt alternativt fordi jeg træner emd sandsække og ikke alm. frivægte.

Jeg kører bearprogrammet 2 gange ugentligt ved siden af min kampsporttræning. Pavel anbefaler det 2-4 gange om ugen.

Jeg kører 3 bearøvelser som pt. er: Clean'n'press, frontsquat og kropshævninger. Alle helkropsøvelser gode. Dvs. squat, rows, bænkpres, dips etc.

Jeg forsøger at øge den samlede volumen med ca. 3-4% hver træning. Når det ikke er muligt længere, så hopper jeg tilbage til en lettere vægt og begynder at arbejde mig opad igen. Den samlede volume skriver jeg ind i et excelark for at få et bedre overblik.

post-3384-1169997179_thumb.jpg

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg nærmest ønsker en "mellemvej" af pavels "be a bear-træning" og badminton-spændstighedstræning.

Et gammelt buddistisk ordsprog siger "Hvis du prøver at fange to kaniner samtidig, fanger du ingen".

Hvis du træner efter styrke vil du ikke vokse nær så meget som specifik hypertrofi træningen. Men som seriøs badminton spiller ønsker du ikke masse, da det kun vil være ekstra vægt i kampe, men derimod ønsker du eksplosivitet og styrke. Og gennem stykre relateret træning vil du også få noget masse.

For mig lyder det mere som om du ønsker at få nogle muskler at "vise frem på stranden" samtidig med du gerne vil have råstyrken og eksplosiviteten.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt buddistisk ordsprog siger "Hvis du prøver at fange to kaniner samtidig, fanger du ingen".

Hvis du træner efter styrke vil du ikke vokse nær så meget som specifik hypertrofi træningen. Men som seriøs badminton spiller ønsker du ikke masse, da det kun vil være ekstra vægt i kampe, men derimod ønsker du eksplosivitet og styrke. Og gennem stykre relateret træning vil du også få noget masse.

For mig lyder det mere som om du ønsker at få nogle muskler at "vise frem på stranden" samtidig med du gerne vil have råstyrken og eksplosiviteten.. :wink:

Ja og nej. Jeg ønsker som hovedpriotet at blive en bedre badmintonspiller, og jeg træner langt det meste af tiden derefter. Men der er også noget som hedder en off-sæson for badmintonspillere, hvor træningen kun er på et lavt niveau. Desuden er det ikke så hensigtsmæssigt at træne spændstighedsøvelser hele tiden. Og det er heller ikke meningen, at jeg skal blive et stort brød (som om det vil ske uden videre), og det er heller ikke muligt med så meget kondition/spændighedstræning som jeg dyrker. Men jeg ville gerne, som så mange andre, have lidt mere masse nogle steder, og det sammen med lidt konditionstræning (løb, cykling) vil min off-sæson bestå af at tilstræbe sig.

Jeg mener også at afveksling giver mere kvalitet i træningen, så derfor mener jeg ikke, at der er noget i vejen med at have lidt forskellige interesser.

Og som du siger nytter det ikke at prøve at gøre to ting på én gang, så derfor prøver jeg at tage én ting hver for sig

Men tak for jeres svar

MVH TripelT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share