Træning til marathonløb: Blødt underlag?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg tænker på at løbe cph marathon, men jeg har på fornemmelsen at det er hårdt for led og knæ at løbe på hårdt underlag, eksempelvis asfalt.

Så jeg tænker på at træne på blødt underlag (græs eller skov).

Vil det være en god måde at træne på med tanke på at selve løbsdagen skal der jo løbes 42km på hårdt underlag - vil det være et for stort chok for kroppen?

Eller er det mere optimalt at vænne kroppen til selve løbet ved at træne på asfalt allerede fra nu af?

Takker.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god idé, at foretage en stor del af sin træning på blødt inderlag. men det er ikke hensigtsmæssigt kun at træne på blødt underlag.

Tænk lidt taktisk hvad angår valg af underlag; løb f.eks. dine LSD ture på hårdt underlag, da det ikke er så hårdt får kroppen. Og træn dine intervaller, og "hårde ture" på blødt underlag.

Så kroppen skal vendes til hårdt underlag, men gør det med omtanke og tænk på at træne på hårdt underlag på de ture, der ligne marathon mest.

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

TBB >> Tak for svaret.

Jeg spiller fodbold tre gange i ugen og styrketræner også tre gange i ugen.

Jeg har ikke tidligere løbet et marathon. Det længste jeg har løbet er et ½marathon på lidt under to timer.

Vil jeg kunne fortsætte med at styrketræne og spille fodbold tre gange om ugen, og så samtidigt træne op til det første marathonløb?

Jeg er indstillet på, at fremgangen i styrketræning kan miste momentum.

Fodbolden er blot på amatørniveau , så der præsterer jeg blot det bedste jeg kan under de givne forudsætninger. Der indgår en del intervaltræning i fodbolden, så vil det være ok med en ugentlig længere løbetur eller skal der mere til?

Link to comment
Share on other sites

først må du gøre det klart for dig selv (og os) hvad målet for success er i dit første marathon løb. tre timer? 4? 5? gennemføre uden skader eller mén?

Der er givetvis en del interval træning i din fodbold, så det kan du muligvis skære lidt ned på i din normale løbetræning.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mit mål med de forudsætninger det lyder til du har, til bare at gennemføre uden at få skader. Hvis det er udgangspunktet, ville jeg løbe mere end en gang ud over dit normale træningsprogram med fodbold og styrketræning. Lav en lang tur om ugen (med progression over ugerne) og løbe en gang med mellemdistance, og så ellers sørge for at få lavet en del interval træning med fodbolden.

Så skal det nok gå. Et marathon er ikke uoverkommeligt hvis man bare vil gennemføre, men det betyder ikke at man skal træne med hovedet under armen. Lange distancer overvejende på blødt underlag og mellemdistancen på asfalt, evt. med indlagt fartleg

Link to comment
Share on other sites

Løbet er den 20. maj så der er ca 4 måneder til (16 uger).

Hvilke længder ville du vælge til de to ugentlige løb? Jeg er med på, at der er tale om progression, men hvor højt op skal jeg? 20km, 30km eller 35km? Og hvor mange uger før selve løbet skal jeg begynde at trappe ned?

Uge 1

Uge 2

...

...

Uge 14

Uge 15

Copenhagen Marathon 20. maj

Link to comment
Share on other sites

Løbet er den 20. maj så der er ca 4 måneder til (16 uger).

Hvilke længder ville du vælge til de to ugentlige løb? Jeg er med på, at der er tale om progression, men hvor højt op skal jeg? 20km, 30km eller 35km? Og hvor mange uger før selve løbet skal jeg begynde at trappe ned?

Uge 1

Uge 2

...

...

Uge 14

Uge 15

Copenhagen Marathon 20. maj

Når det er dit første marathonløb ville jeg trappe den lange tur op til 27-30 km. Det er også en vigtig psykisk forberedelse mener jeg; at man har prøvet at være i skoene i længere tid ad gangen. Det er normalt at løbe den sidste lange tur 2-3 uge før marathonløbet og så langsomt trappe ned derefter.

Jeg ville nu løbe 3 gange om ugen, hvis jeg var dig. 2 gange mener jeg er lige i underkanten selvom en del af dit træningsbehov bliver dækket gennem fodboldtræningen. En mulighed kunne være at vippe forholdet mellem løb og fodbold, så du langsomt trapper løbet op og fodbolden lidt ned, så du - når du løber mest - løber 3 gange om ugen og spiller fodbold 2 gange om ugen.

Mht. progression er det klogt at navigere efter 10%-reglen; at mængden ikke øges med mere end 10% fra uge til uge.

Link to comment
Share on other sites

Løbet er den 20. maj så der er ca 4 måneder til (16 uger).

Hvilke længder ville du vælge til de to ugentlige løb? Jeg er med på, at der er tale om progression, men hvor højt op skal jeg? 20km, 30km eller 35km? Og hvor mange uger før selve løbet skal jeg begynde at trappe ned?

Uge 1

Uge 2

...

...

Uge 14

Uge 15

Copenhagen Marathon 20. maj

Du kan finde flere gode træningsprogrammer ved at google lidt. Af danske sites har dourun.dk flere udmærkede liggende. Der kan du også få en fornemmelse af den træningsindsats du skal yde ifht. dit mål.

Jeg mener absolut du skal op på min. tre ture om ugen. At løbe et marathon er ikke blot et spørgsmål om at være i god form, det er også et spørgsmål om led, sener mv er klar til det. Den tilvænning tror jeg kun du opnår ved at få nogle kilometre i benene.

Et eksempel herpå er Lance Armstrongs deltagelse i NY marathon. Efter løbet udtalte han at det var den hårdeste udfordring han havde været ude for. Jeg tvivler på at det var pga. manglende fysisk form. Derimod har han ikke tidligere været udsat for den belastning det er for kroppen at løbe et marathon.

Link to comment
Share on other sites

Mizzrasmussen og Diddley >>

Tak for svarene.

Jeg vil kigge på løbeprogrammer i morgen.

Her er min plan (i nævnte rækkefølge)

Mandag:

Styrketræning

Fodbold

Løb

Tirsdag: Restitution

Onsdag:

Styrketræning

Fodbold

Løb

Torsdag: Restitution

Fredag:

Styrketræning

Løb

Lørdag:

Løb

Søndag:

Fodbodkamp

Mizzrasmussen ->>

Du nævner reglen om progression på 10% i distancen fra uge til uge. Siger vi, at der er 12 uger giver det følgende distancer:

Uge 1 09.41km

Uge 2 10.46km

Uge 3 11.62km

Uge 4 12.91km

Uge 5 14.35km

Uge 6 15.94km

Uge 7 17.71km

Uge 8 19.68km

Uge 9 21.87km

Uge 10 24.30km

Uge 11 27.00km

Uge 12 30.00km

Skal så lige finde ud af, om jeg skal løbe disse distancer ved hver løbepas, eller om det kun er til lørdagsløbeturen. Tvivler på, at jeg er i stand til at løbe eksempelvis 21.87km efter fodboldtræningen :D

Edited by gladiator
Link to comment
Share on other sites

De 10% progression skal nok snarere vurderes ifht den samlede træningsmængde, end enkeltturene.

Og, du skal kun have én lang træningstur hver uge. Til gengæld vil jeg foreslå at starte med noget længere ture (omkring de 15) og så stige lidt langsommere end dit program lægger op til.

Men, check programmerne - der er masser af inspiration at hente.

Link to comment
Share on other sites

Mizzrasmussen og Diddley >>

Tak for svarene.

Jeg vil kigge på løbeprogrammer i morgen.

Her er min plan (i nævnte rækkefølge)

Mandag:

Styrketræning

Fodbold

Løb

Tirsdag: Restitution

Onsdag:

Styrketræning

Fodbold

Løb

Torsdag: Restitution

Fredag:

Styrketræning

Løb

Lørdag:

Løb

Søndag:

Fodbodkamp

Mizzrasmussen ->>

Du nævner reglen om progression på 10% i distancen fra uge til uge. Siger vi, at der er 12 uger giver det følgende distancer:

Uge 1 09.41km

Uge 2 10.46km

Uge 3 11.62km

Uge 4 12.91km

Uge 5 14.35km

Uge 6 15.94km

Uge 7 17.71km

Uge 8 19.68km

Uge 9 21.87km

Uge 10 24.30km

Uge 11 27.00km

Uge 12 30.00km

Skal så lige finde ud af, om jeg skal løbe disse distancer ved hver løbepas, eller om det kun er til lørdagsløbeturen. Tvivler på, at jeg er i stand til at løbe eksempelvis 21.87km efter fodboldtræningen :D

Det der hænger simpelthen ikke sammen!!!

Du kan ikke løbe lange ture om lørdagen og spille kamp søndag med mindre, du vil stå en højre back....

I programmet er dine hårdeste to træningspas umiddelbart den lange løbetur + fodboldkampen (med mindre du står en back :tongue: ), altså er det ikke smart at have disse to dage samlet, samt yderligere to dage med fodbold/styrke/løb-træning!

Vi skal også vide, om du træner ben, før vi kan sige noget specifikt!!

Yet

Ps. du skal foretage mindst halvdelen af din træning på asfalt, så du bliver konditioneret til denne form for stødabsorbering. Ellers bliver dit første marathonløb et helved!!

Link to comment
Share on other sites

Det der hænger simpelthen ikke sammen!!!

Du kan ikke løbe lange ture om lørdagen og spille kamp søndag med mindre, du vil stå en højre back....

I programmet er dine hårdeste to træningspas umiddelbart den lange løbetur + fodboldkampen (med mindre du står en back :tongue: ), altså er det ikke smart at have disse to dage samlet, samt yderligere to dage med fodbold/styrke/løb-træning!

Vi skal også vide, om du træner ben, før vi kan sige noget specifikt!!

Yet

Ps. du skal foretage mindst halvdelen af din træning på asfalt, så du bliver konditioneret til denne form for stødabsorbering. Ellers bliver dit første marathonløb et helved!!

Yetti >> Tak for svaret.

Jeg vil gerne give dig ret i, at det ikke er optimalt at tage det lange løb om lørdagen og derefter spille fodboldkamp om søndagen.

Angående træning til ben, så træner jeg dødløft, backsquat, frontsquat og læg (ikke samme dag, naturligvis). Der er tale om et fullbody program tre gange i ugen efter en progressionsmodel. Dekonditionerer efter hver ottende uge og starter ny cyklus op.

Edited by gladiator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share